Bij de Brusselse vervoersmaatschappij MIVB zorgde de coronacrisis voor een sterke terugval in het aantal vervoerde reizigers. "De crisis kwam daarmee bovenop de modal shift die vandaag aan de gang is", zegt Sophie Libouton, Team Manager Governance & Enterprise Service Management bij de MIVB. "Onze klanten hebben keuze uit meer en meer middelen om zich te verplaatsen, zoals deelfietsen en elektrische steps. We moeten onze dienstverlening hertekenen en ervoor zorgen dat mensen de wagen zo weinig mogelijk gebruiken voor een verplaatsing in de stad."

Duidelijk doel

Digitale transformatie staat al een hele tijd op de agenda van de MIVB, met name omdat het bedrijf sterk gelooft in Mobility as a Service. "Het gaat om een digitaal platform waarbij diverse aanbieders samenwerken om de klant te ondersteunen bij zijn traject van deur tot deur. Technologie helpt die customer experience waar te maken." Daarbij is het belangrijk dat alle betrokken partijen zicht hebben op de doelstelling van de transformatie. "Essentieel is vooral dat het om een geïntegreerd, end-to-end businesstransformatietraject gaat", zegt Sophie Libouton. "Daarmee bedoel ik: business en IT samen. Daar slaag je maar in door het waarom helder te communiceren waarom en vooral ook door uit te leggen welke voordelen alle betrokken partijen eruit zullen halen."

Sophie Libouton, Team Manager Governance & Enterprise Service Management bij de MIVB

Purpose is het codewoord: duidelijke visie en doelstellingen zijn essentieel om de organisatie in beweging te krijgen. Iedereen moet een reden hebben om mee te werken. "Dat begint bij het topmanagement", zegt Sophie Libouton, "Kijk, toen de watervalmethode nog gebruikelijk was, bleken de behoeften van de business alweer helemaal veranderd tegen de tijd dat de oplossing beschikbaar was. Agile werken is vandaag dus echt wel nodig: in kleine stappen werken. Dat laat toe om ook op managementniveau sneller de juiste beslissingen te nemen. Daarom speelt een end-to-end governance wel een belangrijke rol. En de silo's moeten weg."

"Het is essentieel dat het topmanagement het draagvlak voor digitale transformatie aangeeft. Daarna is het aan de organisatie om de beste route te kiezen en die concreet te maken."

Bewegend doelwit

"Volgens mij blijft het essentieel dat het topmanagement het draagvlak aangeeft", zegt Sophie Libouton. "Maar evengoed is het daarna aan de rest van het bedrijf om de best passende route te kiezen en concreet te maken." Een bijkomende moeilijkheid is bovendien dat bedrijven werken in een wereld van moving targets. Alles is voortdurend in beweging. In het geval van de MIVB is het bovendien niet alleen de klant die evolueert, maar het complete ecosysteem waartoe het bedrijf behoort.

"Dat zorgt voor een bijkomende uitdaging", zegt Sophie Libouton. "We zijn zelf een deel van de modal shift die plaatsvindt. Binnen die veranderende context moeten we al onze oplossingen en services meenemen, wat uiteraard niet echt makkelijk is. Het verandert alles wat we doen, ook de manier waarop onze mensen werken, bijvoorbeeld." Voor de MIVB komt daar zo nog de uitdaging bij om op de rekruteringsmarkt de juiste competenties te vinden.

Meer info op www.stib-mivb.be

Bij de Brusselse vervoersmaatschappij MIVB zorgde de coronacrisis voor een sterke terugval in het aantal vervoerde reizigers. "De crisis kwam daarmee bovenop de modal shift die vandaag aan de gang is", zegt Sophie Libouton, Team Manager Governance & Enterprise Service Management bij de MIVB. "Onze klanten hebben keuze uit meer en meer middelen om zich te verplaatsen, zoals deelfietsen en elektrische steps. We moeten onze dienstverlening hertekenen en ervoor zorgen dat mensen de wagen zo weinig mogelijk gebruiken voor een verplaatsing in de stad."Digitale transformatie staat al een hele tijd op de agenda van de MIVB, met name omdat het bedrijf sterk gelooft in Mobility as a Service. "Het gaat om een digitaal platform waarbij diverse aanbieders samenwerken om de klant te ondersteunen bij zijn traject van deur tot deur. Technologie helpt die customer experience waar te maken." Daarbij is het belangrijk dat alle betrokken partijen zicht hebben op de doelstelling van de transformatie. "Essentieel is vooral dat het om een geïntegreerd, end-to-end businesstransformatietraject gaat", zegt Sophie Libouton. "Daarmee bedoel ik: business en IT samen. Daar slaag je maar in door het waarom helder te communiceren waarom en vooral ook door uit te leggen welke voordelen alle betrokken partijen eruit zullen halen."Purpose is het codewoord: duidelijke visie en doelstellingen zijn essentieel om de organisatie in beweging te krijgen. Iedereen moet een reden hebben om mee te werken. "Dat begint bij het topmanagement", zegt Sophie Libouton, "Kijk, toen de watervalmethode nog gebruikelijk was, bleken de behoeften van de business alweer helemaal veranderd tegen de tijd dat de oplossing beschikbaar was. Agile werken is vandaag dus echt wel nodig: in kleine stappen werken. Dat laat toe om ook op managementniveau sneller de juiste beslissingen te nemen. Daarom speelt een end-to-end governance wel een belangrijke rol. En de silo's moeten weg.""Volgens mij blijft het essentieel dat het topmanagement het draagvlak aangeeft", zegt Sophie Libouton. "Maar evengoed is het daarna aan de rest van het bedrijf om de best passende route te kiezen en concreet te maken." Een bijkomende moeilijkheid is bovendien dat bedrijven werken in een wereld van moving targets. Alles is voortdurend in beweging. In het geval van de MIVB is het bovendien niet alleen de klant die evolueert, maar het complete ecosysteem waartoe het bedrijf behoort."Dat zorgt voor een bijkomende uitdaging", zegt Sophie Libouton. "We zijn zelf een deel van de modal shift die plaatsvindt. Binnen die veranderende context moeten we al onze oplossingen en services meenemen, wat uiteraard niet echt makkelijk is. Het verandert alles wat we doen, ook de manier waarop onze mensen werken, bijvoorbeeld." Voor de MIVB komt daar zo nog de uitdaging bij om op de rekruteringsmarkt de juiste competenties te vinden.Meer info op www.stib-mivb.be