"Tijdens de lockdown werkte 97% van onze medewerkers thuis", zegt Bart Lecomte, Director B2B Portfolio Strategy bij Telenet Business. "Uiteraard was er vroeger ook al thuiswerk mogelijk, maar dat was toch eerder occasioneel." Telenet maakt er een punt van de medewerkers extra ondersteuning te bieden en rekening te gehouden met hun feedback. "We hebben vooral goed geluisterd en ons flexibel opgesteld. Soms waren dat kleine dingen: wie dat wilde, kon bijvoorbeeld zijn eigen bureaustoel komen halen op kantoor. Evengoed hebben we ingespeeld op de uitdagingen van het combineren van thuiswerk met de soms complexe thuissituatie. Zo kon je enkele uren verlof nemen, bijvoorbeeld in functie van de kinderen."

Tijdens de lockdown klopten sommige bedrijven bij Telenet Business aan met problemen op het vlak van connectiviteit. "Dat kwam omdat hun oorspronkelijke omgeving er niet op was voorzien dat alle medewerkers tegelijk van buitenaf op het netwerk zouden inloggen", zegt Bart Lecomte. "Bij die klanten hebben we heel snel voor een upgrade van de connectiviteit gezorgd."

Bart Lecomte, Director B2B Portfolio Strategy bij Telenet Business: "De werknemer die zich weigerachtig opstelde, ervaart in de praktijk dat er aan thuiswerk ook voordelen verbonden zijn."

Iedereen online

Telenet Business biedt al langer een incentiveplan aan, waarbij de werknemer thuis een goede internetconnectie krijgt aangeboden, als deel van zijn verloning. "Tijdens de crisis is degelijke connectiviteit uiteraard onmisbaar gebleken", bevestigt Bart Lecomte. "Daarnaast werkt iedereen bij ons met Office 365 en Teams. Blijkt die omgeving niet voldoende, dan voegen we daar extra tools aan toe. Zo hebben we onder meer een oplossing voor whiteboarding in gebruik genomen."

Sinds de lockdown komen veel Telenet Business klanten met de vraag "Wat kan ik doen om thuiswerken te ondersteunen ?". "Vaak konden we die klanten helpen binnen hun huidige UC&C oplossing. Bijvoorbeeld door het toevoegen van extra licensies of door het toevoegen van een softphone.", zegt Bart Lecomte. "Voor bedrijven die nog geen UC&C oplossing hadden, is de lockdown een duidelijke trigger om nu versneld cloud collaboration tools uit te rollen."

De toename van cybercriminaliteit tijdens de lockdown - met name via phishing - baarde hier en daar extra zorgen. "Sommige klanten hadden wel degelijk vragen rond de toegang tot applicaties en data", zegt Bart Lecomte. "Maar eerlijk gezegd, de werkgever die de vraag naar thuiswerk vroeger afwimpelde omwille van de veiligheid, vond daarin vooral een drogreden."

Uiteraard moet er voor de beveiliging van thuiswerk een goede endpoint security aanwezig zijn. "Maar even goed moet je als bedrijf investeren in de bewustmaking van de medewerkers. In het kader van thuiswerk is dat nog belangrijker dan vroeger."

Thuiswerk nog flexibeler

Ook na de coronacrisis blijven we wellicht meer thuis werken. Bart Lecomte: "De crisis heeft ons geen keuze gelaten. We zijn verplicht op thuiswerk overgestapt. Maar, we hebben gezien dat het werkt. De werkgever die zich zorgen maakte, merkt nu dat het oké is. De werknemer die zich weigerachtig opstelde, ervaart nu in de praktijk dat er aan thuiswerk ook voordelen verbonden zijn. Bij Telenet Business gaan we ons beleid rond thuiswerk alvast aanpassen, om het nog flexibeler te maken. En waar er nog geen ervaring was met thuiswerk, ben ik er zeker van: dit kan de werkgever niet meer terugdraaien."

"Tijdens de lockdown werkte 97% van onze medewerkers thuis", zegt Bart Lecomte, Director B2B Portfolio Strategy bij Telenet Business. "Uiteraard was er vroeger ook al thuiswerk mogelijk, maar dat was toch eerder occasioneel." Telenet maakt er een punt van de medewerkers extra ondersteuning te bieden en rekening te gehouden met hun feedback. "We hebben vooral goed geluisterd en ons flexibel opgesteld. Soms waren dat kleine dingen: wie dat wilde, kon bijvoorbeeld zijn eigen bureaustoel komen halen op kantoor. Evengoed hebben we ingespeeld op de uitdagingen van het combineren van thuiswerk met de soms complexe thuissituatie. Zo kon je enkele uren verlof nemen, bijvoorbeeld in functie van de kinderen."Tijdens de lockdown klopten sommige bedrijven bij Telenet Business aan met problemen op het vlak van connectiviteit. "Dat kwam omdat hun oorspronkelijke omgeving er niet op was voorzien dat alle medewerkers tegelijk van buitenaf op het netwerk zouden inloggen", zegt Bart Lecomte. "Bij die klanten hebben we heel snel voor een upgrade van de connectiviteit gezorgd."Telenet Business biedt al langer een incentiveplan aan, waarbij de werknemer thuis een goede internetconnectie krijgt aangeboden, als deel van zijn verloning. "Tijdens de crisis is degelijke connectiviteit uiteraard onmisbaar gebleken", bevestigt Bart Lecomte. "Daarnaast werkt iedereen bij ons met Office 365 en Teams. Blijkt die omgeving niet voldoende, dan voegen we daar extra tools aan toe. Zo hebben we onder meer een oplossing voor whiteboarding in gebruik genomen."Sinds de lockdown komen veel Telenet Business klanten met de vraag "Wat kan ik doen om thuiswerken te ondersteunen ?". "Vaak konden we die klanten helpen binnen hun huidige UC&C oplossing. Bijvoorbeeld door het toevoegen van extra licensies of door het toevoegen van een softphone.", zegt Bart Lecomte. "Voor bedrijven die nog geen UC&C oplossing hadden, is de lockdown een duidelijke trigger om nu versneld cloud collaboration tools uit te rollen."De toename van cybercriminaliteit tijdens de lockdown - met name via phishing - baarde hier en daar extra zorgen. "Sommige klanten hadden wel degelijk vragen rond de toegang tot applicaties en data", zegt Bart Lecomte. "Maar eerlijk gezegd, de werkgever die de vraag naar thuiswerk vroeger afwimpelde omwille van de veiligheid, vond daarin vooral een drogreden."Uiteraard moet er voor de beveiliging van thuiswerk een goede endpoint security aanwezig zijn. "Maar even goed moet je als bedrijf investeren in de bewustmaking van de medewerkers. In het kader van thuiswerk is dat nog belangrijker dan vroeger."Ook na de coronacrisis blijven we wellicht meer thuis werken. Bart Lecomte: "De crisis heeft ons geen keuze gelaten. We zijn verplicht op thuiswerk overgestapt. Maar, we hebben gezien dat het werkt. De werkgever die zich zorgen maakte, merkt nu dat het oké is. De werknemer die zich weigerachtig opstelde, ervaart nu in de praktijk dat er aan thuiswerk ook voordelen verbonden zijn. Bij Telenet Business gaan we ons beleid rond thuiswerk alvast aanpassen, om het nog flexibeler te maken. En waar er nog geen ervaring was met thuiswerk, ben ik er zeker van: dit kan de werkgever niet meer terugdraaien."