Dat de coronacrisis voor een blijvende impact zorgt op het hr-beleid van zowat elke organisatie, staat vandaag buiten kijf. "Wij hebben onder meer medewerkers die op locatie bij klanten werken", zegt Ann De Ryck, hr-directeur bij IT-dienstverlener Inetum-Realdolmen. "Vroeger kwamen die vaak niet voor thuiswerk in aanmerking, tot het plots verplicht was." Ruim anderhalf jaar later blijft daar iets van hangen. Bedrijven die lang koele minnaars van thuiswerk waren, kijken er nu met heel andere ogen naar, zo blijkt.

Focus op welzijn

En toch: niet voor iedere medewerker bevindt het juiste evenwicht zich op dezelfde plaats. "We hebben een grote bevraging georganiseerd bij onze medewerkers", zegt Ann De Ryck. "We vroegen wat ze nodig hebben om hun job goed te kunnen doen en hoe ze naar de toekomst kijken." Eén vaststelling kwam daarbij heel duidelijk naar voren. "One size fits all bestaat niet. We zagen vooral dat medewerkers zich zorgen maakten dat ze de connectie met het bedrijf zouden verliezen."

Corona zette heel wat zaken op scherp, ook bij hr. "De klassieke hr-aanpak had in één klap afgedaan", zegt Ann De Ryck. "We richten ons daarom nu volledig op hoe we het fysieke en mentale welzijn van onze mensen kunnen ondersteunen. We mogen niet vergeten dat het thuiswerk voor heel wat medewerkers niet evident was, zeker niet in de periodes dat ook de scholen gesloten waren." Corona zorgde op die manier ook meer dan ooit voor een verschuiving in de aansturing van teams.

"De rol van de manager is breder dan alleen management. Hij of zij moet een goede visie hebben op leiderschap."

Ann De Ryck, hr-directeur bij Inetum-Realdolmen

Vrij, maar niet vrijblijvend

Die aansturing steunt bij thuiswerk veel meer op vertrouwen dan op controle. De doelstellingen zijn resultaatgericht. Maar evengoed zijn de opdrachten goed omschreven, niet alleen inhoudelijk, maar ook wie ze uitvoert en waar dat gebeurt. En er is opvolging voorzien.

"Uiteraard moet je de output van de medewerker meten", zegt Ann De Ryck. "Het is zeker niet alleen maar vrijheid, blijheid. Het gaat ook om wat je als medewerker levert aan kwaliteit en kwantiteit. Trouwens, uit onze bevraging bleek duidelijk dat de gemiddelde medewerker de voorkeur geeft aan duidelijke richtlijnen, ook over de invulling van plaatsonafhankelijk werken."

Nieuwe kijk op leiderschap

Voor de manager is daarbij een rol weggelegd die de traditionele, inhoudelijke insteek van de job overstijgt. "Het gaat breder dan management", stelt Ann De Ryck. "Je moet een goede visie hebben op leiderschap. Je moet empathisch en inspirerend zijn voor het team. Je moet je kwetsbaarheid durven tonen, maar evengoed moet je moeilijke beslissingen kunnen nemen." Inetum-Realdolmen ondersteunt dat met een maandelijks leadership platform. "Het zorgt ervoor dat iedereen juist inschat wat leiderschap inhoudt. Want het is een rol voor iedereen, niet alleen voor hr."

Leiderschap is belangrijk om de medewerkers op lange termijn aan boord te houden. Ze eerst aan boord krijgen blijft in de IT-branche vandaag een moeilijk vraagstuk. "Het is nu eenmaal een verzadigde markt", zegt Ann De Ryck. "Iedereen vist in dezelfde vijver." Het verleidt bedrijven ertoe zich te laten meeslepen in een opbod. "Dat doen we heel bewust niet," vervolgt Ann De Ryck. "Mensen inzetten op hun sterktes, ervoor zorgen dat ze zich deel voelen van een familie, dat maakt het verschil."

Meer info op jobs.inetum-realdolmen.world

Ann De Ryck, hr-directeur bij Inetum-Realdolmen
Dat de coronacrisis voor een blijvende impact zorgt op het hr-beleid van zowat elke organisatie, staat vandaag buiten kijf. "Wij hebben onder meer medewerkers die op locatie bij klanten werken", zegt Ann De Ryck, hr-directeur bij IT-dienstverlener Inetum-Realdolmen. "Vroeger kwamen die vaak niet voor thuiswerk in aanmerking, tot het plots verplicht was." Ruim anderhalf jaar later blijft daar iets van hangen. Bedrijven die lang koele minnaars van thuiswerk waren, kijken er nu met heel andere ogen naar, zo blijkt.En toch: niet voor iedere medewerker bevindt het juiste evenwicht zich op dezelfde plaats. "We hebben een grote bevraging georganiseerd bij onze medewerkers", zegt Ann De Ryck. "We vroegen wat ze nodig hebben om hun job goed te kunnen doen en hoe ze naar de toekomst kijken." Eén vaststelling kwam daarbij heel duidelijk naar voren. "One size fits all bestaat niet. We zagen vooral dat medewerkers zich zorgen maakten dat ze de connectie met het bedrijf zouden verliezen."Corona zette heel wat zaken op scherp, ook bij hr. "De klassieke hr-aanpak had in één klap afgedaan", zegt Ann De Ryck. "We richten ons daarom nu volledig op hoe we het fysieke en mentale welzijn van onze mensen kunnen ondersteunen. We mogen niet vergeten dat het thuiswerk voor heel wat medewerkers niet evident was, zeker niet in de periodes dat ook de scholen gesloten waren." Corona zorgde op die manier ook meer dan ooit voor een verschuiving in de aansturing van teams.Die aansturing steunt bij thuiswerk veel meer op vertrouwen dan op controle. De doelstellingen zijn resultaatgericht. Maar evengoed zijn de opdrachten goed omschreven, niet alleen inhoudelijk, maar ook wie ze uitvoert en waar dat gebeurt. En er is opvolging voorzien."Uiteraard moet je de output van de medewerker meten", zegt Ann De Ryck. "Het is zeker niet alleen maar vrijheid, blijheid. Het gaat ook om wat je als medewerker levert aan kwaliteit en kwantiteit. Trouwens, uit onze bevraging bleek duidelijk dat de gemiddelde medewerker de voorkeur geeft aan duidelijke richtlijnen, ook over de invulling van plaatsonafhankelijk werken."Voor de manager is daarbij een rol weggelegd die de traditionele, inhoudelijke insteek van de job overstijgt. "Het gaat breder dan management", stelt Ann De Ryck. "Je moet een goede visie hebben op leiderschap. Je moet empathisch en inspirerend zijn voor het team. Je moet je kwetsbaarheid durven tonen, maar evengoed moet je moeilijke beslissingen kunnen nemen." Inetum-Realdolmen ondersteunt dat met een maandelijks leadership platform. "Het zorgt ervoor dat iedereen juist inschat wat leiderschap inhoudt. Want het is een rol voor iedereen, niet alleen voor hr."Leiderschap is belangrijk om de medewerkers op lange termijn aan boord te houden. Ze eerst aan boord krijgen blijft in de IT-branche vandaag een moeilijk vraagstuk. "Het is nu eenmaal een verzadigde markt", zegt Ann De Ryck. "Iedereen vist in dezelfde vijver." Het verleidt bedrijven ertoe zich te laten meeslepen in een opbod. "Dat doen we heel bewust niet," vervolgt Ann De Ryck. "Mensen inzetten op hun sterktes, ervoor zorgen dat ze zich deel voelen van een familie, dat maakt het verschil."Meer info op jobs.inetum-realdolmen.world