De manier waarop we werken is drastisch veranderd: We werken tegenwoordig in wereldwijde teams die zich overal op de wereld bevinden. Virtuele vergaderingen, zoals audio-en videoconferentie, zijn een essentieel onderdeel geworden van onze dagelijkse routine. Maar deze nieuwe werkgewoonten zijn in grote mate afhankelijk van technologie, en in het bijzonder van audiotechnologie. Audio overbrugt de afstanden tussen mensen die samenwerken vanaf verschillende locaties en tussen teams, maar wanneer de technologie ons in de steek laat, voelen we weer hoe groot die afstanden zijn.

Waarom speelt audioconferentie zo'n belangrijke rol in de hedendaagse zakenwereld?

De zakenwereld wordt sneller en sneller, en het succes van een onderneming is afhankelijk van realtime samenwerking en een directe uitwisseling van ideeën. Vergaderingen zijn van het grootste belang om te communiceren, overleggen en bespreken met collega's en klanten. Dankzij technologie hoeven we dit niet langer op locatie te doen: Werk is niet langer waar we heen gaan maar wat we doen. In deze nieuwe op technologie gebaseerde wereld is de 'audioconferentie' voor veel ondernemingen een standaard geworden voor communicatie. Maar liefst 65%* van alle vergaderingen gebeurt inmiddels via audioconferenties zonder een videocomponent.

Maar liefst 65%* van alle vergaderingen gebeurt inmiddels via audioconferenties zonder een videocomponent

Met behulp van Unified Communications en innovatieve apparatuur kunnen we vanaf ons bureau op het werk, in huddle rooms, in vergaderruimtes en zelfs onderweg in de auto, in een restaurant of op het vliegveld deelnemen aan audioconferenties. Op die manier zijn we 24/7 bereikbaar voor collega's en zakenpartners, zonder altijd 'op het werk' te hoeven zijn.

Audioconferenties mogen dan snel en eenvoudig zijn, maar dat betekent niet dat er geen uitdagingen zijn. Kunt u die beschrijven?

Dat klopt, er zijn uitdagingen die vaak te maken hebben met technische of geluidsgerelateerde problemen. Connectiviteit kan een probleem zijn, achtergrondgeluid en windruis, vervormd geluid of echo, enz. Het is allemaal afhankelijk van de apparatuur die u gebruikt en de kwaliteit van de headsets of conferentieoplossingen. En al deze uitdagingen zijn bepalend voor het succes van een vergadering en kunnen een negatieve invloed hebben op uw relatie met klanten en op uw productiviteit. Stel u voor dat u een heel belangrijke audioconferentie hebt met een internationale zakenpartner en u realiseert zich dat de geluidskwaliteit zo slecht is dat een efficiënte vergadering vrijwel onmogelijk is. In plaats van luid en duidelijk te communiceren, ideeën uit te wisselen en productief te zijn tijdens de vergadering, steekt u het grootste deel van uw energie in het compenseren van het slechte geluid.

Slechte geluidskwaliteit in conferentiegesprekken kan dus daadwerkelijk een negatieve invloed hebben op hoe efficiënt we werken?

Jazeker! Wat we horen wordt verwerkt door ons brein, dat heel goed is in het interpreteren van de informatie die het ontvangt van beide oren. Deze verwerking gebruikt energie. Wanneer de geluidskwaliteit slecht is, hebben we veel meer energie nodig om zich te focussen, te luisteren en ons te concentreren op wat er gezegd wordt en gebruikt ons brein veel meer verwerkingskracht en energie. Dit kan van invloed zijn op ons geheugen, ons vermoeien en uiteindelijk onze efficiëntie en productiviteit verlagen. Voor bepaalde taken is geluidskwaliteit de bepalende factor in hoe goed we presteren. Dit kan voor elk bedrijf reden genoeg zijn om goed na te denken over hun keuze in audioapparatuur.

Waar moeten bedrijven naar zoeken wanneer ze geluidsoplossingen voor conferentiegesprekken zoeken?

