Een paar jaar geleden kwam de digitale transformatie neer op het toepassen van de nieuwste technologieën. Nu ligt de focus op de bedrijfsdoelstellingen die je daarmee kan bereiken: laat de data als hefboom werken, combineer verschillende soorten gestructureerde en ongestructureerde data om inzichten te verkrijgen voor innovatie en concurrentievoordeel. Ontwikkel een holistische visie op gegevensbeheer om heel het bedrijf te heroriënteren naar 'datagedreven' en leer alle medewerkers het belang van data en de bijbehorende bedrijfsprocessen begrijpen.

Ook als ze thuiswerken moeten medewerkers de best mogelijke gebruikerservaring hebben. Mensen verwachten intussen van zakelijke apps dezelfde snelheid en gebruiksgemak als van privéapps. Investeer in een continue verbeteringscyclus voor interne processen en tools. Zo rolde Fujitsu veilige, efficiënte VPN-verbindingen uit om afstandswerken gemakkelijk te maken. Goede klantervaringen beginnen van binnenuit: het interne proces helpt om de gebruikersbehoeften te voorspellen en levert zo een beter inzicht in de potentiële kosten. Die data zijn dan weer nuttig voor de klantenservice.

Breng alle relevante betrokkenen en teams in co-creatieprojecten samen, identificeer alle problemen en perspectieven tegelijk. Zo kan je alle vragen in één keer oplossen en sneller vooruitgang boeken. Regelmatige 'design thinking workshops' zijn nu deel van Fujitsu's cultuurveranderingsprogramma. Een gevolg is dat IT-executives niet alleen beter op de hoogte zijn van veranderingen, maar die ook mee bepalen. Informatie-uitwisseling is cruciaal.

Elk team werkt aan de bestaande dienstverlening en tegelijk aan de groeigebieden van het bedrijf. Digitale proceseigenaren bouwen bij Fujitsu regionale verschillen in aanpak af. Zij zijn van begin tot eind doorheen de organisatie wereldwijd verantwoordelijk. Dat moet de stabiliteit van bestaande processen waarborgen én tegelijk vervangende oplossingen voor de toekomst opleveren. Zo zijn er intussen globaal gestandaardiseerde datasets en processen. Vandaag kent de markt een onvoorspelbare dynamiek: zorg ervoor dat je processen een snelle time-to-market opleveren.

Verander zonder je DNA te veranderen. Zo koppelde Fujitsu managers aan mekaar om de voordelen van hun Japanse en niet-Japanse achtergrond samen te brengen.

De pandemie dwong om specifieke vaardigheden aan te scherpen: naast videocontact met collega's, is ook meer empathie voor ieders individuele situatie van belang. Mensen hebben verschillende prioriteiten op verschillende momenten van de dag. Vertrouw erop dat je mensen productief zijn, maar houd er rekening mee dat hun werkdag er nu anders uit kan zien. Pas je agenda aan en leer om meer te luisteren.

Auteur: Benno Zollner, Head of Digital Systems Platform Unit bij Fujitsu

Een paar jaar geleden kwam de digitale transformatie neer op het toepassen van de nieuwste technologieën. Nu ligt de focus op de bedrijfsdoelstellingen die je daarmee kan bereiken: laat de data als hefboom werken, combineer verschillende soorten gestructureerde en ongestructureerde data om inzichten te verkrijgen voor innovatie en concurrentievoordeel. Ontwikkel een holistische visie op gegevensbeheer om heel het bedrijf te heroriënteren naar 'datagedreven' en leer alle medewerkers het belang van data en de bijbehorende bedrijfsprocessen begrijpen.Ook als ze thuiswerken moeten medewerkers de best mogelijke gebruikerservaring hebben. Mensen verwachten intussen van zakelijke apps dezelfde snelheid en gebruiksgemak als van privéapps. Investeer in een continue verbeteringscyclus voor interne processen en tools. Zo rolde Fujitsu veilige, efficiënte VPN-verbindingen uit om afstandswerken gemakkelijk te maken. Goede klantervaringen beginnen van binnenuit: het interne proces helpt om de gebruikersbehoeften te voorspellen en levert zo een beter inzicht in de potentiële kosten. Die data zijn dan weer nuttig voor de klantenservice.Breng alle relevante betrokkenen en teams in co-creatieprojecten samen, identificeer alle problemen en perspectieven tegelijk. Zo kan je alle vragen in één keer oplossen en sneller vooruitgang boeken. Regelmatige 'design thinking workshops' zijn nu deel van Fujitsu's cultuurveranderingsprogramma. Een gevolg is dat IT-executives niet alleen beter op de hoogte zijn van veranderingen, maar die ook mee bepalen. Informatie-uitwisseling is cruciaal.Elk team werkt aan de bestaande dienstverlening en tegelijk aan de groeigebieden van het bedrijf. Digitale proceseigenaren bouwen bij Fujitsu regionale verschillen in aanpak af. Zij zijn van begin tot eind doorheen de organisatie wereldwijd verantwoordelijk. Dat moet de stabiliteit van bestaande processen waarborgen én tegelijk vervangende oplossingen voor de toekomst opleveren. Zo zijn er intussen globaal gestandaardiseerde datasets en processen. Vandaag kent de markt een onvoorspelbare dynamiek: zorg ervoor dat je processen een snelle time-to-market opleveren.Verander zonder je DNA te veranderen. Zo koppelde Fujitsu managers aan mekaar om de voordelen van hun Japanse en niet-Japanse achtergrond samen te brengen.De pandemie dwong om specifieke vaardigheden aan te scherpen: naast videocontact met collega's, is ook meer empathie voor ieders individuele situatie van belang. Mensen hebben verschillende prioriteiten op verschillende momenten van de dag. Vertrouw erop dat je mensen productief zijn, maar houd er rekening mee dat hun werkdag er nu anders uit kan zien. Pas je agenda aan en leer om meer te luisteren.Auteur: Benno Zollner, Head of Digital Systems Platform Unit bij Fujitsu