Het Indiase ICT-bedrijf Tata Consultancy Services (TCS) begeleidt verschillende Belgische grootspelers bij hun digitale transformatie. Muthulakshmi N, Strategist and Global Head of Intelligent Process Automation, Enterprise Intelligent Automation and AI, merkt dat COVID-19 de implementatie van AI nog heeft versneld. "AI was al vrij goed ingeburgerd om beslissingen aan te sturen en kosten te reduceren. Vandaag zien we omwille van hygiënemaatregelen bijvoorbeeld ook een versnelde uitrol van toepassingen om inspecties vanop afstand uit te voeren."

Datadimensie

Dat voldoende zuivere data een noodzakelijke basis vormen, behoort volgens Muthulakshmi N tot het algemeen bewustzijn in bedrijfsmiddens. "Wanneer de dataprocessen niet goed zitten, zullen AI-projecten een organisatie weinig nut bewijzen. Aangezien zowel producten, voorraden als het klantengedrag voortdurend veranderen, is het monitoren van die data essentieel. Je wil geen beslissingen nemen op basis van gedateerde informatie."

Muthulakshmi N, Strategist and Global Head of Intelligent Process Automation, Enterprise Intelligent Automation and AI

Innovatiecenter

Muthulakshmi N hecht veel belang aan de proof of concept (PoC) om na te gaan of een idee, technologie of functionaliteit haalbaar is en aansluit bij de belevingswereld van de beoogde gebruikers. "Zelfs in de meest mature organisaties zijn pilootfases en tests van grote waarde. In het ideale scenario - en dat treffen we vooral bij echte voortrekkers aan - spreken we van een soort innovatiecenter, waar plaats is voor continue experimenten. De processen daartoe zijn duidelijk gedefinieerd en maken deel uit van een wendbare bedrijfscultuur."

Bedrijven met een beperkte maturiteit inzake AI kiezen volgens Muthulakshmi N best voor laaghangend fruit, zoals een chatbot of de slimme verwerking van stapels documenten. Veelal breidt AI zich dan olievlekgewijs over de verschillende afdelingen uit. Marketing en sales nemen bijvoorbeeld het voortouw, waarna de financiële afdeling en productie-entiteit volgen."

Van boekenwinkel tot bpost

Muthulakshmi N gelooft dat AI in bijna elke sector kansen biedt. "Kunstmatige intelligentie is misschien het meest voor de hand liggend voor technologiebedrijven, grote banken en telecomoperatoren. Ik denk onder meer aan bpost, waar wij een naadloze en interactieve klantbetrokkenheid en -ervaring hebben gecreëerd door gebruik te maken van AI. Een ander voorbeeld is een boekhandel die kan concurreren met spelers als Amazon. Samen hebben we een model ontwikkeld voor prijsvoorspellingen dat rekening houdt met factoren als nieuwe boekpublicaties, marktvraag en concurrerende prijzen."

AI gaat gepaard met een zekere leercurve. Waarom zouden bedrijven zich niet verenigen in forums en kennislabo's?

Definiëren uitgangspunt

De grote vraag die binnen veel organisaties rijst, is of ze de AI-toepassing in eigen huis maken of die aankopen. "Er zijn tegenwoordig tal van oplossingen op de markt, wat het keuzeproces niet vereenvoudigt. Laat die beslissing te lang op zich wachten, dan dreigt de business haar geduld te verliezen", luidt het. Een ander pijnpunt vindt Muthulakshmi N een onduidelijke definiëring van het uitgangspunt voor AI. "De verschillende stakeholders horen duidelijk te weten waar een project toe leidt: gaat het om het oplossen van problemen, het opkrikken van de efficiëntie, een optimale supply chain of klantentevredenheid? En op welke manier moet dat gebeuren?"

Denktanks

Muthulakshmi N ziet heil in verticale en horizontale samenwerkingen: "AI gaat gepaard met een zekere leercurve. Waarom zouden bedrijven zich niet verenigen in forums en kennislabo's? Die gegevensoverdracht proberen we ook zelf te faciliteren. Ik zie tevens mogelijkheden op federaal en gewestelijk niveau. Overheden kunnen kwaliteitsstandaarden definiëren en denktanks van academici en bedrijfsexperts creëren. Op die manier schakelt de acceleratie van AI een versnelling hoger."

De verwachtingen zullen volgens de AI-experte almaar hoger liggen, zowel op de werkvloer als in de privéomgeving. "AI heeft nu al haar weg naar onze huiskamer verworven, denk maar aan slimme verlichting of spraaktechnologie. Zowel de consument als de ondernemer omarmt technologieën die hen het leven er niet iets gemakkelijker op maken. AI bezit de kracht om daartoe bij te dragen."

