Het concept van de Digital Talent Masterclasses is uniek: de 25 geselecteerde economiestudenten krijgen tijdens vijf avonden telkens eerst een korte opleiding over de belangrijkste disruptieve digitale technologieën, zoals design thinking, customer engagement, virtual reality, blockchain, robotics, data analytics, chatbot, cloud en Internet of Things. "Digitalisering komt wel aan bod in het curriculum, maar niet altijd zo concreet als tijdens deze Masterclass", beaamt professor Martens. "Je kunt je als student echt niet meer permitteren dat je de grote concepten in de digitalisering niet kent, of de impact die ze hebben op de bedrijfsstrategie en de bedrijfsvoering. In die zin is de Masterclass een perfecte aanvulling op wat wij doceren. Studenten kunnen de digitale bagage die ze opdoen bovendien direct toepassen op concrete cases uit de bedrijfspraktijk. Deze extra-curriculaire activiteit wordt niet gequoteerd, en dat neemt bij studenten ook de faalangst en de drempelvrees voor het bedrijfsleven weg."

Professor Rudy Martens

De kritische en onvertekende blik van studenten is een grote meerwaarde voor het bedrijfsleven.

Zeer praktijkgericht

Na de theoretische intro's krijgen de studenten tijdens de Digital Talent Masterclasses concrete client cases en probleemstellingen voorgesteld, zoals dit academiejaar van onder meer Decathlon, de Vlaamse Overheid en Johnson & Johnson. Daarop passen ze in groepjes van vijf tijdens een brainstorm dan hun kennis, inzichten en analytische talenten toe. De studenten worden begeleid door een directielid van het bedrijf zelf, en een industrie-expert van DXC. Na de sessies presenteren ze hun cocktail van ideeën om met nieuwe digitale technologie een oplossing te vinden voor het probleem. "Zo vroeg Johnson & Johnson het advies van de studenten over hoe het de kwaliteitscontrole op nieuwe medicatie kon vergemakkelijken", legt Jan Degraef van DXC uit. "Die controle biedt veel ruimte voor verbetering, omdat er te veel administratie aan te pas komt, er verschillende systemen naast elkaar worden gebruikt, en ze nog te weinig gedigitaliseerd is. De studenten smulden van de uitdaging en van de mix van analytics, robotics en zelfs drone-technologie die ze konden aanwenden om de praktijkcase tot een goed einde te brengen."

Grote win-win

Maar niet alleen studenten halen voordeel uit de Digital Talent Masterclasses. Ook de bedrijven zelf zien de duidelijke meerwaarde van het project. "Bedrijven horen jonge mensen aan het werk die vrijuit en volledig onvertekend over problemen nadenken", zegt professor Martens. "Als je al twintig jaar in een bedrijf werkt, heb je een bepaalde denklogica ontwikkeld. Je raak wat vastgeroest in patronen en routines, en daardoor doe je de dingen bijna altijd op dezelfde manier. Studenten zijn creatiever en ook kritischer, en dat komt het zoeken naar oplossingen binnen een bedrijf echt ten goede. Dat het zakenleven dat apprecieert, zorgt voor een grote boost in het zelfvertrouwen van mijn studenten. Wij gaan hier volgend academiejaar dus zeker mee door."