“We bevinden ons vandaag in het tijdperk van de post-digitale transformatie.”

Inetum-Realdolmen
Inetum-Realdolmen
Partner Content

Partner Content verbindt organisaties met de lezers van en doet een beroep op de specialisten van Roularta Brand Studio voor tekst en illustraties. De inhoud wordt eventueel aangebracht door de partner en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

1 december 2021, 10:59 Bijgewerkt op: 17 augustus 2022, 06:46

Digitale transformatie vraagt een nieuwe manier van denken en werken. Het gaat om meer dan de implementatie van enkele digitale tools. “Bovendien is het essentieel om de mensen mee te krijgen in het verhaal. Het proces moet transparant zijn.”

Digitale transformatie stond al langer op de agenda. Maar de coronacrisis zorgde voor een ongeziene versnelling en een nieuwe kijk op de nood aan digitalisering. “Het concept van digitale transformatie is niet nieuw”, zegt Tom Tomczak, Marketing & Sales Director bij ICT-integrator Inetum-Realdolmen. “We bevinden ons vandaag in het tijdperk van de post-digitale transformatie.”

Het digitale aspect is doorgedrongen in elk aspect van ons leven en werk. “Dat hebben we tijdens de coronacrisis al heel duidelijk kunnen merken, denk maar aan onderwijs en doktersbezoek vanop afstand. De beschikbaarheid van de technologie heeft daar op korte termijn heel veel mogelijk gemaakt.” Voor bedrijven die met digitale middelen een volgende stap willen zetten, is er echter meer nodig dan alleen maar wat nieuwe digitale tools neer te zetten. Tom Tomczak: “Het gaat erom via digitale projecten op zoek te gaan naar innovatie en differentiatie.”

Focus op vernieuwing

Hoewel iedereen vol overtuiging op digitalisering lijkt in te zetten, zijn die investeringen niet zonder risico. Veel – te veel – projecten falen. Of moeten we die de doemberichten in de pers met een korreltje zout nemen? “Wanneer een project mislukt, wil dat nog niet zeggen dat de beoogde digitale transformatie over de hele lijn faalt”, zegt Tom Tomczak. “Je moet altijd oog blijven hebben waarom je een traject aanvat, wat je wil bereiken en hoe je dat wil doen. En ja, onderweg kunnen er problemen optreden rond timing en budget.”

Tom Tomczak, Marketing & Sales Director bij ICT-integrator Inetum-Realdolmen
Tom Tomczak, Marketing & Sales Director bij ICT-integrator Inetum-Realdolmen© Photographer: Jim Bella

Ook het menselijke aspect speelt daarbij een belangrijke rol. “Mensen meekrijgen in een project is altijd een uitdaging, niet alleen bij digitale transformatie”, zegt Tom Tomczak. “Maar vandaag moeten we dat waarmaken in een wereld waar alles voortdurend sneller verloopt – en er dus minder tijd is om verandering door te voeren. Vandaar het belang om het proces zo transparant mogelijk te maken, voor iedereen in de organisatie. En ook hier: dat geldt eigenlijk voor ieder domein, maar zeker ook voor IT.”

Via digitale transformatie op zoek gaan naar innovatie en differentiatie

Nood aan vaardigheden

Tegelijk moeten we ons ervan bewust zijn dat enkel technologie niet overal het antwoord op vormt. “Er is nog een element dat bepalend is: de beschikbaarheid van mensen met de juiste vaardigheden,” zegt Tom Tomczak. “Om al die nieuwe technologie lokaal te integreren, zullen we veel volk nodig hebben.”

Dat vraagt om een bijsturing van de opleidingen in hogescholen en universiteiten, maar vooral ook om een veel grotere instroom van studenten. “Het aantal nieuwe professionals dat vanuit het onderwijs de sector binnenkomt, blijft veel te klein”, besluit Tom Tomczak. “In het tijdperk post-digitale transformatie zal het gebruik van nieuwe technologie overal zijn doorgedrongen. Dat wordt volgens mij het grote vraagstuk: waar vinden we de juiste mensen om dat allemaal in goede banen te leiden?”

Lees hoe je in dit post-digitale transformatietijdperk in een Positive digital flow kan geraken http://www.digitalflow-realdolmen.com/