Vier signalen van een slechte cybergezondheid van uw organisatie

Axis © Axis
Axis Communications
Partner Content

Partner Content verbindt organisaties met de lezers van en doet een beroep op de specialisten van Roularta Brand Studio voor tekst en illustraties. De inhoud wordt eventueel aangebracht door de partner en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

10 maart 2020, 10:37 Bijgewerkt op: 17 augustus 2022, 07:40

Het aantal cybersecurity-dreigingen is de afgelopen jaren aanzienlijk toegenomen. Om kwetsbaarheden en datalekken te voorkomen, is het belangrijk om slecht onderhoud van IT- en beveiligingssystemen vroeg te detecteren en cybersecurity onderdeel te maken van je dagelijkse werkroutine. Dit zijn volgens de Zweedse IP-camerafabrikant Axis Communications de vier signalen van een slechte cybergezondheid van jouw organisatie.

1. IT- en beveiligingsteams zitten niet op één lijn

Dit kan een probleem zijn als het gaat om de verschillen tussen de manier waarop jouw hardware- en software-oplossingen zijn verbonden met het netwerk; of hoe je IT-beleid voorschrijft dat ze verbonden zijn. Een gebrek aan afstemming wordt verder versterkt wanneer er verschillende netwerken bij betrokken zijn, wat leidt tot meer verwarring over de te nemen veiligheidsmaatregelen. Dit vergroot het risico op datalekken.

2. Netwerkgebruikers volgen beleid en procedures niet (of zijn er niet van op de hoogte)

Van alle datalekken was 32% het gevolg van een menselijke fout, aldus het meest recente Notifiable Data Breach-rapport, waarin de inbreuken van 1 juli tot 31 december 2019 zijn vastgelegd.

Het simpelweg volgen van IT-beleid is cruciaal om inbreuken te voorkomen, die achteraf gezien eenvoudig te voorkomen waren geweest. Door regels te hanteren, kun je ervoor zorgen dat je systeem veilig blijft en op optimaal werkt. Bedenk dat handhaving van het beleid een continu proces is, omdat sommige gebruikers of nieuwe werknemers mogelijk niet op de hoogte zijn van procedures of deze niet consequent volgen. Denk eraan dat één onbedoelde actie je hele systeem in gevaar kan brengen.

Als jouw bedrijf geen duidelijk omschreven vereisten en verwachtingen met betrekking tot IT-beveiliging heeft benoemd, neemt de kans op cyberaanvallen drastisch toe.

3. Installatie- en onderhoudsplannen zijn niet duidelijk gedocumenteerd

Soms begrijpen integrators of installateurs niet alle specifieke behoeften die je systeem vereist op het moment dat het wordt geïmplementeerd. Of ze houden er simpelweg geen rekening mee. Het is ook aannemelijk dat niet iedere leverancier regelmatig bedrijven bezoekt voor gepland onderhoud. Als systemen niet goed worden onderhouden, neemt de kans op succesvolle cyberaanvallen toe.

Zorg ervoor dat alle belanghebbenden die verantwoordelijk zijn voor onderhoud een duidelijk overzicht hebben voor het testen en onderhouden van het systeem. Daarnaast moet er vanaf het moment van installatie een duidelijke audit-trail worden bijgehouden, zodat problemen gemakkelijk kunnen worden geïdentificeerd en verholpen.

4. Technologieleveranciers praten niet met u over cybersecurity

Een goede technologieleverancier houd je normaal gesproken goed op de hoogte van de beste werkwijzen voor de gezondheid van je netwerk en maakt bespreekbaar welke voorzorgsmaatregelen je moet treffen met betrekking tot cybersecurity. Iedere vorm van technologie maakt deel uit van een groter systeem en het is waarschijnlijk dat systemen niet altijd volledig zijn beveiligd.

Conclusie

De beste preventie is proactieve preventie en cybersecurity is een continu proces. Je netwerk, de apparaten en diensten van je organisatie tegen cyberaanvallen beschermen, is niet alleen jouw zorg; voor een veilig gebruik van iedere vorm van technologie is een gezamenlijke inspanning van fabrikant, integrator én gebruiker vereist.