De digitale alkoof

Luc Blyaert was hoofdredacteur bij Data News

Mijn oudjes zijn 75 jaar en hebben geen internet, ook geen computer trouwens. Ik heb het tevergeefs geprobeerd, hen over de brug te trekken, soms schertsend, soms ernstig. Het is vechten tegen de bierkaai.

Mijn oudjes zijn 75 jaar en hebben geen internet, ook geen computer trouwens. Ik heb het tevergeefs geprobeerd, hen over de brug te trekken, soms schertsend, soms ernstig. Het is vechten tegen de bierkaai.

“Het is niet meer aan mij besteed,” vertelt vader die meer in mensen geïnteresseerd is dan in tekstverwerkers. En eerlijk gezegd, ze zijn er niet ongelukkiger om. Ze lezen wel eens mee, schokschouderend over de facebookende jongste zoon, maar vragen zich dan verbijsterd af hoeveel tijd die jongelui daar toch in kunnen steken. Hoeveel onzin er geschreven wordt. Pietluttigheden die al vergeten zijn nog voor ze geschreven zijn.

Zij behoren tot de 27 procent van de Belgische gezinnen zonder internet. Een groot deel van die achtergelaten doelgroep zal ook nooit internetten, heeft geen belangstelling. Over hen wordt gezegd dat ze de digitale kloof niet kunnen overbruggen. Klopt niet. Ze willen het gewoon niet overbruggen. Maar bevinden ze zich dan in een alkoof? Een duistere nis zonder vensters? Straks mogelijk wel. Heel wat diensten zijn enkel nog via het internet te raadplegen. Ambtenaren zijn te duur geworden. En helpdesken, holala.

In ’99 wou toenmalig ict-minister Rik Daems dat iedereen in België een e-mailadres zou hebben. Het was een nobel initiatief dat weggelachen werd. Twaalf jaar later heeft één op vier gezinnen nog steeds geen internet. We zijn dus nog ver af van dit streefdoel, ook al twittert zijn Open Vld-opvolger Quick en soms Dirty. We moeten er van uit gaan dat niet iedereen op het internet wil en moet, wat niet wil zeggen dat we geen initiatieven moeten nemen om alsnog zo goed als iedereen mee te krijgen. Daarvoor moeten we blijven ijveren. Telkens opnieuw. Elk familiefeestje, ook al is het soms vechten tegen de bierkaai. Die uitdrukking komt trouwens uit Amsterdam. De bewoners van de Bierkade waren echte vechtersbazen. Wie het tegen hen opnam was eigenlijk bij voorbaat verloren. Maar in Nederland hebben ze wel een internetpenetratie van 91 procent van de gezinnen. Het kan dus wel. Straks toch nog even klappen met m’n oudjes.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content