Eurofiber beheert ruim 40.000 kilometer glasvezel en verbindt alle grote cloudspelers en zo goed als alle datacenters - ruim 180 - in de Benelux. "In de kerngebieden bevindt de verglazing zich in ons land al op een goed niveau", zegt Hans Witdouck, CEO van Eurofiber Belgium. "Al zijn er in België nog gebieden waar glasvezel minder aanwezig is, zeker in de consumentenmarkt." De beschikbaarheid van glasvezel is vandaag doorgaans voldoende voor de bedrijven, al blijft de verdere investering in de onderbezette regio's zeker noodzakelijk.

Bijgestelde verwachtingen

De vraag naar meer connectiviteit zal immers alleen maar toenemen. "Ik zie twee elementen die een rol spelen", zegt Hans Witdouck. "In de eerste plaats is er de invloed van het thuiswerk. Dat heeft de verwachtingen veranderd." Tot voor de coronacrisis kon voor thuisgebruik een klassieke verbinding - koper of coax - volstaan. Thuiswerkers die tijdens de lockdowns met allerlei cloud- en videotoepassingen aan de slag gingen, hadden plots andere behoeften.

"Wat we nu zien omschrijf ik als digitale transformatie 2.0", zegt Hans Witdouck. "Door corona moest het allemaal plots heel snel gaan, gewoon omdat de bedrijven zouden blijven draaien. Nu gaan we een tweede fase in, waarbij de bedrijven hun omgeving optimaliseren. Nu kijken ze meer in detail naar de bandbreedte en de beveiliging die ze nodig hebben. De vraag naar 1 Gbit-verbindingen versnelt. De aandacht voor latency hangt daarbij in grote mate af van de activiteiten van de onderneming. Voor een partij die beurstransacties uitvoert, bijvoorbeeld, is dat heel belangrijk."

Hans Witdouck, CEO Eurofiber Belgium

Fundering verdient meer aandacht

Tegelijk hoopt Hans Witdouck ook op een evolutie in de kijk op connectiviteit. "De bedrijven bekijken hun digitale transformatie vaak uitsluitend in termen van applicaties. Ze beschouwen connectiviteit te weinig als de absolute basis, terwijl het netwerk hier echt wel het sleutelelement vormt." Dat een bedrijf vanuit het applicatieve perspectief vertrekt, is uiteraard niet verkeerd. Maar in de praktijk blijkt het vaak pas helemaal aan het einde van het traject oog te hebben voor de benodigde connectiviteit. In de bouwsector, bijvoorbeeld, is die aanpak compleet ondenkbaar. "Bij de bouw van een huis denk je eerst aan de fundering", zegt Hans Witdouck. "En meestal is die bovendien wat overgedimensioneerd, voor de zekerheid. In de context van connectiviteit is dat veel te weinig het geval."

"Glasvezel was vroeger alleen voor grote bedrijven weggelegd, terwijl vandaag ook kmo's vaak specifieke behoeften hebben die om glasvezel vragen. Algemeen zien we in dat verband meer vraag naar een open netwerk: geen verticaal geïntegreerde oplossingen, maar telkens de best passende leverancier voor één specifieke toepassing. Een bedrijf gaat in zo'n geval eigenlijk op zoek naar een integrator." Het is die integrator die als uniek aanspreekpunt optreedt en achter de schermen de juiste oplossingen afneemt bij diverse leveranciers.

Open netwerk

De vanzelfsprekendheid waarmee de connectiviteit mee evolueert met de behoeften van een onderneming, dat is het toekomstbeeld dat de IT-sector voor ogen heeft. De verdere cloudificatie zal alleen maar versnellen. "Daardoor stijgt het belang van de technologieën die die evolutie mogelijk maken", zegt Hans Witdouck. "Bedrijven stellen zich dan niet meer tevreden met een eenvoudig internetlijntje, maar willen een eigen, kwalitatief hoogstaande verbinding. Naast glasvezel is ook 5G daarbij niet meer weg te denken. Maar de belangrijkste evolutie blijft voor mij dat we opschuiven naar open netwerken, net omdat bedrijven netwerk en applicaties los van elkaar bekijken."

