De term NaaS is bij IT-leiders inmiddels wel ingeburgerd, zo blijkt uit de survey, maar amper twee op vijf zijn in staat om de mogelijkheden ervan volledig te vatten. In België zelfs maar één op vier. Zo komt het wellicht dat er meerdere definities circuleren en organisaties moeite hebben om de voordelen in te schatten. Concreet betekent Network-as-a-Service dat bedrijven connectiviteit als dienst afnemen in plaats van om de pakweg vier jaar een grote investering voor een netwerkoplossing te doen.

Vergelijk het met water dat uit de kraan stroomt. Ook dat is een dienst waarvoor we betalen op basis van ons verbruik. Bovendien weten we dankzij deze service met zekerheid dat er altijd water uit de kraan zal komen en het veilig is om ervan te drinken. Connectiviteit als service is net hetzelfde: iedereen verwacht dat het netwerk functioneert en het veilig is om connectie te maken. NaaS is een dienst die deze betrouwbare connectiviteit altijd en overal garandeert, en er tegelijkertijd voor zorgt dat het netwerk schaalbaar en compliant is.

Focus op de business, niet op het netwerk

Net zoals andere as-a-service modellen wil NaaS er vooral voor zorgen dat bedrijven hun mensen op een optimale manier kunnen inzetten. De tijd dat IT moest instaan voor de goede werking van het netwerk is immers voorbij. Taken zoals monitoring of het uitrollen van patches en updates kunnen met NaaS worden geautomatiseerd en uitbesteed, zodat de medewerkers van het bedrijf zich kunnen toeleggen op het ondersteunen en versnellen van nieuwe businessopportuniteiten. Bijvoorbeeld in het kader van digitale transformatie of het moderniseren van de huidige werkplek.

NaaS is bijgevolg ook een krachtig argument in de context van de employee experience. Bedrijven zullen IT-medewerkers gemakkelijker aan boord kunnen houden wanneer zij zich mogen focussen op waardevollere uitdagingen dan waken over de netwerkconsistentie.

Leasemodel voor connectiviteit

Network-as-a-Service sluit ook aan op de toenemende populariteit van voorspelbare financiële modellen. Bedrijven willen graag af van grote investeringspieken en geven de voorkeur aan kosten die op voorhand in de budgetten kunnen worden opgenomen. Vanuit dezelfde redenering switchen veel organisaties bijvoorbeeld naar een bedrijfsvloot met leasewagens. Hiermee omzeilen ze niet alleen de grote startbudgetten die nodig zijn om wagens aan te kopen, ze zorgen er tevens voor dat bijkomende kosten, zoals onderhoud en verzekeringen, op voorhand in een vast maandelijks bedrag verrekend zijn.

Door op dezelfde manier naar een netwerk te kijken, maakt NaaS het voor bedrijven mogelijk om hun uitgaven beter te voorspellen en te budgetteren. Beveiliging is bijvoorbeeld een factor die de kosten serieus kan opdrijven. Goede security bestaat immers uit meerdere aspecten zoals netwerkbeveiliging, perimetersecurity, het up-to-date houden van systemen, enzovoort. Een as-a-service cloudmodel biedt daarom schaalbaarheid en gemoedsrust dat connectiviteit, net zoals water uit de kraan, gegarandeerd en veilig is.

Bovendien geeft Network-as-a-Service bedrijven toegang tot een mix van innovatieve technologieën die zonder dit model vaak niet haalbaar zijn. Daarmee kunnen ze beter beantwoorden aan de hoge verwachtingen van klanten en werknemers. Behalve flexibiliteit, zekerheid en veiligheid brengt NaaS dus ook een hogere kwaliteit voor de gebruikers van het netwerk.

Onbekend is onbemind

Personeel effectiever inzetten, kosten voorspellen, gemoedsrust bieden ... NaaS moet IT-leiders als muziek in de oren klinken. Het is ook niet de vraag of NaaS er gaat komen, wel wanneer bedrijven de switch maken. Overal in de samenleving zijn as-a-service modellen aan een doorbraak bezig, zelfs thuis in onze woonkamer hebben streamingdiensten definitief ingang gevonden. En toch blijkt uit de survey van HPE Aruba dat slechts 13% van de Belgische bedrijven NaaS op dit moment levensvatbaar vindt. De rest gelooft dat het concept eerst een markt moet vinden of nog in z'n kinderschoenen staat.

Er zal voornamelijk een mentaliteitswijziging nodig zijn en die kan er alleen maar komen als bedrijven over de juiste informatie beschikken. Het is de taak van spelers zoals HPE Aruba om de kloof tussen bewustzijn en kennis te helpen overbruggen. In tegenstelling tot een tweetal jaar geleden zien we gelukkig wel dat klanten beginnen vragen naar de mogelijkheden van Network-as-a-Service.

