"Voor de start van de gezondheidscrisis keken de diverse sectoren elk op hun manier naar de mogelijkheden van digitale transformatie", zegt Nirmalya Banerjee, Europees hoofd Innovation & Sustainability voor Manufacturing & Utility bij Tata Consultancy Services, één van de grootste multinationale informatietechnologie- en adviesbedrijven van de wereld. "Sommige bedrijven zochten extra efficiëntie, andere wilden zich beter differentiëren. Corona veranderde dat. Plots kwam het er vooral op aan te overleven, met digitaal ondersteunde verkoop en zero-touch operations en fulfilment als belangrijkste drijfveren. De business moest blijven lopen, ook al bleek de supply chain ernstig verstoord. Digitalisering bleek vaak het antwoord, bijvoorbeeld wanneer er niet altijd mensen beschikbaar waren."

Ecosysteem

"Corona zorgde voor een zeker urgency", zegt Nirmalya Banerjee. "Digitale transformatie kreeg een heel concreet doel. Daarbij kwam ook meer en meer het idee van het ecosysteem naar voren. Een voorbeeld uit onze praktijk is onder meer dat van een energieleverancier die erin slaagde via de uitbouw van een ecosysteem tot een negatieve CO2-emissie te komen, door samen te werken met bedrijven uit andere sectoren. Een ander voorbeeld is dat van een ecosysteem dat diverse spelers uit de toeleveringsketen van voeding omvat - van boer tot bord - met onder meer ook bedrijven uit bosbouw, papierproductie en verpakking."

Nirmalya Banerjee, Europees hoofd Innovation & Sustainability voor Manufacturing & Utility bij Tata Consultancy Services

Om dat allemaal op elkaar af te stemmen, kun je niet om digitale technologie heen. Maar bedrijven moeten ook hun strategie herbekijken. Ze moeten echt naar elkaar toegroeien om zo'n ecosysteem waar te maken. Belangrijk, want de business is niet altijd vragende partij voor grote veranderingen. "Het is soms moeilijk om mensen te overtuigen, dat klopt", zegt Nirmalya Banerjee, "maar toch moet het. Je moet vooruit durven kijken, inschatten hoe het bedrijf over vijf jaar business wil doen."

"Digitale transformatie draait om de creatie van nieuwe, duurzame waarde."

Cocreatie

De slaagkansen van een traject rond digitale transformatie nemen toe naarmate er een betere voorbereiding bij komt kijken. Nirmalya Banerjee: "Er is een duidelijke, doelgerichte visie nodig, co-creatie die is aangestuurd door de gebruikers en een raamwerk om het leertraject te versnellen. Dat zijn de hoekstenen van een succesvol digitaal transformatieprogramma. Meer inzetten op cocreatie zou bovendien helpen om meer snelheid te maken. Door de gebruikers meer in het project te betrekken, krijgen ze bovendien sneller het gevoel dat het echt 'hun' oplossing is, wat de kans op succes vergroot."

"Uiteindelijk gaat het bij digitale transformatie om de creatie van nieuwe, duurzame waarde", besluit Nirmalya Banerjee. "Vertrouwen is daarbij onmisbaar, naast inclusie en cocreatie. Een nieuwe bedrijfsmodel dat resulteert in een breder ecosysteem zorgt er zo voor dat de digitale transformatie haar potentieel waarmaakt." Digitale transformatie betekent meer dan ooit dat bedrijven voorbij de eigen organisatie moeten durven kijken.

Bekijk het webinar 'How can Belgian businesses lead the way in digital transformations?' klik hier

Meer info op www.tcs.com

"Voor de start van de gezondheidscrisis keken de diverse sectoren elk op hun manier naar de mogelijkheden van digitale transformatie", zegt Nirmalya Banerjee, Europees hoofd Innovation & Sustainability voor Manufacturing & Utility bij Tata Consultancy Services, één van de grootste multinationale informatietechnologie- en adviesbedrijven van de wereld. "Sommige bedrijven zochten extra efficiëntie, andere wilden zich beter differentiëren. Corona veranderde dat. Plots kwam het er vooral op aan te overleven, met digitaal ondersteunde verkoop en zero-touch operations en fulfilment als belangrijkste drijfveren. De business moest blijven lopen, ook al bleek de supply chain ernstig verstoord. Digitalisering bleek vaak het antwoord, bijvoorbeeld wanneer er niet altijd mensen beschikbaar waren.""Corona zorgde voor een zeker urgency", zegt Nirmalya Banerjee. "Digitale transformatie kreeg een heel concreet doel. Daarbij kwam ook meer en meer het idee van het ecosysteem naar voren. Een voorbeeld uit onze praktijk is onder meer dat van een energieleverancier die erin slaagde via de uitbouw van een ecosysteem tot een negatieve CO2-emissie te komen, door samen te werken met bedrijven uit andere sectoren. Een ander voorbeeld is dat van een ecosysteem dat diverse spelers uit de toeleveringsketen van voeding omvat - van boer tot bord - met onder meer ook bedrijven uit bosbouw, papierproductie en verpakking."Om dat allemaal op elkaar af te stemmen, kun je niet om digitale technologie heen. Maar bedrijven moeten ook hun strategie herbekijken. Ze moeten echt naar elkaar toegroeien om zo'n ecosysteem waar te maken. Belangrijk, want de business is niet altijd vragende partij voor grote veranderingen. "Het is soms moeilijk om mensen te overtuigen, dat klopt", zegt Nirmalya Banerjee, "maar toch moet het. Je moet vooruit durven kijken, inschatten hoe het bedrijf over vijf jaar business wil doen."De slaagkansen van een traject rond digitale transformatie nemen toe naarmate er een betere voorbereiding bij komt kijken. Nirmalya Banerjee: "Er is een duidelijke, doelgerichte visie nodig, co-creatie die is aangestuurd door de gebruikers en een raamwerk om het leertraject te versnellen. Dat zijn de hoekstenen van een succesvol digitaal transformatieprogramma. Meer inzetten op cocreatie zou bovendien helpen om meer snelheid te maken. Door de gebruikers meer in het project te betrekken, krijgen ze bovendien sneller het gevoel dat het echt 'hun' oplossing is, wat de kans op succes vergroot.""Uiteindelijk gaat het bij digitale transformatie om de creatie van nieuwe, duurzame waarde", besluit Nirmalya Banerjee. "Vertrouwen is daarbij onmisbaar, naast inclusie en cocreatie. Een nieuwe bedrijfsmodel dat resulteert in een breder ecosysteem zorgt er zo voor dat de digitale transformatie haar potentieel waarmaakt." Digitale transformatie betekent meer dan ooit dat bedrijven voorbij de eigen organisatie moeten durven kijken.Bekijk het webinar 'How can Belgian businesses lead the way in digital transformations?' klik hierMeer info op www.tcs.com