Frederik, kan je kort even uitleggen wat jullie precies doen bij Ypto?

'Als IT-bedrijf van NMBS helpen we dagdagelijks de digitale transformatie van onze Belgische Spoorwegen te realiseren. Concreet digitaliseren we de bedrijfsprocessen bij NMBS en bedenken we innovatieve oplossingen waarbij de eindgebruiker centraal staat. Op die manier heeft Ypto een voelbare impact op de 18.500 NMBS-medewerkers en de miljoenen treinreizigers in België. Zo dragen we bij tot het realiseren van de plannen van NMBS voor het komende decennium. Een ware uitdaging die we elke dag met heel veel goesting en energie aangaan.'

"Iedereen die werkt voor NMBS of die een trein neemt, gebruikt wel een oplossing die aangeleverd wordt door Ypto."

Ypto is dus de IT-partner van NMBS. Dat is een ruim begrip, wat moeten we daar dan onder verstaan?

'Het beheer van een spoorwegmaatschappij is enorm complex. Een ver doorgedreven digitalisatie is dan ook onontbeerlijk. Zo zijn we niet alleen verantwoordelijk voor het onderhoud van IT-materiaal, maar ook voor het leveren van nieuwe digitale oplossingen aan de verschillende directies binnen NMBS. Werk je voor NMBS of neem je wel eens een trein? Dan gebruik je ongetwijfeld een oplossing aangeleverd door Ypto. Dat gaat van de website, mobiele apps, ticketverkoopmachines tot de info op de schermen. En als je goed oplet zie je de treinbegeleiders ook rondlopen met smartwatches. Daarnaast zijn er natuurlijk ook veel dingen die je niet ziet als treinreiziger: de apps voor in de werkplaatsen om materiaal sneller te bestellen, de tablets voor treinbestuurders, enz.

De laatste maanden zijn we intens bezig met de digitale toekomst van het passagiersverkeer per spoor, én de keuze voor een nieuw ERP-systeem voor NMBS. Het huidige SAP-systeem loopt op zijn einde en is binnenkort aan vervanging toe. Dit zal de grootste SAP-ontwikkeling zijn in België van de laatste jaren. Daarnaast werken we ook aan een nieuwe oplossing voor de sales backend. Al die wijzigingen zijn nodig om een antwoord te kunnen bieden op de behoefte van reizigers.'

Frederik Kerkhofs, Head of Solution Delivery Sales, Passenger & Security Information bij Ypto

Dat lijkt me een hele grote snoepwinkel voor IT-professionals? Welke profielen zijn cruciaal in dat opzicht?

'Schoolverlaters met een hart voor IT en ervaren IT-professionals beseffen nog niet altijd heel goed waar Ypto voor staat en welke fantastische jobs we kunnen bieden. Het leuke aan werken bij Ypto is dat je met iets concreet bezig bent waarvan je zelf de resultaten kan zien binnen je eigen leefwereld en die van je vrienden en familie.

We zoeken een heel spectrum aan IT-specialisten op diverse vlakken. Domain en Solution Architects, Technical Product Managers en Functional Analysts liggen aan de basis van het succesvol opleveren van onze oplossingen. Daarbij is het voor ons superbelangrijk dat we ook mensen vinden die passen in onze bedrijfscultuur die gebaseerd is op vertrouwen, zelfsturing en initiatief nemen.'

Wil je meer weten over onze realisaties of ben je geïnteresseerd in een job bij Ypto? Surf dan naar onze website!

Frederik, kan je kort even uitleggen wat jullie precies doen bij Ypto?'Als IT-bedrijf van NMBS helpen we dagdagelijks de digitale transformatie van onze Belgische Spoorwegen te realiseren. Concreet digitaliseren we de bedrijfsprocessen bij NMBS en bedenken we innovatieve oplossingen waarbij de eindgebruiker centraal staat. Op die manier heeft Ypto een voelbare impact op de 18.500 NMBS-medewerkers en de miljoenen treinreizigers in België. Zo dragen we bij tot het realiseren van de plannen van NMBS voor het komende decennium. Een ware uitdaging die we elke dag met heel veel goesting en energie aangaan.'Ypto is dus de IT-partner van NMBS. Dat is een ruim begrip, wat moeten we daar dan onder verstaan?'Het beheer van een spoorwegmaatschappij is enorm complex. Een ver doorgedreven digitalisatie is dan ook onontbeerlijk. Zo zijn we niet alleen verantwoordelijk voor het onderhoud van IT-materiaal, maar ook voor het leveren van nieuwe digitale oplossingen aan de verschillende directies binnen NMBS. Werk je voor NMBS of neem je wel eens een trein? Dan gebruik je ongetwijfeld een oplossing aangeleverd door Ypto. Dat gaat van de website, mobiele apps, ticketverkoopmachines tot de info op de schermen. En als je goed oplet zie je de treinbegeleiders ook rondlopen met smartwatches. Daarnaast zijn er natuurlijk ook veel dingen die je niet ziet als treinreiziger: de apps voor in de werkplaatsen om materiaal sneller te bestellen, de tablets voor treinbestuurders, enz.De laatste maanden zijn we intens bezig met de digitale toekomst van het passagiersverkeer per spoor, én de keuze voor een nieuw ERP-systeem voor NMBS. Het huidige SAP-systeem loopt op zijn einde en is binnenkort aan vervanging toe. Dit zal de grootste SAP-ontwikkeling zijn in België van de laatste jaren. Daarnaast werken we ook aan een nieuwe oplossing voor de sales backend. Al die wijzigingen zijn nodig om een antwoord te kunnen bieden op de behoefte van reizigers.'Dat lijkt me een hele grote snoepwinkel voor IT-professionals? Welke profielen zijn cruciaal in dat opzicht?'Schoolverlaters met een hart voor IT en ervaren IT-professionals beseffen nog niet altijd heel goed waar Ypto voor staat en welke fantastische jobs we kunnen bieden. Het leuke aan werken bij Ypto is dat je met iets concreet bezig bent waarvan je zelf de resultaten kan zien binnen je eigen leefwereld en die van je vrienden en familie.We zoeken een heel spectrum aan IT-specialisten op diverse vlakken. Domain en Solution Architects, Technical Product Managers en Functional Analysts liggen aan de basis van het succesvol opleveren van onze oplossingen. Daarbij is het voor ons superbelangrijk dat we ook mensen vinden die passen in onze bedrijfscultuur die gebaseerd is op vertrouwen, zelfsturing en initiatief nemen.'