Durf uw huidige manier van (net)werken dus ook in vraag te stellen en contacteer HPE Aruba voor meer informatie. Samen kunnen we de voordelen van NaaS voor uw specifieke organisatie in kaart brengen en de eerste stap zetten naar een duurzaam netwerkmodel.

Jerry Garcia - Country Manager Aruba Belux

De term NaaS is bij IT-leiders inmiddels wel ingeburgerd, zo blijkt uit de survey, maar amper twee op vijf zijn in staat om de mogelijkheden ervan volledig te vatten. In België zelfs maar één op vier. Zo komt het wellicht dat er meerdere definities circuleren en organisaties moeite hebben om de voordelen in te schatten. Concreet betekent Network-as-a-Service dat bedrijven connectiviteit als dienst afnemen in plaats van om de pakweg vier jaar een grote investering voor een netwerkoplossing te doen.Vergelijk het met water dat uit de kraan stroomt. Ook dat is een dienst waarvoor we betalen op basis van ons verbruik. Bovendien weten we dankzij deze service met zekerheid dat er altijd water uit de kraan zal komen en het veilig is om ervan te drinken. Connectiviteit als service is net hetzelfde: iedereen verwacht dat het netwerk functioneert en het veilig is om connectie te maken. NaaS is een dienst die deze betrouwbare connectiviteit altijd en overal garandeert, en er tegelijkertijd voor zorgt dat het netwerk schaalbaar en compliant is.Net zoals andere as-a-service modellen wil NaaS er vooral voor zorgen dat bedrijven hun mensen op een optimale manier kunnen inzetten. De tijd dat IT moest instaan voor de goede werking van het netwerk is immers voorbij. Taken zoals monitoring of het uitrollen van patches en updates kunnen met NaaS worden geautomatiseerd en uitbesteed, zodat de medewerkers van het bedrijf zich kunnen toeleggen op het ondersteunen en versnellen van nieuwe businessopportuniteiten. Bijvoorbeeld in het kader van digitale transformatie of het moderniseren van de huidige werkplek.NaaS is bijgevolg ook een krachtig argument in de context van de employee experience. Bedrijven zullen IT-medewerkers gemakkelijker aan boord kunnen houden wanneer zij zich mogen focussen op waardevollere uitdagingen dan waken over de netwerkconsistentie.Network-as-a-Service sluit ook aan op de toenemende populariteit van voorspelbare financiële modellen. Bedrijven willen graag af van grote investeringspieken en geven de voorkeur aan kosten die op voorhand in de budgetten kunnen worden opgenomen. Vanuit dezelfde redenering switchen veel organisaties bijvoorbeeld naar een bedrijfsvloot met leasewagens. Hiermee omzeilen ze niet alleen de grote startbudgetten die nodig zijn om wagens aan te kopen, ze zorgen er tevens voor dat bijkomende kosten, zoals onderhoud en verzekeringen, op voorhand in een vast maandelijks bedrag verrekend zijn.Door op dezelfde manier naar een netwerk te kijken, maakt NaaS het voor bedrijven mogelijk om hun uitgaven beter te voorspellen en te budgetteren. Beveiliging is bijvoorbeeld een factor die de kosten serieus kan opdrijven. Goede security bestaat immers uit meerdere aspecten zoals netwerkbeveiliging, perimetersecurity, het up-to-date houden van systemen, enzovoort. Een as-a-service cloudmodel biedt daarom schaalbaarheid en gemoedsrust dat connectiviteit, net zoals water uit de kraan, gegarandeerd en veilig is.Bovendien geeft Network-as-a-Service bedrijven toegang tot een mix van innovatieve technologieën die zonder dit model vaak niet haalbaar zijn. Daarmee kunnen ze beter beantwoorden aan de hoge verwachtingen van klanten en werknemers. Behalve flexibiliteit, zekerheid en veiligheid brengt NaaS dus ook een hogere kwaliteit voor de gebruikers van het netwerk.Personeel effectiever inzetten, kosten voorspellen, gemoedsrust bieden ... NaaS moet IT-leiders als muziek in de oren klinken. Het is ook niet de vraag of NaaS er gaat komen, wel wanneer bedrijven de switch maken. Overal in de samenleving zijn as-a-service modellen aan een doorbraak bezig, zelfs thuis in onze woonkamer hebben streamingdiensten definitief ingang gevonden. En toch blijkt uit de survey van HPE Aruba dat slechts 13% van de Belgische bedrijven NaaS op dit moment levensvatbaar vindt. De rest gelooft dat het concept eerst een markt moet vinden of nog in z'n kinderschoenen staat.Er zal voornamelijk een mentaliteitswijziging nodig zijn en die kan er alleen maar komen als bedrijven over de juiste informatie beschikken. Het is de taak van spelers zoals HPE Aruba om de kloof tussen bewustzijn en kennis te helpen overbruggen. In tegenstelling tot een tweetal jaar geleden zien we gelukkig wel dat klanten beginnen vragen naar de mogelijkheden van Network-as-a-Service.Jerry Garcia - Country Manager Aruba Belux