Bij de uitbraak van de coronacrisis verplichtte de overheid alle bedrijven zo veel mogelijk op thuiswerk over te stappen. Voor Sibelga, de netbeheerder voor aardgas en elektriciteit in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, was die stap niet altijd evident. "Heel wat van onze kantoormedewerkers waren bij de start van de crisis nog niet vertrouwd met thuiswerk", zegt hr-manager Mieke Neyrinck. Sommige afdelingen waren er nog maar net mee gestart." Maar ook zij zijn intussen overgestapt op een hybride manier van werken.

Connecteren en deconnecteren

Die nieuwe aanpak zorgde voor een nieuwe kijk op de aanpak van het werk. "Ook al was onze cultuur voorheen nog niet echt digitaal, toch hebben de medewerkers heel snel de mentale switch gemaakt", zegt Mieke Neyrinck. "We hebben dat ook voluit ondersteund, met extra materiaal voor de thuiswerkers, zoals een extra scherm, en de inrichting van vergaderzalen voor hybride meetings." Tegelijk is het verhaal nooit zwartwit. "Je moet opletten dat je onderweg geen medewerkers kwijtraakt", vertelt Mieke Neyrinck. "Er zijn mensen die niet noodzakelijk de nood hebben om terug te keren naar kantoor, maar zij verliezen zo wel de connectie met het bedrijf en het team."

"Het is de taak van hr om de medewerkers voor te bereiden op de volgende stap in hun loopbaan - en die hoeft niet altijd verticaal te zijn."

Mieke Neyrinck, hr-manager bij Sibelga

Het gaat erom het juiste evenwicht te vinden, met niet alleen focus op connecteren - en dus werk vanop afstand mogelijk te maken - maar ook op deconnecteren. "Daar moet je evenzeer aandacht voor hebben", vervolgt Mieke Neyrinck. "Medewerkers moeten weten dat deconnecteren mag." Anders gezegd: ze moeten weten dat het bedrijf het oké vindt dat ze 's avonds of in het weekend geen mails beantwoorden of telefoons aannemen, tenzij in een uitzonderlijk geval, zoals een dringende interventie.

Mieke Neyrinck, hr-manager bij Sibelga

Maatschappelijke waarde

Zoiets werkt het best wanneer er tussen werkgever en werknemer duidelijke afspraken bestaan: over de invulling en uitvoering van de job - en over de verwachte productiviteit. "Het kader is heel belangrijk", bevestigt Mieke Neyrinck. "Dat zie ik als de belangrijkste rol van de manager vandaag: dat kader uittekenen en de objectieven vastleggen." Daarna is het vooral een kwestie van opvolging, onder meer via KPI's. "In die context heb ik het liever over 'informele opvolging' dan over 'controle'", vervolgt Mieke Neyrinck. "Door ook informeel contact te houden met de medewerker - en met een goede mix van face to face en digitaal contact - zal de manager sneller aanvoelen of de medewerker op het goede spoor zit."

Wat de doelstellingen van het werk betreft, ziet Sibelga dat medewerkers de maatschappelijke waarde van hun werk belangrijk vinden. "We zien dat medewerkers veel belang hechten aan het doel van wat ze doen", zegt Mieke Neyrinck. "Degelijk werkmateriaal en een goed loon zijn een evidentie. Ze willen vooral ook aan iets kunnen meewerken. In ons geval: de energietransitie en de digitalisering van de energiemarkt. Daar willen we met Sibelga bij de rekrutering van nieuwe medewerkers nog harder op inzetten." Daarnaast blijft het een belangrijke rol van hr om de medewerkers ook doorheen hun verdere loopbaan begeleiding te bieden. Voor Mieke Neyrinck gaat het daarbij vooral ook om engagement. "De mensen voorbereiden op de volgende stap in hun loopbaan, ook daar gaat het om. En die stap hoeft niet altijd verticaal te zijn."

Meer info op www.sibelga.be

Bij de uitbraak van de coronacrisis verplichtte de overheid alle bedrijven zo veel mogelijk op thuiswerk over te stappen. Voor Sibelga, de netbeheerder voor aardgas en elektriciteit in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, was die stap niet altijd evident. "Heel wat van onze kantoormedewerkers waren bij de start van de crisis nog niet vertrouwd met thuiswerk", zegt hr-manager Mieke Neyrinck. Sommige afdelingen waren er nog maar net mee gestart." Maar ook zij zijn intussen overgestapt op een hybride manier van werken.Die nieuwe aanpak zorgde voor een nieuwe kijk op de aanpak van het werk. "Ook al was onze cultuur voorheen nog niet echt digitaal, toch hebben de medewerkers heel snel de mentale switch gemaakt", zegt Mieke Neyrinck. "We hebben dat ook voluit ondersteund, met extra materiaal voor de thuiswerkers, zoals een extra scherm, en de inrichting van vergaderzalen voor hybride meetings." Tegelijk is het verhaal nooit zwartwit. "Je moet opletten dat je onderweg geen medewerkers kwijtraakt", vertelt Mieke Neyrinck. "Er zijn mensen die niet noodzakelijk de nood hebben om terug te keren naar kantoor, maar zij verliezen zo wel de connectie met het bedrijf en het team."Het gaat erom het juiste evenwicht te vinden, met niet alleen focus op connecteren - en dus werk vanop afstand mogelijk te maken - maar ook op deconnecteren. "Daar moet je evenzeer aandacht voor hebben", vervolgt Mieke Neyrinck. "Medewerkers moeten weten dat deconnecteren mag." Anders gezegd: ze moeten weten dat het bedrijf het oké vindt dat ze 's avonds of in het weekend geen mails beantwoorden of telefoons aannemen, tenzij in een uitzonderlijk geval, zoals een dringende interventie.Zoiets werkt het best wanneer er tussen werkgever en werknemer duidelijke afspraken bestaan: over de invulling en uitvoering van de job - en over de verwachte productiviteit. "Het kader is heel belangrijk", bevestigt Mieke Neyrinck. "Dat zie ik als de belangrijkste rol van de manager vandaag: dat kader uittekenen en de objectieven vastleggen." Daarna is het vooral een kwestie van opvolging, onder meer via KPI's. "In die context heb ik het liever over 'informele opvolging' dan over 'controle'", vervolgt Mieke Neyrinck. "Door ook informeel contact te houden met de medewerker - en met een goede mix van face to face en digitaal contact - zal de manager sneller aanvoelen of de medewerker op het goede spoor zit."Wat de doelstellingen van het werk betreft, ziet Sibelga dat medewerkers de maatschappelijke waarde van hun werk belangrijk vinden. "We zien dat medewerkers veel belang hechten aan het doel van wat ze doen", zegt Mieke Neyrinck. "Degelijk werkmateriaal en een goed loon zijn een evidentie. Ze willen vooral ook aan iets kunnen meewerken. In ons geval: de energietransitie en de digitalisering van de energiemarkt. Daar willen we met Sibelga bij de rekrutering van nieuwe medewerkers nog harder op inzetten." Daarnaast blijft het een belangrijke rol van hr om de medewerkers ook doorheen hun verdere loopbaan begeleiding te bieden. Voor Mieke Neyrinck gaat het daarbij vooral ook om engagement. "De mensen voorbereiden op de volgende stap in hun loopbaan, ook daar gaat het om. En die stap hoeft niet altijd verticaal te zijn."Meer info op www.sibelga.be