IT-service provider DXC Technology opende vorig jaar in Mechelen een Digital Center, om bedrijven en overheden te helpen om met innovatieve technologie hun doelstellingen te helpen realiseren en snel digitaal te transformeren.

Vooral bij de digitalisering is empathie een belangrijk ingrediënt.

"Maar in ons design staat één zaak centraal: de interactie met de burger of consument", zegt Frank Huynen van het Digital Center. "Dat lijkt evident, maar tot voor kort keken bedrijven naar IT als een manier om de efficiëntie in de backoffice te verbeteren. Nu leggen we resoluut de nadruk op hoe technologie de gebruikers een steengoede gebruikservaring kan bieden. We betrekken de gebruiker mee in ons digitaal ontwerp. Ter plekke observeren hoe gebruikers applicaties gebruiken, levert belangrijke designcriteria op. Op basis van die inzichten sturen we dan snel bij, en bouwen een aangepast prototype voor die applicatie. 'Empathie' is echt het allerbelangrijkste in het digitale design, dat wordt vaak vergeten. Het komt erop aan IT-oplossingen te bedenken die technisch complex zijn, eenvoudig in gebruik, afgestemd op de noden en dus waardevol zijn."

Van blockchain tot drones

Het voorbije jaar zakten tientallen klanten en organisaties naar het Digital Center in Mechelen af voor begeleiding en inspiratie bij het opstarten of verbeteren van het digitale transformatieproces. "We hebben een pak digitale prototypes gebouwd", zegt Chief Technologist Yves Vanderbeken. "We gebruiken de meest innovatieve technologie, van Blockchain over AI tot chatbots en Robotic Process Automation. We werken voor privéklanten maar ook voor alle niveaus bij de overheid. Overal staat het efficiënter maken van de dienstverlening hoog op de agenda. Zo hebben we samen met een start-up een proefproject lopen om met drones het inspecteren van bruggen te automatiseren. Die beelden gieten we dan in een 3D-model, en met algoritmes kunnen we een eerste inschatting maken van hoe groot de schade is en of ze stabiel blijft."

Nieuwe oplossingen ontwikkelen

De beschikbaarheid van IT-platformen in de Cloud en de innovatie die hun partners introduceren, biedt nieuwe mogelijkheden om snel nieuwe zaken te testen. Zo heeft DXC een platform ontwikkeld om sneller infrastructuur en applicaties te kunnen opleveren, waarin ze volop gebruikmaken van AI om proactief onderhoud te doen. "Vele bedrijven zien hun businessmodel bedreigd door de technologie. Maar wij zoeken samen naar oplossingen die nieuwe diensten mogelijk maken." getuigt Yves Vanderbeken. "Zo werken we momenteel mee aan een oplossing voor verzekeringsmaatschappijen, die zich afvragen aan wie ze in de toekomst nog verzekeringen kunnen verkopen als iedereen met een zelfrijdende auto rondrijdt. Net zo goed helpen we bijvoorbeeld banken met het ontwerpen van de volgende generatie Fintech-producten. Of overheden in het realiseren van een proactieve dienstverlening of het verbeteren van het inspectieproces."

Inspireren, co-creëren en snel resultaat

De digitale revolutie verandert onze samenleving voorgoed. Bedrijven moeten een nieuwe digitale mindset hanteren. "Daarom willen we van het Digital Center een inspirerende omgeving maken waar we in co-creatie snel tot oplossingen kunnen komen", zegt Frank Huynen. "De digitale switch vereist een technologisch innovatie denken out of the box. De digitale transformatie is een proces dat nooit stopt, en zonder innovatieve technologie kom je er niet. We vertrekken steeds vanuit het perspectief van de klant, maar zijn niet blind voor de vele veranderingen die dit meebrengt. Technologie en verandering gaan dus hand in hand."

DXC Center Mechelen - Blarenberglaan 2 - 2800 Mechelen