Wanneer kunnen werknemers terug naar kantoor? Hoe kunnen ze veilig blijven werken? Welke delen van het bedrijf kunnen openblijven als er een uitbraak is? Hoe kan een bedrijf zich in de toekomst wapenen tegen dergelijke disrupties? Artificiële intelligentie is een krachtig hulpmiddel om een probleem met zo'n complexiteit te analyseren. AI signaleert correlaties, biedt inzichten en genereert voorspellingen en aanbevelingen die de veerkracht van een bedrijf ondersteunen.

Een van die AI-oplossingen is Intelligent Urban Exchange (IUX) van TCS. Het pakket werd oorspronkelijk ontwikkeld om de dienstverlening van stedelijke overheden te verbeteren, maar is nu ook beschikbaar voor bedrijven. Het doel is om de veerkracht te verhogen van publieksgerichte bedrijven die uit de lockdown komen. Het analytisch platform maakt gebruik van big data en het Internet of Things om realtime analyses te maken van alle mogelijke gegevens: van gezondheids- en personeelsdossiers tot video, HR, logistieke ketens en bedrijfsvoering.

Veiligheid en communicatie

Voor bedrijven is het vooral belangrijk om het infectierisico te monitoren, onmiddellijk actie te ondernemen en de naleving van de voorschriften te documenteren. Gegevens van warmtescanners, camera's, mobiele telefoons, badgescanners of iBeacons worden gebruikt om de bewegingen van het personeel en hun onderlinge afstand te traceren. De bewegingen zijn zichtbaar op een dashboard, maar kunnen de medewerkers zelf ook waarschuwen als ze te dicht bij iemand anders staan. In combinatie met beeld en video kunnen die gegevens bedrijven helpen om hun interne en externe personeelsbezetting te optimaliseren of suggesties te geven voor een betere social distancing.

Risicoblootstelling meten

Om het risico voor hun merk in het oog te houden hoeven bedrijven zich niet te beperken tot het gebruik van interne gegevens. Ze moeten ook actief gebruikmaken van publieke en socialmediagegevens om zo strengere voorzorgsmaatregelen te kunnen nemen. Als uit geodemografische gegevens van de lokale overheid blijkt dat het besmettingspercentage in een bepaald gebied toeneemt, kunnen bedrijven hun werknemers in dat gebied vragen om thuis te werken. In plaats van hele afdelingen op afstand te laten werken of een productiefaciliteit te sluiten kunnen managers eenvoudigweg de betreffende medewerkers isoleren en hun afwezigheid inplannen.

Maar een AI-oplossing als IUX is veel meer dan een manier om infectierisico's te beheren en de regels na te leven. Retailers kunnen tijdens de pandemie bijvoorbeeld ook de cashflow voorspellen op basis van de huidige en voorspelde scenario's voor betalingen en vorderingen. Door algoritmen los te laten op realtime voorraadgegevens kunnen ze voorkomen dat ze te veel of te weinig voorraad aanhouden van bepaalde producten.

360° overzicht

Naarmate de economie zich verder herstelt van COVID-19, kunnen bedrijven het verschil maken met de concurrentie dankzij hun capaciteit om uiteenlopende bedrijfs-, overheids- en maatschappelijke gegevens te verzamelen en die ruwe gegevens om te zetten in zinvolle en bruikbare informatie. De winnaars in de economie van de toekomst zijn dan ook bedrijven met oplossingen die een gedetailleerd inzicht geven in complexe processen.

Wanneer kunnen werknemers terug naar kantoor? Hoe kunnen ze veilig blijven werken? Welke delen van het bedrijf kunnen openblijven als er een uitbraak is? Hoe kan een bedrijf zich in de toekomst wapenen tegen dergelijke disrupties? Artificiële intelligentie is een krachtig hulpmiddel om een probleem met zo'n complexiteit te analyseren. AI signaleert correlaties, biedt inzichten en genereert voorspellingen en aanbevelingen die de veerkracht van een bedrijf ondersteunen.Een van die AI-oplossingen is Intelligent Urban Exchange (IUX) van TCS. Het pakket werd oorspronkelijk ontwikkeld om de dienstverlening van stedelijke overheden te verbeteren, maar is nu ook beschikbaar voor bedrijven. Het doel is om de veerkracht te verhogen van publieksgerichte bedrijven die uit de lockdown komen. Het analytisch platform maakt gebruik van big data en het Internet of Things om realtime analyses te maken van alle mogelijke gegevens: van gezondheids- en personeelsdossiers tot video, HR, logistieke ketens en bedrijfsvoering.Voor bedrijven is het vooral belangrijk om het infectierisico te monitoren, onmiddellijk actie te ondernemen en de naleving van de voorschriften te documenteren. Gegevens van warmtescanners, camera's, mobiele telefoons, badgescanners of iBeacons worden gebruikt om de bewegingen van het personeel en hun onderlinge afstand te traceren. De bewegingen zijn zichtbaar op een dashboard, maar kunnen de medewerkers zelf ook waarschuwen als ze te dicht bij iemand anders staan. In combinatie met beeld en video kunnen die gegevens bedrijven helpen om hun interne en externe personeelsbezetting te optimaliseren of suggesties te geven voor een betere social distancing.Om het risico voor hun merk in het oog te houden hoeven bedrijven zich niet te beperken tot het gebruik van interne gegevens. Ze moeten ook actief gebruikmaken van publieke en socialmediagegevens om zo strengere voorzorgsmaatregelen te kunnen nemen. Als uit geodemografische gegevens van de lokale overheid blijkt dat het besmettingspercentage in een bepaald gebied toeneemt, kunnen bedrijven hun werknemers in dat gebied vragen om thuis te werken. In plaats van hele afdelingen op afstand te laten werken of een productiefaciliteit te sluiten kunnen managers eenvoudigweg de betreffende medewerkers isoleren en hun afwezigheid inplannen.Maar een AI-oplossing als IUX is veel meer dan een manier om infectierisico's te beheren en de regels na te leven. Retailers kunnen tijdens de pandemie bijvoorbeeld ook de cashflow voorspellen op basis van de huidige en voorspelde scenario's voor betalingen en vorderingen. Door algoritmen los te laten op realtime voorraadgegevens kunnen ze voorkomen dat ze te veel of te weinig voorraad aanhouden van bepaalde producten.Naarmate de economie zich verder herstelt van COVID-19, kunnen bedrijven het verschil maken met de concurrentie dankzij hun capaciteit om uiteenlopende bedrijfs-, overheids- en maatschappelijke gegevens te verzamelen en die ruwe gegevens om te zetten in zinvolle en bruikbare informatie. De winnaars in de economie van de toekomst zijn dan ook bedrijven met oplossingen die een gedetailleerd inzicht geven in complexe processen.