IBM Automation: kantoorwerk op een hoger niveau

TechData
Advertorial

Advertorial verbindt organisaties met de lezers van en doet een beroep op de specialisten van Roularta Brand Studio voor tekst en illustraties. De inhoud wordt eventueel aangebracht door de partner en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

29 juni 2022, 12:11 Bijgewerkt op: 15 september 2022, 03:02

Het kantoor van de toekomst drijft op snelle, gerichte automatisering, ondersteund door AI. Dat laat toe het ongebruikte potentieel van de kantoormedewerker optimaal in te schakelen.

Als corona dan toch één voordeel met zich meebracht, dan wel dit: in amper een jaar legde de bedrijfswereld een digitaliseringstraject af waar ze anders ongetwijfeld tien jaar over had gedaan. Alleen zorgde die digitaliseringsgolf voor nog meer complexiteit. Tachtig procent van de bedrijven heeft meer dan duizend applicaties in huis! Tegelijk deed corona de medewerkers op een andere manier naar hun job kijken. ‘The big quit’ in de VS, waarbij medewerkers massaal van job veranderen, komt onvermijdelijk ook onze richting uit. “Mensen willen vooral anders werken”, zegt Yannis Nakos, EMEA Sales Executive voor IBM Automation.

Kantoorbots

Tegelijk is er de evolutie waar digitalisering – via de combinatie van automatisering en AI – voor een duidelijke meerwaarde kan zorgen voor het werk op kantoor. Bij productiebedrijven – denk aan de auto-industrie – is het gebruik van robots al langer ingeburgerd. Diezelfde manier van denken groeit nu ook op kantoor. “Als persoon realiseer je bijvoorbeeld weinig meerwaarde met het opzoeken van documenten”, zegt Yannis Nakos. “Dat is een taak die een bot veel sneller en efficiënter kan.”

Betekent het dat bots straks de collega’s op kantoor vervangen? “Natuurlijk niet”, zegt Yannis Nakos. “Je moet automatisering zien als een manier om tijd vrij te maken die je aan de mensen teruggeeft.” De tijd die ze niet moeten spenderen aan taken zonder meerwaarde – zoals een e-mail sturen met een orderbevestiging – kunnen ze veel beter besteden. Om meer kwaliteit te leveren, bijvoorbeeld, wat voor een hogere graad van tevredenheid zorgt bij klanten én de medewerkers zelf. Zo zorgt automatisering ervoor dat de kantoormedewerker zijn potentieel optimaal benut.

IBM Automation: kantoorwerk op een hoger niveau

Process mining

De oplossingen van IBM Automation steunen op een door AI aangedreven automation engine. Die zorgt voor nieuw inzicht, faciliteert beslissingen en maakt de interactie tussen mensen en systemen mogelijk. “Via process mining brengen we in kaart waar er zich opportuniteiten voor automatisering bevinden”, legt Yannis Nakos uit. Het gebruik van AI zorgt hier voor een enorme tijdwinst. Een oefening die vroeger zes maanden in beslag nam, gebeurt nu in zes weken. Het zorgt ervoor dat process mining budgettair ook voor kleinere bedrijven haalbare kaart is. Het is daarmee niet langer een oefening die aan grote organisaties met grote budgetten voorbehouden blijft.

“Vervolgens stoppen we per toepassing heel specifieke AI-functionaliteit in gebruiksvriendelijke tools.” Het gaat om snelle automatisering, puur gebaseerd op de configuratie van tools. Er komt geen lijn code aan te pas, net zomin als een omstandig project rond Business Process Modeling. “Stel dat je vacature moet opstellen en laten valideren door de hr-afdeling”, legt Yannis Nakos uit. “Wel, er is een bot die de nodige documenten voor je opzoekt en vervolgens een taak creëert voor de recruiter die het document moet nakijken.”

Yannis Nakos, EMEA Sales Executive voor IBM Automation
Yannis Nakos, EMEA Sales Executive voor IBM Automation
AI zorgt voor een belangrijke versnelling, zowel om de opportuniteit voor automatisering te vinden als voor de eigenlijke realisatie ervan.

Self-driving AI

Wat eenvoudige tools lijken, steunt in de achtergrond op krachtige AI. De tools verlichten stap voor stap de administratieve werklast binnen een bedrijf. Het is een aanpak die zo de basis vormt voor de evolutie in de richting van een self-driving invulling van automatisering. “Het systeem leert voortdurend bij. Het komt autonoom tot inzicht en stuurt zichzelf bij.”

Tech Data geeft advies

Tech Data biedt de oplossingen van IBM op de Belgische markt aan. Dankzij de nauwe samenwerking tussen de experten van Tech Data en IBM geniet u optimaal van de opportuniteiten die nieuwe technologie te bieden heeft. We denken als een onafhankelijke adviseur mee na over de noden van uw bedrijf en wijzen zo de weg naar de best passende oplossing.

Meer weten? Neem dan contact op met ons team: ibm.techdata.be/contact