Cloud vormt ruggengraat van datagedreven bedrijfsmodellen

SPIE Belgium ICS
Partner Content

Partner Content verbindt organisaties met de lezers van en doet een beroep op de specialisten van Roularta Brand Studio voor tekst en illustraties. De inhoud wordt eventueel aangebracht door de partner en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

3 december 2020, 10:23 Bijgewerkt op: 17 augustus 2022, 07:44

Het is niet zozeer de behoefte aan IT-infrastructuur die bedrijven naar de cloud loodst, wel de complexiteit van hun applicatielandschap. Dat zegt Guy Verstraeten, directeur van SPIE Belgium ICS.

SPIE is een onafhankelijke Europese leider in multitechnische dienstverlening op het vlak van energie en communicatie. Sinds 2018 is het bedrijf ook actief op de Belgische ICT-markt onder de naam SPIE Belgium ICS. “Tot voor kort was de cloud vooral een infrastructuurverhaal”, zegt Guy Verstraeten. “Vandaag halen bedrijven echter veel meer toegevoegde waarde uit de software- en platformdiensten die ze in de cloud gebruiken.” De cloud lijkt meer en meer op een blokkendoos, waarvan de blokken bovendien netjes op elkaar aansluiten. “Het zorgt ervoor dat een systeemingenieur niet langer zelf stukken infrastructuur configureert, maar in de cloud kant-en-klare diensten afneemt en op elkaar afstemt.”

Dat zorgt niet alleen voor een besparing op het vlak van tijd en budget, maar maakt ook IT-governance makkelijker en goedkoper. Tegelijk neemt de cloud heel wat klassieke zorgen uit handen van de IT-afdeling. “Onder meer lifecycle management valt weg”, zegt Guy Verstraeten. “Er is geen nood meer aan patches en updates, omdat de cloudproviders hun diensten zelf up-to-date houden. Het grootste voordeel is wellicht de makkelijke toegankelijkheid tot diensten. Omdat de klassieke investering in hardware en software wegvalt, krijgen ook kleine bedrijven via de cloud toegang tot diensten die ze zich vroeger niet konden veroorloven.”

Schaalbaarheid

Zo maakt de cloud vandaag het verschil als backbone voor data-driven en app-based ecosystemen. “Bedrijven verbeteren hun businessmodel meer dan ooit via de analyse van data”, legt Guy Verstraeten uit. “De cloud laat toe dat op een heel snelle en efficiënte manier te doen. In de cloud zijn functionaliteiten rond data intelligence en artificiële intelligentie standaard beschikbaar. Hier vormt ook de schaalbaarheid van clouddiensten een groot voordeel. Bedrijven vinden in de cloud oplossingen die ze snel op- en afschalen, in functie van hun concrete behoefte.”

Guy Verstraeten, directeur van SPIE Belgium ICS
Guy Verstraeten, directeur van SPIE Belgium ICS

Toch verhuist niet alles per definitie naar de cloud. Ook edge computing is een duidelijke trend, omdat centrale data-opslag en -verwerking niet voor elke situatie de beste of goedkoopste oplossing bieden. Bedrijven die wel voluit voor de cloud kiezen, doen dat bovendien niet zonder stil te staan bij de risico’s van een mogelijke vendor lock-in. “Eenmaal je hebt gekozen, zeker op het vlak van SaaS en PaaS, is je applicatielandschap afhankelijk van de cloudprovider”, zegt Guy Verstraeten. “Dan is het inderdaad niet meer zo vanzelfsprekend om van provider te veranderen.”

Interoperabiliteit

Maar was dat vroeger niet ook zo? Wanneer een bedrijf bepaalde hardware koos voor zijn datacenter, hing het toch ook vast aan die beslissing? “Er is een verschil”, vindt Guy Verstraeten. “Zo’n investering was na vier of vijf jaar afgeschreven. Bovendien bleven infrastructuur en applicaties twee aparte domeinen. In de cloud zijn infrastructuur en applicaties veel sterker met elkaar verweven. Dat geeft de hyperscalers de mogelijkheid om sterk op de prijs te spelen.”

De rol van IT situeert zich minder bij de implementatie van hardware en software, en meer bij het creëren van toegevoegde waarde en innovatie via de integratie van clouddiensten.

Toch staan de bedrijven niet machteloos. “Ze kunnen wel degelijk druk uitoefenen”, stelt Guy Verstraeten. “We zien vandaag dat cloudgebruikers meer interoperabiliteit eisen.” Het cloudmodel van de grote spelers – zoals Microsoft, Google en Amazon – is erop gericht zoveel mogelijk diensten van dezelfde leverancier af te nemen. “Tot nu toe was er weinig operabiliteit tussen die spelers. Toch zal dat veranderen. Oracle en Microsoft werken daar intussen al voor samen.”

Nieuwe blik op IT

De grootste uitdaging blijft dat de cloud van de bedrijven een heuse mindshift vraagt, ook in de IT-afdeling. “De nadruk ligt er niet meer op de implementatie van hardware en software, maar op het creëren van toegevoegde waarde en innovatie via de integratie van clouddiensten.” Dat verplicht de IT’er om zichzelf opnieuw uit te vinden, cloud-enabled te denken en op zoek te gaan naar de opportuniteiten van de cloud. “Ook dat is een essentieel onderdeel van de transformatie die een onderneming doormaakt wanneer ze kiest voor een cloudstrategie.”