“Bij ons zit de medewerker in de driver’s seat”

Johnny Smets, general manager bij Realdolmen: "We bieden mobiliteit in alle richtingen: naar andere klanten, andere rollen of andere inhoudelijke domeinen, nationaal en internationaal."
Inetum-Realdolmen
Inetum-Realdolmen
Partner Content

Partner Content verbindt organisaties met de lezers van en doet een beroep op de specialisten van Roularta Brand Studio voor tekst en illustraties. De inhoud wordt eventueel aangebracht door de partner en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

21 februari 2020, 15:39 Bijgewerkt op: 17 augustus 2022, 07:40

“Bij Realdolmen krijg je de kans om door te groeien.” Uit de mond van Johnny Smets krijgt die uitspraak een bijzondere betekenis. Johnny ging vijftien jaar geleden als schoolverlater bij Realdolmen aan de slag. Sinds 1 januari is hij er general manager.

Johnny Smets: “We plannen dit jaar tweehonderd nieuwe aanwervingen, waarvan een kwart schoolverlaters. We zoeken zowel masters als professionele bachelors, junior-, medior- en seniorprofielen. We rekruteren rond specifieke technologieën zoals Java en .NET, maar evengoed werven we businessanalisten, systeemingenieurs, cloudarchitecten en specialisten voor Azure, SharePoint of Salesforce aan. Het diploma dat iemand kan voorleggen, is echter niet het allerbelangrijkste. De mens achter het diploma is voor ons belangrijker: het talent, de energie, de juiste ingesteldheid en een goeie match met ons DNA. Daarmee raak je het verst.”

Technologie evolueert heel snel. Het is toch belangrijk dat de kennis van de medewerkers daar gelijke tred mee houdt?

Johnny Smets: “Uiteraard. Kijk, we staan bekend als een bedrijf dat heel interessant is om er als schoolverlater te beginnen. Starters krijgen bij ons eerst drie maanden een intensieve opleiding. Een deel daarvan gebeurt klassikaal. De rest van de opleiding krijgt de vorm van een projectoefening. Dat zijn trajecten waarbij onze starters samen met klanten nadenken over echte projecten. Zo krijgen ze opleiding terwijl ze ook al met de praktijk bezig zijn. Vooral de ontwikkeling van soft skills krijgt daarbij veel aandacht. Dat is vaak iets waar schoolverlaters nog wat in moeten groeien. Voor de meer ervaren profielen die bij ons beginnen is inzetbaarheid uiteraard belangrijker. Maar ook zij stappen in een groeitraject, zij het meer op maat uitgewerkt.”

Zijn de starters na die drie maanden al meteen inzetbaar op een project?

Johnny Smets: “Na de opleiding is iedereen meteen klaar om aan de slag te gaan. We gaan daarbij wel voor een individuele benadering, zodat we het potentieel van onze mensen optimaal mee kunnen realiseren. Dat gebeurt uiteraard altijd in open dialoog. De ene medewerker heeft interesse in expertwerk, de andere wil zich liever wat breder ontwikkelen. We werken graag op maat van mensen en momenten.”

Kansen grijpen

U bent destijds zelf als schoolverlater bij Realdolmen begonnen. Vijftien jaar later bent u general manager. U bent daarmee zelf het mooiste voorbeeld van het gevoerde beleid.

Johnny Smets: “Klopt, en na vijftien jaar heb ik nog altijd het gevoel dat ik pas begonnen ben (lacht). Ik ben kok van opleiding en studeerde hotelmanagement. Daarna behaalde ik een diploma handelswetenschappen, in de afstudeerrichting informatica. Ik heb maar twee sollicitaties gedaan. Eén ervan was bij Realdolmen. In de warme, familiale sfeer van het bedrijf voelde ik me direct thuis. Hier mocht ik mezelf zijn. Ik startte als functioneel analist. Later kreeg ik de kans om een nieuwe business te ontwikkelen rond een systeem voor documentmanagement. Na twee jaar was dat al een club van vijftig medewerkers. Jaar na jaar kwamen er nieuwe dingen bij: nieuwe uitdagingen én extra verantwoordelijkheden. Intussen ben ik verantwoordelijk voor het hele bedrijf (lacht).”

U kreeg kansen, zegt u, maar u greep ze ook.

Johnny Smets: “Iedere twee jaar kwam ik in een andere rol terecht en leerde ik iets bij. Vaak was het in IT, maar soms ook bij finance of in een businessrol. Die cultuur – die ik zelf van zo nabij ken – wil ik bij Realdolmen graag verderzetten en nog versterken. Onze mensen zitten in de driver’s seat. Ze zitten zelf aan het stuur van hun carrière. Je krijgt uiteraard ondersteuning, maar stippelt grotendeels zelf je traject uit. De kansen zijn er, je kan ze dus zelf grijpen.”

Hoe ondersteunen jullie de vraag naar interne mobiliteit bij de medewerkers?

Johnny Smets: “Nemen we het profiel van de software-ingenieur als voorbeeld. Elke twee jaar stapt die over naar een andere klant. Zo creëren we variatie in het werk, ook al blijft de rol dezelfde. En we hebben meer dan duizend klanten, dus aan keuze is er geen gebrek. Wil die ingenieur liever iets anders doen, dan kan hij ook doorgroeien naar de rol van technisch projectleider of architect. Soms beslissen medewerkers om het over een compleet andere boeg te gooien. Een software engineer kan dan tot business analyst doorgroeien, of later tot enterprise architect, project manager, enzovoort. Aan mogelijkheden is er geen gebrek.”

Internationaal en Belgisch

In welke mate verschilt de aanpak van Realdolmen met die van andere bedrijven?

Johnny Smets: “We willen in de eerste plaats een warme, hartelijke onderneming zijn waar mensen centraal staan. We zetten in op flexibiliteit en nabijheid, op maat van mensen. We spelen sneller in op de persoon zelf, terwijl we bij andere bedrijven toch vaak heel rigide structuren zien. We vinden het belangrijk dat iedereen zich optimaal kan ontplooien en zijn interesses kan volgen. Bij ons krijg je ook echt de kans om iets te proberen. Nu Realdolmen tot de internationale groep Gfi behoort, zijn er trouwens alleen maar mogelijkheden bijgekomen, onder meer voor wie graag wil werken in grote, internationale projecten. Zo combineren we het beste van twee werelden: de voordelen van een internationale groep met de waarden van een mooi Belgisch bedrijf.”