Sibelga is de distributienetbeheerder voor elektriciteit en aardgas in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. De afdeling DBS (Digital Business Solutions) telt 400 medewerkers: mannen en vrouwen met heel uiteenlopende profielen. Hun jobs evolueren voortdurend, om zo Sibelga op de best mogelijke manier te ondersteunen met innovatie en nieuwe technologie.

De afdeling DBS ontwikkelt digitale oplossingen voor de interne business van Sibelga, voor publieke overheden (zoals gemeenten en het gewest), de spelers op de energiemarkt (zoals de energieleveranciers) en - uiteraard - de inwoners van Brussel. "Ik werk intussen tien jaar bij Sibelga", zegt Suellen Wilbers, teammanager DBS. "Ik begon mijn loopbaan hier als extern consultant in de rol van projectleider. Aangetrokken door de duidelijke strategische visie - vertaald in een vijfjarenplan vol interessante projecten - ben ik gebleven."

Digitalisering voor klanten én medewerkers

Sibelga hanteert voor IT een concrete roadmap, uitgestippeld op basis van een heldere langetermijnvisie. Digitalisering krijgt daarin een prominente plaats. "Dat vertaalt zich op verschillende manieren", zegt Iris Walravens, functioneel analist bij DBS en al twintig jaar aan de slag bij Sibelga. "Via de website bieden we de klanten heel wat digitale services aan. Ze kunnen er zelf onder meer aanvragen indienen en hun dossier opvolgen." Met de mobiele app MySibelga krijgen klanten bovendien meer inzicht in en controle over hun energieverbruik.

Evengoed is de digitalisering op de interne werking van Sibelga gericht. "Dat gaat dan over de digitalisering van administratieve processen", legt Iris uit, "maar ook over de digitale ondersteuning van onze medewerkers op het terrein. De techniekers krijgen tablets en smartphones." Waar ze vroeger op papier werkten, capteren ze nu de gegevens van het terrein met mobiele apps, die de data onmiddellijk doorgeven naar de backend-systemen. "Hierdoor verloopt het werk van de techniekers een stuk vlotter, verkleint de kans op fouten en stijgt het niveau van de datakwaliteit."

Boeiende werkomgeving

IT'ers die op zoek zijn naar een job bij een bedrijf dat mee is met zijn tijd, die houden van een uitdaging en die willen werken in een omgeving vol technologische innovatie, zijn bij Sibelga aan het juiste adres. "Er lopen bij ons altijd een heleboel initiatieven rond IT", zegt Suellen, "los van de vele infrastructuurprojecten die we uitvoeren. Blikvangers zijn onder meer de projecten rond onze geografische informatiesystemen. Dat zijn de toepassingen waarmee we onze netwerken voor elektriciteit en gas op digitale manier in kaart brengen." Daarnaast zijn er boeiende initiatieven rond de digital workplace voor de medewerkers, de verbetering van de customer experience en digitaliseringsinitiatieven rond Field Service Management en Market & Metering.

De keuze voor een werkgever staat of valt uiteraard niet met de jobinhoud alleen. "Waarom ik hier al twintig jaar werk?", lacht Iris. "Ik hou ervan om met mensen samen te werken. Bovendien heeft Sibelga mij altijd de kans gegeven om mij verder te ontplooien. Ik heb doorheen de jaren een heleboel opleidingen mogen volgen, niet alleen rond specifieke IT-domeinen, maar bijvoorbeeld ook rond soft skills."

Tof team

"Wij zijn gewoon een tof team", lacht Suellen. "Je krijgt hier veel ruimte voor initiatief. Nieuwe collega's - met of zonder veel ervaring - kregen een heel goede begeleiding en de nodige coaching door professionals. Bij Sibelga is het gewoon leuk werken. De sfeer is hier echt top."

Ben je gepassioneerd door de IT-uitdagingen rond de energietransitie in Brussel? Ben je geïnteresseerd in de digitalisering van de energiesector?

Schrijf je HIER in voor het DataNews en Sibelga Jobinar!

Sibelga is de distributienetbeheerder voor elektriciteit en aardgas in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. De afdeling DBS (Digital Business Solutions) telt 400 medewerkers: mannen en vrouwen met heel uiteenlopende profielen. Hun jobs evolueren voortdurend, om zo Sibelga op de best mogelijke manier te ondersteunen met innovatie en nieuwe technologie.De afdeling DBS ontwikkelt digitale oplossingen voor de interne business van Sibelga, voor publieke overheden (zoals gemeenten en het gewest), de spelers op de energiemarkt (zoals de energieleveranciers) en - uiteraard - de inwoners van Brussel. "Ik werk intussen tien jaar bij Sibelga", zegt Suellen Wilbers, teammanager DBS. "Ik begon mijn loopbaan hier als extern consultant in de rol van projectleider. Aangetrokken door de duidelijke strategische visie - vertaald in een vijfjarenplan vol interessante projecten - ben ik gebleven."Sibelga hanteert voor IT een concrete roadmap, uitgestippeld op basis van een heldere langetermijnvisie. Digitalisering krijgt daarin een prominente plaats. "Dat vertaalt zich op verschillende manieren", zegt Iris Walravens, functioneel analist bij DBS en al twintig jaar aan de slag bij Sibelga. "Via de website bieden we de klanten heel wat digitale services aan. Ze kunnen er zelf onder meer aanvragen indienen en hun dossier opvolgen." Met de mobiele app MySibelga krijgen klanten bovendien meer inzicht in en controle over hun energieverbruik.Evengoed is de digitalisering op de interne werking van Sibelga gericht. "Dat gaat dan over de digitalisering van administratieve processen", legt Iris uit, "maar ook over de digitale ondersteuning van onze medewerkers op het terrein. De techniekers krijgen tablets en smartphones." Waar ze vroeger op papier werkten, capteren ze nu de gegevens van het terrein met mobiele apps, die de data onmiddellijk doorgeven naar de backend-systemen. "Hierdoor verloopt het werk van de techniekers een stuk vlotter, verkleint de kans op fouten en stijgt het niveau van de datakwaliteit."IT'ers die op zoek zijn naar een job bij een bedrijf dat mee is met zijn tijd, die houden van een uitdaging en die willen werken in een omgeving vol technologische innovatie, zijn bij Sibelga aan het juiste adres. "Er lopen bij ons altijd een heleboel initiatieven rond IT", zegt Suellen, "los van de vele infrastructuurprojecten die we uitvoeren. Blikvangers zijn onder meer de projecten rond onze geografische informatiesystemen. Dat zijn de toepassingen waarmee we onze netwerken voor elektriciteit en gas op digitale manier in kaart brengen." Daarnaast zijn er boeiende initiatieven rond de digital workplace voor de medewerkers, de verbetering van de customer experience en digitaliseringsinitiatieven rond Field Service Management en Market & Metering.De keuze voor een werkgever staat of valt uiteraard niet met de jobinhoud alleen. "Waarom ik hier al twintig jaar werk?", lacht Iris. "Ik hou ervan om met mensen samen te werken. Bovendien heeft Sibelga mij altijd de kans gegeven om mij verder te ontplooien. Ik heb doorheen de jaren een heleboel opleidingen mogen volgen, niet alleen rond specifieke IT-domeinen, maar bijvoorbeeld ook rond soft skills.""Wij zijn gewoon een tof team", lacht Suellen. "Je krijgt hier veel ruimte voor initiatief. Nieuwe collega's - met of zonder veel ervaring - kregen een heel goede begeleiding en de nodige coaching door professionals. Bij Sibelga is het gewoon leuk werken. De sfeer is hier echt top."