Eurofiber beheert ruim 40.000 kilometer glasvezel en verbindt alle grote cloudspelers en zo goed als alle datacenters - ruim 180 - in de Benelux. "In de kerngebieden bevindt de verglazing zich in ons land al op een goed niveau", zegt Hans Witdouck, CEO van Eurofiber Belgium. "Al zijn er in België nog gebieden waar glasvezel minder aanwezig is, zeker in de consumentenmarkt." De beschikbaarheid van glasvezel is vandaag doorgaans voldoende voor de bedrijven, al blijft de verdere investering in de onderbezette regio's zeker noodzakelijk.De vraag naar meer connectiviteit zal immers alleen maar toenemen. "Ik zie twee elementen die een rol spelen", zegt Hans Witdouck. "In de eerste plaats is er de invloed van het thuiswerk. Dat heeft de verwachtingen veranderd." Tot voor de coronacrisis kon voor thuisgebruik een klassieke verbinding - koper of coax - volstaan. Thuiswerkers die tijdens de lockdowns met allerlei cloud- en videotoepassingen aan de slag gingen, hadden plots andere behoeften."Wat we nu zien omschrijf ik als digitale transformatie 2.0", zegt Hans Witdouck. "Door corona moest het allemaal plots heel snel gaan, gewoon omdat de bedrijven zouden blijven draaien. Nu gaan we een tweede fase in, waarbij de bedrijven hun omgeving optimaliseren. Nu kijken ze meer in detail naar de bandbreedte en de beveiliging die ze nodig hebben. De vraag naar 1 Gbit-verbindingen versnelt. De aandacht voor latency hangt daarbij in grote mate af van de activiteiten van de onderneming. Voor een partij die beurstransacties uitvoert, bijvoorbeeld, is dat heel belangrijk."Tegelijk hoopt Hans Witdouck ook op een evolutie in de kijk op connectiviteit. "De bedrijven bekijken hun digitale transformatie vaak uitsluitend in termen van applicaties. Ze beschouwen connectiviteit te weinig als de absolute basis, terwijl het netwerk hier echt wel het sleutelelement vormt." Dat een bedrijf vanuit het applicatieve perspectief vertrekt, is uiteraard niet verkeerd. Maar in de praktijk blijkt het vaak pas helemaal aan het einde van het traject oog te hebben voor de benodigde connectiviteit. In de bouwsector, bijvoorbeeld, is die aanpak compleet ondenkbaar. "Bij de bouw van een huis denk je eerst aan de fundering", zegt Hans Witdouck. "En meestal is die bovendien wat overgedimensioneerd, voor de zekerheid. In de context van connectiviteit is dat veel te weinig het geval.""Glasvezel was vroeger alleen voor grote bedrijven weggelegd, terwijl vandaag ook kmo's vaak specifieke behoeften hebben die om glasvezel vragen. Algemeen zien we in dat verband meer vraag naar een open netwerk: geen verticaal geïntegreerde oplossingen, maar telkens de best passende leverancier voor één specifieke toepassing. Een bedrijf gaat in zo'n geval eigenlijk op zoek naar een integrator." Het is die integrator die als uniek aanspreekpunt optreedt en achter de schermen de juiste oplossingen afneemt bij diverse leveranciers.De vanzelfsprekendheid waarmee de connectiviteit mee evolueert met de behoeften van een onderneming, dat is het toekomstbeeld dat de IT-sector voor ogen heeft. De verdere cloudificatie zal alleen maar versnellen. "Daardoor stijgt het belang van de technologieën die die evolutie mogelijk maken", zegt Hans Witdouck. "Bedrijven stellen zich dan niet meer tevreden met een eenvoudig internetlijntje, maar willen een eigen, kwalitatief hoogstaande verbinding. Naast glasvezel is ook 5G daarbij niet meer weg te denken. Maar de belangrijkste evolutie blijft voor mij dat we opschuiven naar open netwerken, net omdat bedrijven netwerk en applicaties los van elkaar bekijken."