Ieder bedrijf zou een strategie moeten hebben. Dat lijkt logisch, maar blijft nog te vaak dode letter. Het volstaat immers niet om het één keer per jaar - tijdens de nieuwjaarsreceptie - de medewerkers iets over de bedrijfsstrategie te vertellen. Om de strategie ook echt uit te voeren, moet de organisatie er een actief traject van maken: met concrete doelstellingen en meetbare resultaten. Tegelijk is er ook engagement voor nodig. Betrokken medewerkers leveren nu eenmaal beter werk, en dragen zo meer bij aan de realisatie van de strategie.

De silo's doorbreken

Dat engagement is dezer dagen voor heel wat bedrijven een grote uitdaging. Ze kennen het fenomeen van de silo's al langer, waarbij de uitwisseling van data tussen verschillende bedrijfsafdelingen moeizaam verloopt. Elke silo heeft een andere manier van werken, een andere aanpak voor het verzamelen en ontsluiten van data, een andere manier van communiceren. In coronatijden is de uitdaging nog groter. Heel wat mensen werken thuis - iedereen als het ware in een eigen silo - wat de informatiedoorstroming nog een flink pak moeilijker maakt.

"In het voorbije coronajaar hebben we extra ingezet op het engagement van onze medewerkers", zegt Jean-François Herremans, CEO bij IT-dienstverlener EASI. "In de eerste plaats zorgden we voor de nodige informatie." EASI zette daarbij in op communicatie in twee richtingen. De CEO zorgt voor een wekelijkse update over het bedrijf en de lopende projecten. Tegelijk koppelden de diverse teams een stand van zaken terug naar het management.

Dieper graven

De beschikbaarheid van data is echter maar een eerste stap. Om vervolgens niet alleen die data, maar ook de mensen aan de strategie te linken, is meer nodig dan een klassieke BI-tool. "Om de silo's te doorbreken moet je dieper kunnen graven", zegt Jean-François Herremans. "BI slaagt er alleen in data te visualiseren en erover te rapporteren." Daarmee is de oefening echter lang niet af. "Het gaat om heel uiteenlopende data: zowel kwantitatieve data, zoals verkoopcijfers, als kwalitatieve data, zoals de tevredenheid van de medewerkers. De uitdaging is al die data doorheen de verschillende departementen en hiërarchische niveaus van het bedrijf te bekijken - en te koppelen aan de strategie."

Strategy Execution Management

Waar BI op dat moment niet in slaagt, kan wel met een tool voor Strategy Execution Management. Ook SPOOM, door EASI ontwikkeld, is zo'n oplossing. "Uiteraard hadden we al een strategie", zegt Jean-François Herremans. "Maar het gebruik van de tool verplichtte ons om onze doelstellingen scherper te stellen: wie we zijn en waar we naartoe willen. Dat liet ons toe om ook het voorbije jaar de silo's te doorbreken, de beschikbare informatie aan de strategie te koppelen en het engagement van onze medewerkers te versterken."

EASI gelooft sterk in het potentieel van de nieuwe tool omdat die inspeelt op de data-driven problemen waar heel wat bedrijven vandaag tegen aanlopen. Dat leverde intussen ook externe waardering op. EASI mocht onlangs het Gold Label van Best Managed Company in ontvangst nemen. Het bedrijf is begin dit jaar ook voor de zevende keer op rij uitgeroepen tot Best Workplace. EASI kreeg daarbij erkenning voor de transparante communicatie rond de uitvoering van zijn strategie.

Strategie uitwerken en uitvoeren?

Wie zelf met strategie bezig is, kan de CEO's van EASI persoonlijk aan de tand voelen. In een live event bespreken ze het Gold Label van Best Managed Company, lichten ze hun eigen strategie toe en kan je hen rechtstreeks vragen stellen.

Ieder bedrijf zou een strategie moeten hebben. Dat lijkt logisch, maar blijft nog te vaak dode letter. Het volstaat immers niet om het één keer per jaar - tijdens de nieuwjaarsreceptie - de medewerkers iets over de bedrijfsstrategie te vertellen. Om de strategie ook echt uit te voeren, moet de organisatie er een actief traject van maken: met concrete doelstellingen en meetbare resultaten. Tegelijk is er ook engagement voor nodig. Betrokken medewerkers leveren nu eenmaal beter werk, en dragen zo meer bij aan de realisatie van de strategie.Dat engagement is dezer dagen voor heel wat bedrijven een grote uitdaging. Ze kennen het fenomeen van de silo's al langer, waarbij de uitwisseling van data tussen verschillende bedrijfsafdelingen moeizaam verloopt. Elke silo heeft een andere manier van werken, een andere aanpak voor het verzamelen en ontsluiten van data, een andere manier van communiceren. In coronatijden is de uitdaging nog groter. Heel wat mensen werken thuis - iedereen als het ware in een eigen silo - wat de informatiedoorstroming nog een flink pak moeilijker maakt."In het voorbije coronajaar hebben we extra ingezet op het engagement van onze medewerkers", zegt Jean-François Herremans, CEO bij IT-dienstverlener EASI. "In de eerste plaats zorgden we voor de nodige informatie." EASI zette daarbij in op communicatie in twee richtingen. De CEO zorgt voor een wekelijkse update over het bedrijf en de lopende projecten. Tegelijk koppelden de diverse teams een stand van zaken terug naar het management.De beschikbaarheid van data is echter maar een eerste stap. Om vervolgens niet alleen die data, maar ook de mensen aan de strategie te linken, is meer nodig dan een klassieke BI-tool. "Om de silo's te doorbreken moet je dieper kunnen graven", zegt Jean-François Herremans. "BI slaagt er alleen in data te visualiseren en erover te rapporteren." Daarmee is de oefening echter lang niet af. "Het gaat om heel uiteenlopende data: zowel kwantitatieve data, zoals verkoopcijfers, als kwalitatieve data, zoals de tevredenheid van de medewerkers. De uitdaging is al die data doorheen de verschillende departementen en hiërarchische niveaus van het bedrijf te bekijken - en te koppelen aan de strategie."Waar BI op dat moment niet in slaagt, kan wel met een tool voor Strategy Execution Management. Ook SPOOM, door EASI ontwikkeld, is zo'n oplossing. "Uiteraard hadden we al een strategie", zegt Jean-François Herremans. "Maar het gebruik van de tool verplichtte ons om onze doelstellingen scherper te stellen: wie we zijn en waar we naartoe willen. Dat liet ons toe om ook het voorbije jaar de silo's te doorbreken, de beschikbare informatie aan de strategie te koppelen en het engagement van onze medewerkers te versterken."EASI gelooft sterk in het potentieel van de nieuwe tool omdat die inspeelt op de data-driven problemen waar heel wat bedrijven vandaag tegen aanlopen. Dat leverde intussen ook externe waardering op. EASI mocht onlangs het Gold Label van Best Managed Company in ontvangst nemen. Het bedrijf is begin dit jaar ook voor de zevende keer op rij uitgeroepen tot Best Workplace. EASI kreeg daarbij erkenning voor de transparante communicatie rond de uitvoering van zijn strategie.Wie zelf met strategie bezig is, kan de CEO's van EASI persoonlijk aan de tand voelen. In een live event bespreken ze het Gold Label van Best Managed Company, lichten ze hun eigen strategie toe en kan je hen rechtstreeks vragen stellen.