Verzekeringsmakelaars in contact brengen met insurtechs, zodat zij makkelijker dé digitale tools en innovaties voor hun specifieke noden vinden, waarmee ze hun klanten volledig kunnen ontzorgen. Dat is de ambitie die Vivium Verzekeringen, deel van de P&V Groep, wil waarmaken met de Vivium Digital Awards. We spraken erover met Michel Lüttgens, Lid van het Directiecomité, en Steve Goossens, Chief Digital Officer.

"We ontdekken de laatste tijd allemaal een heel nieuwe manier van leven: thuiswerken, takeawaymaaltijden ... Veel gebeurt op afstand en we willen alles snel en makkelijk. Ook onze verzekeringen afsluiten en gebruiken. Die moeten dus met de nieuwe realiteit mee evolueren", steekt Steve Goossens van wal.

Steve Goossens, Chief Digital Officer bij Vivium Verzekeringen

"In verzekeringen gaat het echter over fundamenteel erg belangrijke zaken: het beschermen van mijn familie, financiën, zaak enzovoort. En daarbij blijft de makelaar een onmisbare gids, in vaak complexe zaken.

Denk maar bijvoorbeeld aan een klant met waterschade in zijn huurappartement. Dat geeft mogelijk discussies met de eigenaar, syndicus, reparateur... Het is een van de vele situaties waarin je de grote meerwaarde van de verzekeringsmakelaar merkt. Hij is dan een steun en toeverlaat. Maar dat moet hij vandaag wel op die moderne, snelle, makkelijke manier zijn. De makelaar heeft dus nood aan digitale oplossingen, waarmee hij de dienstverlening kan optimaliseren en alles sneller kan regelen."

"Makelaars vormen het fundament van de klantrelatie. De persoon die mij adviseert en bevestigt: je bent goed verzekerd."

Michel Lüttgens, Lid van het Directiecomité, verantwoordelijk voor de distributie bij Vivium Verzekeringen.

Makelaars digitaliseren volop

Veel verzekeringsmakelaars zijn dan ook erg met digitalisering bezig en automatiseren maximaal hun administratieve taken, zodat ze genoeg tijd hebben voor activiteiten met toegevoegde waarde voor de klant. "De digitale oplossingen van nu laten dat ook voor het eerst toe: én efficiënter werken én klanten meer tevreden stellen, door alle fricties weg te nemen", stelt Michel Lüttgens.

Michel Lüttgens, Lid van het Directiecomité, verantwoordelijk voor de distributie bij Vivium Verzekeringen

"De klant moet zo vlot, gebruiksvriendelijk en transparant mogelijk een verzekering kunnen afsluiten. Maar tegelijk begint het dan nog maar. Een verzekering is een dienstverlening die jarenlang duurt. Klanten willen te allen tijde inzicht kunnen hebben in wat er juist verzekerd is, aanpassingen kunnen doorgegeven, vlot schades kunnen aangeven en opvolgen...", weet Michel Lüttgens uit jarenlange ervaring in de sector.

Voor al die noden kunnen makelaars vandaag digitale oplossingen inzetten. "Het vergt echter veel tijd en energie om in het grote technologische aanbod die digitale tool of innovatie te vinden die het best bij de noden van elk specifiek makelaarskantoor past", vult Steve Goossens aan. "Daar wil Vivium de makelaars dan ook actief bij ondersteunen."

"Met de Vivium Digital Awards brengen we een compleet overzicht van alle kwaliteitsvolle, relevante digitale oplossingen voor makelaars."

Steve Goossens, Chief Digital Officer bij Vivium Verzekeringen

Overzicht en inzicht bieden

"Met de Vivium Digital Awards 2021 hebben we de ambitie om een compleet overzicht te brengen van alle kwaliteitsvolle, relevante digitale tools voor de Belgische verzekeringsmakelaar", gaat de Chief Digital Officer verder. "Zo krijgt de verzekeringsmakelaar een overzicht van alle oplossingen die zijn efficiëntie vergroten, de fricties voor zijn klanten wegwerken én zijn rol als adviserende makelaar faciliteren."

