Een goede inschatting maken van de adoptie van de cloud is in de Belgische bedrijfswereld niet makkelijk. "Er is een groot verschil tussen de kmo-markt en de grotere bedrijven en multinationals", zegt Benoît Lejoly, Intelligent Cloud & Infrastructure Belux Lead bij Accenture. "Voor een kmo is IT klassiek geen kernactiviteit. Daar zien we tot zestig procent van de workloads in de cloud. Bij de grote ondernemingen ligt de adoptie een stuk lager, rond twintig tot dertig procent."

Die grote bedrijven hebben weliswaar ervaring met de cloud via SaaS, bijvoorbeeld omdat ze een CRM-pakket in de cloud gebruiken, maar hun kernapplicaties blijven in verhouding veel meer on-premise. Toch is de cloud nog altijd in opmars, ook in sectoren waar dat lange tijd niet vanzelfsprekend was, zoals de gezondheidszorg en de bank- en verzekeringswereld.

Benoît Lejoly, Intelligent Cloud & Infrastructure Belux Lead bij Accenture: "De cloud kan wel degelijk voor een kostenbesparing zorgen, door op de topline in te zetten, waarbij je innoveert met cloudtoepassingen."

Geen early adopter, wel veel interesse

Al bij al is België echter geen early adopter wanneer het over de cloud gaat. De Verenigde Staten lopen ver voorop, gevolgd door China, het Verenigd Koninkrijk, Duitsland en Japan. "België is natuurlijk geen heel groot land", zegt Benoît Lejoly. "Onze grootste bedrijven bevinden zich bovendien in de financiële sector en in de gezondheidszorg, die op zich ook al geen early adopters van de cloud zijn." Toch is er beweging. Terwijl bedrijven vroeger bijna altijd voor een eigen datacenter opteerden, gaat de voorkeur vandaag al meer richting housing of een gemengde set-up.

Kostenbesparing is daarbij niet noodzakelijk de grootste drijfveer. Hoewel. "Bedrijven willen vaak alleen hun bottomline verbeteren," zegt Benoît Lejoly. "Maar waarom ook niet op de topline inzetten? Dat doe je met innovatie, en net daarin kan de cloud een belangrijke rol spelen."

Veilige public cloud

Dat ook security een reden is om naar de cloud te stappen, klinkt veel bedrijven wellicht nog wat onwennig in de oren. Veiligheid was voor hen net lange tijd een reden om uit de cloud weg te blijven. Dat idee blijkt achterhaald. "Er is geen enkel bedrijf dat op dezelfde manier kan investeren in security als de hyperscalers", zegt Benoît Lejoly. "Het klopt dat de CIO vroeger bang was om bedrijfsdata in de cloud te zetten, maar vandaag beseft hij dat een cloudprovider een veel hogere graad van beveiliging kan aanbieden dan hijzelf on-premise kan organiseren."

Een andere drempel voor de cloud is de vrees voor een vendor lock-in, waarbij het bijzonder moeilijk is de banden met een cloudprovider door te knippen. Bij een cloudcontract hoort dan ook een goede exitstrategie. Die term vond tijdens de coronacrisis zijn weg naar het grote publiek, maar was in IT-middens al langer bekend. Trouwens, van de coronacrisis blijft niet alleen het concept van de exitstrategie hangen. Tijdens de crisis schakelden bedrijven snel en radicaal over op afstandswerken, met dank aan de cloud. Een veranderingstraject dat vroeger wellicht drie maanden had gevraagd, voerden bedrijven in nauwelijks een paar dagen door. "In twee weken tijd zagen we bij Accenture een stijging van 775% in het gebruik van tools voor samenwerking", bevestigt Benoît Lejoly.

Een goede inschatting maken van de adoptie van de cloud is in de Belgische bedrijfswereld niet makkelijk. "Er is een groot verschil tussen de kmo-markt en de grotere bedrijven en multinationals", zegt Benoît Lejoly, Intelligent Cloud & Infrastructure Belux Lead bij Accenture. "Voor een kmo is IT klassiek geen kernactiviteit. Daar zien we tot zestig procent van de workloads in de cloud. Bij de grote ondernemingen ligt de adoptie een stuk lager, rond twintig tot dertig procent."Die grote bedrijven hebben weliswaar ervaring met de cloud via SaaS, bijvoorbeeld omdat ze een CRM-pakket in de cloud gebruiken, maar hun kernapplicaties blijven in verhouding veel meer on-premise. Toch is de cloud nog altijd in opmars, ook in sectoren waar dat lange tijd niet vanzelfsprekend was, zoals de gezondheidszorg en de bank- en verzekeringswereld.Al bij al is België echter geen early adopter wanneer het over de cloud gaat. De Verenigde Staten lopen ver voorop, gevolgd door China, het Verenigd Koninkrijk, Duitsland en Japan. "België is natuurlijk geen heel groot land", zegt Benoît Lejoly. "Onze grootste bedrijven bevinden zich bovendien in de financiële sector en in de gezondheidszorg, die op zich ook al geen early adopters van de cloud zijn." Toch is er beweging. Terwijl bedrijven vroeger bijna altijd voor een eigen datacenter opteerden, gaat de voorkeur vandaag al meer richting housing of een gemengde set-up.Kostenbesparing is daarbij niet noodzakelijk de grootste drijfveer. Hoewel. "Bedrijven willen vaak alleen hun bottomline verbeteren," zegt Benoît Lejoly. "Maar waarom ook niet op de topline inzetten? Dat doe je met innovatie, en net daarin kan de cloud een belangrijke rol spelen."Dat ook security een reden is om naar de cloud te stappen, klinkt veel bedrijven wellicht nog wat onwennig in de oren. Veiligheid was voor hen net lange tijd een reden om uit de cloud weg te blijven. Dat idee blijkt achterhaald. "Er is geen enkel bedrijf dat op dezelfde manier kan investeren in security als de hyperscalers", zegt Benoît Lejoly. "Het klopt dat de CIO vroeger bang was om bedrijfsdata in de cloud te zetten, maar vandaag beseft hij dat een cloudprovider een veel hogere graad van beveiliging kan aanbieden dan hijzelf on-premise kan organiseren."Een andere drempel voor de cloud is de vrees voor een vendor lock-in, waarbij het bijzonder moeilijk is de banden met een cloudprovider door te knippen. Bij een cloudcontract hoort dan ook een goede exitstrategie. Die term vond tijdens de coronacrisis zijn weg naar het grote publiek, maar was in IT-middens al langer bekend. Trouwens, van de coronacrisis blijft niet alleen het concept van de exitstrategie hangen. Tijdens de crisis schakelden bedrijven snel en radicaal over op afstandswerken, met dank aan de cloud. Een veranderingstraject dat vroeger wellicht drie maanden had gevraagd, voerden bedrijven in nauwelijks een paar dagen door. "In twee weken tijd zagen we bij Accenture een stijging van 775% in het gebruik van tools voor samenwerking", bevestigt Benoît Lejoly.