“Digitale transformatie mag geen one shot zijn”

NTT Ltd.
Advertorial

Advertorial verbindt organisaties met de lezers van en doet een beroep op de specialisten van Roularta Brand Studio voor tekst en illustraties. De inhoud wordt eventueel aangebracht door de partner en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

1 december 2021, 10:47 Bijgewerkt op: 17 augustus 2022, 06:46

Digitale transformatie moet meer zijn dan een eenmalig, op zichzelf staand project. Digitale transformatie vraagt een compleet nieuwe benadering: stevig ingebed in de bedrijfscultuur van de onderneming, met een blik die ook over de traditionele grenzen van de IT-afdeling reikt.

Corona bezorgde de bedrijfswereld een belangrijke test. “Rond digitale transformatie verstaan we vandaag meer dan een duidelijk afgelijnd, one-shot project dat bijvoorbeeld ergens een manueel proces automatiseert”, zegt Dirk Croenen, Benelux Insurance Practice Lead bij NTT Data. “Digitale transformatie gaat verder, moet onderdeel zijn van de strategie, moet vervatten zitten in de bedrijfscultuur.” Meesurfen op de hype is dan niet voldoende, digitale transformatie vraagt om echt de handen uit de mouwen te steken.

“Uiteindelijk is het vooral een verandering op het vlak van cultuur”, legt Dirk Croenen uit, “waar heel veel verschillende facetten van het digitale verhaal op inpikken, zoals de aandacht voor de alignering tussen business en IT. Het is aan de IT-organisatie om zich steeds meer als ‘integrator’ op te stellen, met voldoende wendbaarheid en bereidheid om te experimenteren met nieuwe platformen en oplossingen, zoals SaaS en low code. De focus op de implementatie van architecturen en platformen die tien jaar mee moeten gaan, is verleden tijd.”

Weg met de waterval

Dat digitale transformatie voor de meeste sectoren en bedrijven simpelweg een must is, daar lijkt iedereen intussen wel van overtuigd. Dat inzicht in de praktijk vertalen, is echter een ander paar mouwen. Cijfers opvoeren is niet altijd zinvol, aangezien ze variëren naargelang de bron en het gevoerde onderzoek. De teneur van die studies is echter altijd dezelfde: de grote meerderheid van digitale transformatietrajecten mislukt. “Een agile aanpak is de sleutel”, vindt Dirk Croenen. “Nogmaals: digitale transformatie mag geen one shot zijn. Het mag ook geen project zijn met een klassieke aanpak, verspreid over twee of meer jaar. Digitale transformatie mag zich bovendien niet alleen op IT richten – ook dat is een vaak gemaakte fout.”

Dirk Croenen, Benelux Insurance Practice Lead bij NTT Data
Dirk Croenen, Benelux Insurance Practice Lead bij NTT Data

Hoe je dat dan praktisch aan boord legt? Volgens Dirk Croenen gaat het erom nog altijd een duidelijke langetermijnvisie te ontwikkelen, maar tegelijk ook met korte, agile trajecten te werken. “Zo kun je nieuwe elementen op een correcte manier toevoegen aan de business & IT factory. Het komt er vooral op aan die nieuwe toevoegingen niet als een bijkomende laag te zien binnen het IT-landschap. De transformatie is pas succesvol als je die nieuwe elementen ook goed beheert en integreert in de business-as-usual governance, zodat de business ze niet als een bedreiging beschouwt.”

Digitale transformatie moet meer zijn dan een one-shot project, moet onderdeel zijn van de strategie, moet vervatten zitten in de bedrijfscultuur.

De klant bepaalt

In welke richting de nood aan digitale transformatie in de toekomst verder evolueert, is moeilijk te voorspellen. Of toch niet? “De klant heeft altijd gelijk”, besluit Dirk Croenen. “Het blijft de klant die bepaalt of hij iets oppikt of niet. Daar komt het altijd weer op neer. Maar om als bedrijf alles alleen te blijven doen, dat wordt wellicht moeilijk.” Digitale transformatie evolueert daarbij naar een aanpak die zich niet tot één bedrijf beperkt, maar meer en meer steunt op een compleet ecosysteem.

Meer info op benelux.nttdata.com/