Goed nieuws voor web agencies en digitale experts

© Getty Images/iStockphoto
BNP Paribas Fortis
Partner Content

Partner Content verbindt organisaties met de lezers van en doet een beroep op de specialisten van Roularta Brand Studio voor tekst en illustraties. De inhoud wordt eventueel aangebracht door de partner en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

16 juni 2017, 12:00 Bijgewerkt op: 17 augustus 2022, 07:33

Hoewel Belgische kmo’s nog aarzelen om volop in te zetten op onlinemedia en e-commerce, is er stilaan beterschap in zicht. Een recente enquête bewijst namelijk dat kmo’s zich bewust zijn van het belang van digitale tools. En ze zien web agencies en digitale experts als dé partner bij uitstek om hen te helpen bij het ontwikkelen van die zaken.

Een enquête in opdracht van BNP Paribas Fortis bij 250 kmo’s in het hele land bevestigt dat België op het vlak van online-aanwezigheid en e-commerce een inhaalbeweging nodig heeft. 3 op de 10 kmo’s heeft geen website. En minder dan 10% van de ondervraagden gebruikt zijn website ook als een verkoopkanaal.

Toch is er een duidelijk bewustzijn over het belang van digitale tools. Zo neemt het professioneel gebruik van sociale media hand over hand toe, ook bij kleinere bedrijven. 47% van de kmo’s vindt internet, apps, digitale tools en geconnecteerde systemen vandaag al belangrijk om klanten aan te trekken en te behouden. 15% verwacht dat dit binnen de twee tot drie jaar belangrijk zal worden.

Kmo zkt. partner

Kleine en middelgrote ondernemingen zien dus in dat het belang van hun online-aanwezigheid niet mag onderschat worden, in een wereld die digitaliseert en waar jonge consumenten steeds meer via mobiele toepassingen en sociale media informatie sprokkelen.

Slechts 1 op de 10 kmo’s ziet het zitten om een onlinebetaalsysteem in zijn site te integreren.

Maar daar zelf een oplossing aan geven, zien de meesten niet zitten. “Onze enquête toont aan dat slechts 1 op de 5 kmo’s zich capabel en op zijn gemak voelt om een nieuwe site te ontwikkelen. En slechts 1 op de 10 ziet het zitten om een onlinebetaalsysteem in zijn site te integreren. Het vertrouwen hierrond kan dus best nog een boost gebruiken”, aldus Freya De Keyser van onderzoeksbureau Profacts.

De enquête polste ook wie de kmo’s dan als de beste partner zien om hun website aantrekkelijker te maken, betere zoekresultaten te halen, online producten te verkopen, sociale media te ontwikkelen of zich bij te scholen in digitale marketing. Voor elk van die issues zien ze web agencies en zelfstandige digitale experts als de beste partij om hen bij te staan. Goed nieuws dus voor wie zich op die markt begeeft…

Goed nieuws voor web agencies en digitale experts

Groei en jobs in het vooruitzicht

Vicepremier en minister van Digitale Agenda Alexander De Croo trekt mee aan de kar: “De voorbije twee jaar ben ik door het land getrokken om zelfstandige ondernemers en kmo’s te informeren en te motiveren rond digitalisering. Dit gaat immers veel dieper dan de stap te zetten naar e-commerce. Ook het bedrijfsmodel moet tegen het licht worden gehouden en grondig bijgestuurd. Want de wensen van digitale klanten zijn vaak heel anders.”

De bank BNP Paribas Fortis wil kmo’s en zelfstandigen helpen om zich de digitale vaardigheden eigen te maken en in te spelen op de nieuwe verwachtingen van klanten. Het heeft daartoe een reeks initiatieven ontwikkeld zoals de Digitale Ateliers, waarvoor wordt samengewerkt met Google, en de wedstrijd ‘Boost uw Business’, waar een jaar digitale coaching kan worden gewonnen.

Online-economie biedt zoveel kansen: je kan nieuwe kanalen inschakelen en nog klantgerichter ondernemen.

“Online-economie biedt zoveel kansen: je kan nieuwe kanalen inschakelen en nog klantgerichter ondernemen. Wij willen daarbij een échte partner zijn voor bedrijven, die hen vooruit stuwt en vertrouwd maakt met digitale technologieën”, aldus CEO Max Jadot.

CEO Max Jadot
CEO Max Jadot© Frank Toussaint

Anthony Belpaire, Industry Head van Google België: “Belgische kmo’s moeten te vaak marktaandeel afgeven aan buitenlandse bedrijven. Samen met de bank willen we helpen dit te veranderen. We geloven dat België van de versnelling en uitbreiding van de digitalisering een absolute topprioriteit moet maken. Met een mogelijke toename van 300.000 jobs en een verdubbeling van de bbp-aangroei tegen 2020, staat er heel wat op het spel.”

Lees hier alle artikels over online zakendoen voor kmo’s