"Daarbij is niet noodzakelijk één tool de beste voor alle verzekeringsmakelaars", verduidelijkt Steve Goossens. "Ons overzicht zal duidelijk tonen welke oplossing het best aansluit op de specifieke noden per makelaarsactiviteit en op het businessmodel dat een kantoor hanteert. Daarvoor brengen we de digitale oplossingen op vier radars in kaart, telkens gericht op bepaalde domeinen waarin verzekeringsmakelaars hun meerwaarde kunnen tonen."

Michel Lüttgens, Lid van het Directiecomité, en Steve Goossens, Chief Digital Officer

"De eerste radar omvat tools en innovaties voor klanteninzicht en behoeftenanalyse. De makelaar wil zijn verzekeringen daarmee zo goed mogelijk afstemmen op de situatie van zijn klanten. De tweede bevat oplossingen voor digitale klantenconnectie en -interactie. Klanten willen immers op verschillende manieren met de makelaar communiceren: telefoon, chat of misschien wel via een beveiligde klantenzone. De laatste twee radars beslaan vanzelfsprekend verzekeringen zelf: enerzijds alles wat te maken heeft met het aangaan van levensverzekeringen en de wettelijke verplichtingen daarrond, en anderzijds het domein van schadeverzekeringen en -afhandeling. Alle oplossingen worden objectief op de radars gepositioneerd, op basis van een uitgebreide vragenlijst."

Ook kans op schitterende awards

Het complete overzicht zal officieel onthuld worden tijdens de Vivium Digital Summit op 16 maart 2021. De leiders op radars winnen daarbij een Vivium Digital Award. Tegelijkertijd geven de makelaars zelf een Publieksprijs weg, ter waarde van 10.000 euro, aan die oplossing waarmee ze verzekeringen het meest toegankelijk en begrijpelijk kunnen maken voor hun klanten. "Want dat blijft dé missie van de verzekeringsmakelaar: de juiste verzekering aanreiken en inzichtelijk maken. Een opdracht die vandaag des te belangrijker is", benadrukt Michel Lüttgens.

"Want ja: hoe digitaal en remote we tegenwoordig ook zijn: mensen hebben mensen nodig", merkt Steve Goossens nog op. "En laat nu dat juist ons grootste streven zijn: door deze coronacrisis geraken, in cocreatie zoekend naar een volgend normaal, waarin technologie en menselijk contact hand in hand gaan, ook in verzekeringen."

Neem zeker deel met uw digitale oplossing voor makelaars

Geen enkele insurtech mag de Vivium Digital Awards 2021 aan zich voorbij laten gaan. Niet alleen wegens de awards die ermee te winnen vallen, maar ook omdat de insurtechbedrijven zo op de radars verschijnen en the chance of a lifetime krijgen om hun oplossing voor te stellen aan alle makelaars.

Biedt u een oplossing aan die verzekeringsmakelaars ondersteunt in hun digitalisering?

Neem dan deel en dien uw case ten laatste op 19 december 2020 in, via www.viviumdigitalawards.be