De eerste en waarschijnlijk belangrijkste stap is om de behoeften op het gebied van communicatie en samenwerking in te schatten om te bepalen wat er geleverd moet worden voor de best mogelijke werkervaring voor verschillende werknemers in hun werkomgevingen. Een werknemer die veel achter het bureau zit heeft wellicht het meeste aan een bedrade headset met geluidsonderdrukking, terwijl mobiele werknemers een draadloos apparaat met meer flexibiliteit zullen waarderen. Kenniswerkers in een rumoerige open kantooromgeving hebben daarentegen meer aan een draadloze, headset met active noise cancellation (ANC), waarmee achtergrondgeluid geëlimineerd wordt, zodat ze zich beter kunnen focussen in een open kantooromgeving. Conferentieoplossingen dienen uitgekozen te worden afhankelijk van de grootte en het gebruik van de vergaderruimte. Een draagbare, flexibele speakerphoneoplossing is perfect voor kleine tot middelgrote huddle rooms. Voor grotere vergaderruimtes zijn eenvoudig te configureren, vaste oplossingen voor audioconferentie met meerdere connectiviteitsopties ideaal. Welk apparaat u ook kiest, essentieel is een uitstekende geluidskwaliteit, om virtueel vergaderen net zo realistisch te maken als een gewoon gesprek.

Wat kunnen we in de toekomst verwachten?

De geluidskwaliteit tijdens conferentiegesprekken is de afgelopen jaren sterk toegenomen en we verwachten de komende jaren nog meer verbeteringen. Naarmate de bandbreedte gestegen is van narrowband, naar wideband naar super wideband, is ook de geluidskwaliteit toegenomen, vooral wanneer beide gesprekspartners de technologie hebben om te profiteren van deze verbeteringen. De eerste stap richting de toekomst vindt nu al plaats: met de 'room experience'-functie in headsets zien we nu al het ontstaan van een virtuele ruimte voor de gebruiker, die een natuurlijkere luisterervaring oplevert. Dit is minder vermoeiend en vergroot het gevoel van een vergadering.

Met de 'room experience'-functie in headsets zien we nu al het ontstaan van een virtuele ruimte voor de gebruiker, die een natuurlijkere luisterervaring oplevert

De huidige trend is om de gebruiker de mogelijkheid te geven de luisteropties te personaliseren, bijvoorbeeld door adaptieve ANC toe te voegen aan onze MB 660-headset. Hiermee kunnen gebruikers zelf het ANC-niveau kiezen dat aansluit bij hun behoeften in plaats van alleen te kunnen kiezen voor AAN of UIT. In de toekomst biedt audioconferentietechnologie gebruikers een geluidservaring die zo natuurlijk is als een reguliere vergadering. In de tussentijd moeten we bij bedrijven bewustzijn creëren over de audio-oplossingen die op dit moment al beschikbaar zijn. Productiviteit vergroten door middel van goede geluidskwaliteit tijdens audioconferenties is absoluut een onderwerp waar aandacht voor moet zijn.

Welke producten biedt Sennheiser aan om te voldoen aan de behoeften voor audioconferentie van haar klanten?

Sennheiser heeft een zeer uitgebreide portfolio van bedrade en draadloze headsets en conferentieoplossingen voor professionals. We hebben onlangs de speakerphone SP 220 en de TeamConnect Wireless Tray-M Set gelanceerd. Beide producten zijn zeer geavanceerde draagbare conferentie voor groepen tot 12 personen, afhankelijk van de behoeften van de onderneming. In de context van individuele audioconferentie heeft Sennheiser zeer recentelijk ook de UC-gecertificeerde MB 660 Bluetooth headset, met adaptieve ANC technologie gelanceerd, om kenniswerkers te helpen focus en productiviteit in open kantooromgevingen te verhogen.

Lees hier meer over dit onderwerp.

Sennheiser Communications A/S is een joint venture tussen de uitermate succesvolle audiospecialist Sennheiser Electronic GmbH & Co. KG en internationaal gerenommeerd bedrijf op het gebied van gezondheid van het gehoor, William Demant Holding Group. Het bedrijf is gespecialiseerd in draadloze en bedrade headsets en speakerphones voor contactcenters, kantoren en Unified Communicationsomgevingen, alsmede headsets voor gaming en mobiele apparaten.