"We hebben heel snel beslist om ons kantoor te sluiten, twee dagen vroeger dan moest",zegt Erik Francq, COO bij Fujitsu Belgium. "Gelukkig hadden we al heel wat ervaring. De meeste van onze medewerkers werken al langer één of twee dagen per week thuis." Voor de medewerkers die op locatie bij klanten werken, was het wel een aanpassing. "De meeste klanten vroegen ons of we de dienstverlening verder konden zetten door onze medewerkers thuis te laten werken. Ook de nearshore en offshore locaties zijn onmiddellijk op thuiswerk overgestapt."

Het thuiswerk heeft algemeen de adoptie van de cloud versneld. "We zien bij onze hardwaredivisie een duidelijk grotere vraag naar laptops", zegt Erik Francq. "Bedrijven die de overstap naar de laptop hadden voorzien, doen dat nu versneld. Idem voor de migratie naar Microsoft Office 365. Ook dat gebeurt bij bedrijven nu sneller dan gepland. Bovendien verloopt die uitrol helemaal anders dan vroeger. De klassieke trajecten zijn geschrapt. Bedrijven gooien de medewerkers er gewoon in, ondersteund met enkele webinars." Fujitsu Belgium had voor de crisis al de nodige procedures voor thuiswerk opgesteld, inclusief het gebruik van VPN.

Bedrijfscontinuïteit

Afstandswerken verhoogt de nood aan maatregelen die de bedrijfscontinuïteit moeten garanderen. Erik Francq: "Een onderneming moet de strategie rond back-up en disaster recovery van haar IT-infrastructuur als een geheel bekijken. Wanneer ze dat op een goede manier centraal beheert, dan zit ze goed. Een belangrijke voorwaarde is uiteraard dat het netwerk de nieuwe situatie aankan - met al die thuiswerkers. Het lijkt me veel moeilijker om een zekere bedrijfscontinuïteit te organiseren op het niveau van de medewerker. Je kunt toch moeilijk iedereen twee laptops geven?"

Fujitsu Belgium bekijkt intussen wel hoe het bedrijf de bedrijfscontinuïteit van een endpoint beter kan verzekeren. "Daarnaast zetten we in op het welzijn van de medewerker", legt Erik Francq uit. "We hebben een hotline voor wie op een technisch probleem botst. We merken dat medewerkers dat nummer ook bellen wanneer ze zich iets minder voelen: wanneer het niet zozeer technisch, maar mentaal minder goed gaat."

Erik Francq, COO bij Fujitsu Belgium: "Op termijn gaan we uiteraard weer naar kantoor, maar dan alleen voor de juiste dingen."

Sociaal contact

Algemeen gesproken blijken de meeste mensen goed om te gaan met de omschakeling naar thuiswerk. Erik Francq: "Zowel technologisch als mentaal beschikken we over een enorme veerkracht, blijkt nu. Zelfs sectoren waar thuiswerk vroeger nauwelijks aan de orde was, hebben intussen met succes de stap gezet. Nood breekt wet. Nu we al ruim twee maanden thuis werken, merken we dat er meer en meer nood ontstaat aan sociaal contact. Ik verwacht dan ook dat we op termijn weer naar kantoor zullen gaan, maar dan alleen voor de juiste dingen."

"We hebben heel snel beslist om ons kantoor te sluiten, twee dagen vroeger dan moest",zegt Erik Francq, COO bij Fujitsu Belgium. "Gelukkig hadden we al heel wat ervaring. De meeste van onze medewerkers werken al langer één of twee dagen per week thuis." Voor de medewerkers die op locatie bij klanten werken, was het wel een aanpassing. "De meeste klanten vroegen ons of we de dienstverlening verder konden zetten door onze medewerkers thuis te laten werken. Ook de nearshore en offshore locaties zijn onmiddellijk op thuiswerk overgestapt."Het thuiswerk heeft algemeen de adoptie van de cloud versneld. "We zien bij onze hardwaredivisie een duidelijk grotere vraag naar laptops", zegt Erik Francq. "Bedrijven die de overstap naar de laptop hadden voorzien, doen dat nu versneld. Idem voor de migratie naar Microsoft Office 365. Ook dat gebeurt bij bedrijven nu sneller dan gepland. Bovendien verloopt die uitrol helemaal anders dan vroeger. De klassieke trajecten zijn geschrapt. Bedrijven gooien de medewerkers er gewoon in, ondersteund met enkele webinars." Fujitsu Belgium had voor de crisis al de nodige procedures voor thuiswerk opgesteld, inclusief het gebruik van VPN.Afstandswerken verhoogt de nood aan maatregelen die de bedrijfscontinuïteit moeten garanderen. Erik Francq: "Een onderneming moet de strategie rond back-up en disaster recovery van haar IT-infrastructuur als een geheel bekijken. Wanneer ze dat op een goede manier centraal beheert, dan zit ze goed. Een belangrijke voorwaarde is uiteraard dat het netwerk de nieuwe situatie aankan - met al die thuiswerkers. Het lijkt me veel moeilijker om een zekere bedrijfscontinuïteit te organiseren op het niveau van de medewerker. Je kunt toch moeilijk iedereen twee laptops geven?"Fujitsu Belgium bekijkt intussen wel hoe het bedrijf de bedrijfscontinuïteit van een endpoint beter kan verzekeren. "Daarnaast zetten we in op het welzijn van de medewerker", legt Erik Francq uit. "We hebben een hotline voor wie op een technisch probleem botst. We merken dat medewerkers dat nummer ook bellen wanneer ze zich iets minder voelen: wanneer het niet zozeer technisch, maar mentaal minder goed gaat."Algemeen gesproken blijken de meeste mensen goed om te gaan met de omschakeling naar thuiswerk. Erik Francq: "Zowel technologisch als mentaal beschikken we over een enorme veerkracht, blijkt nu. Zelfs sectoren waar thuiswerk vroeger nauwelijks aan de orde was, hebben intussen met succes de stap gezet. Nood breekt wet. Nu we al ruim twee maanden thuis werken, merken we dat er meer en meer nood ontstaat aan sociaal contact. Ik verwacht dan ook dat we op termijn weer naar kantoor zullen gaan, maar dan alleen voor de juiste dingen."