Onbewust hebben we allemaal wel eens met AI te maken gekregen. Vooral online winkels gebruiken de technologie vandaag om hun customer experience te verbeteren. Ook in de bedrijfswereld zien we nu almaar meer AI-oplossingen opduiken. Onder impuls van de pandemie zijn organisaties gaan nadenken over hoe ze meer met minder kunnen doen en over het effect van nieuwe technologieën op de business. Natuurlijk gaat elke grote verandering rond automatisatie gepaard met een zekere angst voor baanverlies, maar intussen is wel duidelijk dat die vrees nergens voor nodig is.

Onbekend is onbemind. Artificiële intelligentie wil in de eerste plaats werk gemakkelijker maken. Het neemt de repetitieve taken over waarbij mensen slechts een beperkte kwaliteitsbijdrage leveren. De gewonnen tijd kunnen ze gebruiken om zich op dingen te focussen die meer businessimpact hebben. Dat is dus goed voor de organisatie, maar ook voor de mensen die er werken. Wanneer zij een actieve rol spelen in het succes van de onderneming, zullen ze automatisch meer voldoening uit hun werk halen. En zeker in het kader van de war for talent is dat voor werkgevers een grote troef.

Ook voor de IT-afdeling maken AI-oplossingen een wereld van verschil. Vroeger bestond hun werk grotendeels uit het draaiende houden van de business, bijvoorbeeld door problemen met het netwerk op te lossen. Nu kan dat netwerk eigenlijk voor zichzelf zorgen. Bovendien zal AI ook de gebruikservaring van een netwerk optimaliseren, want eigenlijk zou een goed werkende Wi-Fi-verbinding intussen even normaal moeten zijn als het feit dat er water uit de kraan stroomt.

Netwerkprestaties verbeteren met data

De basis van AI en van ieder succesvol bedrijf is data. Wie 'Moneyball' gezien heeft, weet dat data de impact van beslissingen sterk kan verbeteren. In die film zien we hoe een baseballploeg een jonge econoom aanneemt die spelers evalueert op basis van statistieken. Hij steekt alle scores in een database en doet op basis van de bekomen inzichten aanbevelingen voor de ploeg. Uiteindelijk wint het team dankzij deze nieuwe strategie maar liefst twintig opeenvolgende wedstrijden. Het is een eenvoudig, maar tastbaar voorbeeld van hoe data de business kan verbeteren. Veel organisaties passen dit soort denkpistes vandaag toe om de impact op hun klanten en de wereld te vergroten.

Ook het netwerk van een bedrijf zal veel beter presteren als we het ondersteunen met data en AI. Voorwaarde is wel dat er genoeg kwaliteitsvolle data voorhanden is. Daarom is het essentieel om enkel te kiezen voor vertrouwde vendoren die beschikken over grote volumes data van vergelijkbare bedrijven. We bedoelen hiermee organisaties die in dezelfde context opereren en met gelijkaardige uitdagingen te maken krijgen. Alle data is uiteraard volledig geanonimiseerd. AI gebruikt de data om na te gaan of het netwerk optimaal presteert en wat er nodig om de prestaties te verbeteren.

De technologie kan accuraat problemen vinden die voor mensen eerder een speld in een hooiberg lijken. Dankzij de vergelijking met de prestaties van andere netwerken zal AI anomalieën vaak zo snel herkennen dat de eindgebruiker er niets van merkt en de impact op de business nihil blijft. Wanneer een probleem geïdentificeerd wordt, kan de technologie het automatisch verhelpen of een signaal sturen naar de IT-afdeling. In beide gevallen betekent dit enorme tijdwinst voor IT en bedrijf.

Nieuwe businessmodellen genereren

Slimme netwerken zullen data dus gebruiken om zichzelf te onderhouden. Waar alles vroeger in een centraal mainframe gebeurde, zien we de laatste jaren een verschuiving naar de 'Edge'. Dat maakt het mogelijk om de data dichter bij de bron te gebruiken en lokaal beslissingen te nemen. Hiervoor hebben bedrijven nood aan extra rekenkracht, strengere securitymaatregelen en voortdurende optimalisatie van het systeem. Dat is precies waarom AI vandaag voor ieder bedrijf een must is.

Organisaties die hun netwerk met AI en Machine Learning ondersteunen, zien in elk geval snel positieve resultaten. Enerzijds neemt het aantal klachten van klanten af, aangezien zij altijd van de meest optimale gebruikservaring genieten. En anderzijds heeft IT meer tijd voor uitdagingen die nieuwe mogelijkheden voor het bedrijf kunnen creëren. Denk aan de implementatie van innovatieve technologie die een hybride manier van werken ondersteunt. Of aan oplossingen zoals 'location services', waarmee organisaties bijvoorbeeld drukke samenkomsten kunnen vermijden en mensen zo beschermen tegen de verspreiding van COVID-19.

Geen toekomst zonder AI

Kortom, AI geeft bedrijven unieke mogelijkheden om nieuwe businessopportuniteiten te creëren, een betere customer experience aan te bieden en het werk van hun personeel naar een hoger niveau te tillen. Naarmate organisaties de voordelen van AI ontdekken, zal de uitrol van de technologie de komende jaren alleen maar versnellen.

Bovendien staan we voor een ware IoT-golf waarbij nog meer apparaten connectie met een netwerk nodig zullen hebben. In ziekenhuizen zijn bijvoorbeeld al zoveel toestellen met het netwerk verbonden dat een traditionele manier van beheren gewoon geen optie meer is. The proof of the pudding is in the eating: de ongerustheid die AI nu bij sommige mensen nog oproept, zal snel verdwijnen wanneer ze ervaren hoe de technologie hun leven verbetert.