Verzekeringsmakelaars in contact brengen met insurtechs, zodat zij makkelijker dé digitale tools en innovaties voor hun specifieke noden vinden, waarmee ze hun klanten volledig kunnen ontzorgen. Dat is de ambitie die Vivium Verzekeringen, deel van de P&V Groep, wil waarmaken met de Vivium Digital Awards. We spraken erover met Michel Lüttgens, Lid van het Directiecomité, en Steve Goossens, Chief Digital Officer."We ontdekken de laatste tijd allemaal een heel nieuwe manier van leven: thuiswerken, takeawaymaaltijden ... Veel gebeurt op afstand en we willen alles snel en makkelijk. Ook onze verzekeringen afsluiten en gebruiken. Die moeten dus met de nieuwe realiteit mee evolueren", steekt Steve Goossens van wal."In verzekeringen gaat het echter over fundamenteel erg belangrijke zaken: het beschermen van mijn familie, financiën, zaak enzovoort. En daarbij blijft de makelaar een onmisbare gids, in vaak complexe zaken.Denk maar bijvoorbeeld aan een klant met waterschade in zijn huurappartement. Dat geeft mogelijk discussies met de eigenaar, syndicus, reparateur... Het is een van de vele situaties waarin je de grote meerwaarde van de verzekeringsmakelaar merkt. Hij is dan een steun en toeverlaat. Maar dat moet hij vandaag wel op die moderne, snelle, makkelijke manier zijn. De makelaar heeft dus nood aan digitale oplossingen, waarmee hij de dienstverlening kan optimaliseren en alles sneller kan regelen."Veel verzekeringsmakelaars zijn dan ook erg met digitalisering bezig en automatiseren maximaal hun administratieve taken, zodat ze genoeg tijd hebben voor activiteiten met toegevoegde waarde voor de klant. "De digitale oplossingen van nu laten dat ook voor het eerst toe: én efficiënter werken én klanten meer tevreden stellen, door alle fricties weg te nemen", stelt Michel Lüttgens."De klant moet zo vlot, gebruiksvriendelijk en transparant mogelijk een verzekering kunnen afsluiten. Maar tegelijk begint het dan nog maar. Een verzekering is een dienstverlening die jarenlang duurt. Klanten willen te allen tijde inzicht kunnen hebben in wat er juist verzekerd is, aanpassingen kunnen doorgegeven, vlot schades kunnen aangeven en opvolgen...", weet Michel Lüttgens uit jarenlange ervaring in de sector.Voor al die noden kunnen makelaars vandaag digitale oplossingen inzetten. "Het vergt echter veel tijd en energie om in het grote technologische aanbod die digitale tool of innovatie te vinden die het best bij de noden van elk specifiek makelaarskantoor past", vult Steve Goossens aan. "Daar wil Vivium de makelaars dan ook actief bij ondersteunen.""Met de Vivium Digital Awards 2021 hebben we de ambitie om een compleet overzicht te brengen van alle kwaliteitsvolle, relevante digitale tools voor de Belgische verzekeringsmakelaar", gaat de Chief Digital Officer verder. "Zo krijgt de verzekeringsmakelaar een overzicht van alle oplossingen die zijn efficiëntie vergroten, de fricties voor zijn klanten wegwerken én zijn rol als adviserende makelaar faciliteren.""Daarbij is niet noodzakelijk één tool de beste voor alle verzekeringsmakelaars", verduidelijkt Steve Goossens. "Ons overzicht zal duidelijk tonen welke oplossing het best aansluit op de specifieke noden per makelaarsactiviteit en op het businessmodel dat een kantoor hanteert. Daarvoor brengen we de digitale oplossingen op vier radars in kaart, telkens gericht op bepaalde domeinen waarin verzekeringsmakelaars hun meerwaarde kunnen tonen.""De eerste radar omvat tools en innovaties voor klanteninzicht en behoeftenanalyse. De makelaar wil zijn verzekeringen daarmee zo goed mogelijk afstemmen op de situatie van zijn klanten. De tweede bevat oplossingen voor digitale klantenconnectie en -interactie. Klanten willen immers op verschillende manieren met de makelaar communiceren: telefoon, chat of misschien wel via een beveiligde klantenzone. De laatste twee radars beslaan vanzelfsprekend verzekeringen zelf: enerzijds alles wat te maken heeft met het aangaan van levensverzekeringen en de wettelijke verplichtingen daarrond, en anderzijds het domein van schadeverzekeringen en -afhandeling. Alle oplossingen worden objectief op de radars gepositioneerd, op basis van een uitgebreide vragenlijst."Het complete overzicht zal officieel onthuld worden tijdens de Vivium Digital Summit op 16 maart 2021. De leiders op radars winnen daarbij een Vivium Digital Award. Tegelijkertijd geven de makelaars zelf een Publieksprijs weg, ter waarde van 10.000 euro, aan die oplossing waarmee ze verzekeringen het meest toegankelijk en begrijpelijk kunnen maken voor hun klanten. "Want dat blijft dé missie van de verzekeringsmakelaar: de juiste verzekering aanreiken en inzichtelijk maken. Een opdracht die vandaag des te belangrijker is", benadrukt Michel Lüttgens."Want ja: hoe digitaal en remote we tegenwoordig ook zijn: mensen hebben mensen nodig", merkt Steve Goossens nog op. "En laat nu dat juist ons grootste streven zijn: door deze coronacrisis geraken, in cocreatie zoekend naar een volgend normaal, waarin technologie en menselijk contact hand in hand gaan, ook in verzekeringen."