Werken na corona: “Medewerkers overal ondersteunen, ook thuis”

© Getty Images/iStockphoto
Lenovo
Partner Content

Partner Content verbindt organisaties met de lezers van en doet een beroep op de specialisten van Roularta Brand Studio voor tekst en illustraties. De inhoud wordt eventueel aangebracht door de partner en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

4 juni 2020, 15:36 Bijgewerkt op: 17 augustus 2022, 07:42

De coronacrisis heeft ons een hele tijd in ons kot vastgezet. Dat zorgde niet alleen voor een nieuwe manier van werken – vanop afstand – maar leidt ook tot nieuwe features bij de laptops die we daarbij gebruiken.

“We hebben bij Lenovo al jaren ervaring met thuiswerk, ” zegt Rob Vermelis, Commercial Product Manager Notebooks Benelux. “Toch veranderde de coronacrisis heel wat. Plots moesten onze verkopers via video afspreken met klanten. Dat bleek heel positief uit te pakken. Via zo’n vergadering kun je makkelijk een extra specialist in het gesprek betrekken, wat ter plaatse niet altijd mogelijk is.”

Bedrijven die zich vroeger eerder terughoudend opstelden tegenover thuiswerk, moesten door de coronacrisis hun mening herzien. “Wellicht blijven we ook na de crisis meer thuis werken. We merken dat nu al in de markt. De vraag is meer gericht op de mobiele werkplek, minder op de desktop.”

Extra dienstverlening

Om een werknemer thuis efficiënt en productief te laten werken, moet de werkgever een zeker evenwicht nastreven. “De werkgever is vooral bezorgd om de continuïteit van het werk van de werknemer”, zegt Rob Vermelis. “Van zijn kant wil de werknemer vooral vlot kunnen werken. Wanneer er geen toegang is tot een applicatie of een document, dan zorgt dat voor frustratie.” Bedrijven bieden hun medewerkers daarom extra IT-ondersteuning. “We merken duidelijk dat werkgevers meer van ons verlangen. Ze vragen niet alleen dat we een toestel leveren, maar ook aanverwante diensten, zoals lokale support om de connectie van het toestel met een printer te kunnen ondersteunen.”

Het welzijn van de medewerker staat daarbij voorop. “Belangrijk is vooral dat de medewerker erop moet kunnen vertrouwen dat zijn laptop werkt. Is dat niet het geval, dan moet hij iemand kunnen bellen die hem snel en adequaat helpt. Veel kmo’s hebben geen eigen IT-afdeling, laat staan dat ze over zo’n aanspreekpunt beschikken. Dus ja, bedrijven zoeken daar nu een oplossing voor. Trouwens, die bedrijfscontinuïteit is ook belangrijk om goed over te komen bij de klanten. Je wil efficiënt kunnen vergaderen, met stabiele video, over een goede verbinding.”

Rob Vermelis, Commercial Product Manager Notebooks Benelux bij Lenovo:
Rob Vermelis, Commercial Product Manager Notebooks Benelux bij Lenovo: “De evolutie om kantoorwerk en thuiswerk te combineren was al eerder ingezet. Maar de coronacrisis zorgde voor een versnelling.”

Opletten voor cybercriminaliteit

Opvallend: tijdens de lockdown staken cybercriminelen een tandje bij. Zo waren er duidelijk meer gevallen van phishing. “Klanten hebben inderdaad meer vragen over hoe ze hun manier van werken ook morgen kunnen beveiligen”, zegt Rob Vermelis. “Wellicht gaan we na de crisis flexibeler werken dan voorheen – en dus niet exclusief op kantoor.” Lenovo speelt daar nu al op in. “We voorzien bijvoorbeeld een klepje in de hardware waarmee je de camera van je laptop kunt afschermen. Nieuwe toestellen bevatten een scanner die merkt wanneer iemand anders op je scherm meekijkt, waarna het toestel het scherm verduistert. Een andere toepassing bekijkt of de gratis wifi die je als bezoeker ergens krijgt aangeboden wel veilig is.”

De functies helpen ons om ook in de toekomst kantoorwerk en thuiswerk vlot te combineren. “Die evolutie was al eerder ingezet”, zegt Rob Vermelis, “maar de crisis heeft het proces versneld. De acceptatie van thuiswerk zal verder toenemen. Daardoor stijgt ook de behoefte aan een goede thuiswerkplek. Bedrijven moeten het welzijn van hun medewerkers overal kunnen ondersteunen, ook thuis.”