Meer weten over onze AIOps voor edge-to-cloud netwerken? Ga naar https://www.arubanetworks.com/en-gb/solutions/aiops/

Jerry Garcia, Country Manager Belux bij Aruba

Onbewust hebben we allemaal wel eens met AI te maken gekregen. Vooral online winkels gebruiken de technologie vandaag om hun customer experience te verbeteren. Ook in de bedrijfswereld zien we nu almaar meer AI-oplossingen opduiken. Onder impuls van de pandemie zijn organisaties gaan nadenken over hoe ze meer met minder kunnen doen en over het effect van nieuwe technologieën op de business. Natuurlijk gaat elke grote verandering rond automatisatie gepaard met een zekere angst voor baanverlies, maar intussen is wel duidelijk dat die vrees nergens voor nodig is.Onbekend is onbemind. Artificiële intelligentie wil in de eerste plaats werk gemakkelijker maken. Het neemt de repetitieve taken over waarbij mensen slechts een beperkte kwaliteitsbijdrage leveren. De gewonnen tijd kunnen ze gebruiken om zich op dingen te focussen die meer businessimpact hebben. Dat is dus goed voor de organisatie, maar ook voor de mensen die er werken. Wanneer zij een actieve rol spelen in het succes van de onderneming, zullen ze automatisch meer voldoening uit hun werk halen. En zeker in het kader van de war for talent is dat voor werkgevers een grote troef.Ook voor de IT-afdeling maken AI-oplossingen een wereld van verschil. Vroeger bestond hun werk grotendeels uit het draaiende houden van de business, bijvoorbeeld door problemen met het netwerk op te lossen. Nu kan dat netwerk eigenlijk voor zichzelf zorgen. Bovendien zal AI ook de gebruikservaring van een netwerk optimaliseren, want eigenlijk zou een goed werkende Wi-Fi-verbinding intussen even normaal moeten zijn als het feit dat er water uit de kraan stroomt.De basis van AI en van ieder succesvol bedrijf is data. Wie 'Moneyball' gezien heeft, weet dat data de impact van beslissingen sterk kan verbeteren. In die film zien we hoe een baseballploeg een jonge econoom aanneemt die spelers evalueert op basis van statistieken. Hij steekt alle scores in een database en doet op basis van de bekomen inzichten aanbevelingen voor de ploeg. Uiteindelijk wint het team dankzij deze nieuwe strategie maar liefst twintig opeenvolgende wedstrijden. Het is een eenvoudig, maar tastbaar voorbeeld van hoe data de business kan verbeteren. Veel organisaties passen dit soort denkpistes vandaag toe om de impact op hun klanten en de wereld te vergroten.Ook het netwerk van een bedrijf zal veel beter presteren als we het ondersteunen met data en AI. Voorwaarde is wel dat er genoeg kwaliteitsvolle data voorhanden is. Daarom is het essentieel om enkel te kiezen voor vertrouwde vendoren die beschikken over grote volumes data van vergelijkbare bedrijven. We bedoelen hiermee organisaties die in dezelfde context opereren en met gelijkaardige uitdagingen te maken krijgen. Alle data is uiteraard volledig geanonimiseerd. AI gebruikt de data om na te gaan of het netwerk optimaal presteert en wat er nodig om de prestaties te verbeteren.De technologie kan accuraat problemen vinden die voor mensen eerder een speld in een hooiberg lijken. Dankzij de vergelijking met de prestaties van andere netwerken zal AI anomalieën vaak zo snel herkennen dat de eindgebruiker er niets van merkt en de impact op de business nihil blijft. Wanneer een probleem geïdentificeerd wordt, kan de technologie het automatisch verhelpen of een signaal sturen naar de IT-afdeling. In beide gevallen betekent dit enorme tijdwinst voor IT en bedrijf.Slimme netwerken zullen data dus gebruiken om zichzelf te onderhouden. Waar alles vroeger in een centraal mainframe gebeurde, zien we de laatste jaren een verschuiving naar de 'Edge'. Dat maakt het mogelijk om de data dichter bij de bron te gebruiken en lokaal beslissingen te nemen. Hiervoor hebben bedrijven nood aan extra rekenkracht, strengere securitymaatregelen en voortdurende optimalisatie van het systeem. Dat is precies waarom AI vandaag voor ieder bedrijf een must is.Organisaties die hun netwerk met AI en Machine Learning ondersteunen, zien in elk geval snel positieve resultaten. Enerzijds neemt het aantal klachten van klanten af, aangezien zij altijd van de meest optimale gebruikservaring genieten. En anderzijds heeft IT meer tijd voor uitdagingen die nieuwe mogelijkheden voor het bedrijf kunnen creëren. Denk aan de implementatie van innovatieve technologie die een hybride manier van werken ondersteunt. Of aan oplossingen zoals 'location services', waarmee organisaties bijvoorbeeld drukke samenkomsten kunnen vermijden en mensen zo beschermen tegen de verspreiding van COVID-19.Kortom, AI geeft bedrijven unieke mogelijkheden om nieuwe businessopportuniteiten te creëren, een betere customer experience aan te bieden en het werk van hun personeel naar een hoger niveau te tillen. Naarmate organisaties de voordelen van AI ontdekken, zal de uitrol van de technologie de komende jaren alleen maar versnellen.Bovendien staan we voor een ware IoT-golf waarbij nog meer apparaten connectie met een netwerk nodig zullen hebben. In ziekenhuizen zijn bijvoorbeeld al zoveel toestellen met het netwerk verbonden dat een traditionele manier van beheren gewoon geen optie meer is. The proof of the pudding is in the eating: de ongerustheid die AI nu bij sommige mensen nog oproept, zal snel verdwijnen wanneer ze ervaren hoe de technologie hun leven verbetert.Jerry Garcia, Country Manager Belux bij Aruba