Het Indiase ICT-bedrijf Tata Consultancy Services (TCS) begeleidt verschillende Belgische grootspelers bij hun digitale transformatie. Muthulakshmi N, Strategist and Global Head of Intelligent Process Automation, Enterprise Intelligent Automation and AI, merkt dat COVID-19 de implementatie van AI nog heeft versneld. "AI was al vrij goed ingeburgerd om beslissingen aan te sturen en kosten te reduceren. Vandaag zien we omwille van hygiënemaatregelen bijvoorbeeld ook een versnelde uitrol van toepassingen om inspecties vanop afstand uit te voeren."Dat voldoende zuivere data een noodzakelijke basis vormen, behoort volgens Muthulakshmi N tot het algemeen bewustzijn in bedrijfsmiddens. "Wanneer de dataprocessen niet goed zitten, zullen AI-projecten een organisatie weinig nut bewijzen. Aangezien zowel producten, voorraden als het klantengedrag voortdurend veranderen, is het monitoren van die data essentieel. Je wil geen beslissingen nemen op basis van gedateerde informatie."Muthulakshmi N hecht veel belang aan de proof of concept (PoC) om na te gaan of een idee, technologie of functionaliteit haalbaar is en aansluit bij de belevingswereld van de beoogde gebruikers. "Zelfs in de meest mature organisaties zijn pilootfases en tests van grote waarde. In het ideale scenario - en dat treffen we vooral bij echte voortrekkers aan - spreken we van een soort innovatiecenter, waar plaats is voor continue experimenten. De processen daartoe zijn duidelijk gedefinieerd en maken deel uit van een wendbare bedrijfscultuur."Bedrijven met een beperkte maturiteit inzake AI kiezen volgens Muthulakshmi N best voor laaghangend fruit, zoals een chatbot of de slimme verwerking van stapels documenten. Veelal breidt AI zich dan olievlekgewijs over de verschillende afdelingen uit. Marketing en sales nemen bijvoorbeeld het voortouw, waarna de financiële afdeling en productie-entiteit volgen."Muthulakshmi N gelooft dat AI in bijna elke sector kansen biedt. "Kunstmatige intelligentie is misschien het meest voor de hand liggend voor technologiebedrijven, grote banken en telecomoperatoren. Ik denk onder meer aan bpost, waar wij een naadloze en interactieve klantbetrokkenheid en -ervaring hebben gecreëerd door gebruik te maken van AI. Een ander voorbeeld is een boekhandel die kan concurreren met spelers als Amazon. Samen hebben we een model ontwikkeld voor prijsvoorspellingen dat rekening houdt met factoren als nieuwe boekpublicaties, marktvraag en concurrerende prijzen."De grote vraag die binnen veel organisaties rijst, is of ze de AI-toepassing in eigen huis maken of die aankopen. "Er zijn tegenwoordig tal van oplossingen op de markt, wat het keuzeproces niet vereenvoudigt. Laat die beslissing te lang op zich wachten, dan dreigt de business haar geduld te verliezen", luidt het. Een ander pijnpunt vindt Muthulakshmi N een onduidelijke definiëring van het uitgangspunt voor AI. "De verschillende stakeholders horen duidelijk te weten waar een project toe leidt: gaat het om het oplossen van problemen, het opkrikken van de efficiëntie, een optimale supply chain of klantentevredenheid? En op welke manier moet dat gebeuren?" Muthulakshmi N ziet heil in verticale en horizontale samenwerkingen: "AI gaat gepaard met een zekere leercurve. Waarom zouden bedrijven zich niet verenigen in forums en kennislabo's? Die gegevensoverdracht proberen we ook zelf te faciliteren. Ik zie tevens mogelijkheden op federaal en gewestelijk niveau. Overheden kunnen kwaliteitsstandaarden definiëren en denktanks van academici en bedrijfsexperts creëren. Op die manier schakelt de acceleratie van AI een versnelling hoger."De verwachtingen zullen volgens de AI-experte almaar hoger liggen, zowel op de werkvloer als in de privéomgeving. "AI heeft nu al haar weg naar onze huiskamer verworven, denk maar aan slimme verlichting of spraaktechnologie. Zowel de consument als de ondernemer omarmt technologieën die hen het leven er niet iets gemakkelijker op maken. AI bezit de kracht om daartoe bij te dragen."