Martine Tempels

Elk kind moet digi-taal leren spreken

Martine Tempels Martine Tempels is hoofd van Telenet Business en voorzitster van CoderDojo België.

“Digitale vaardigheden zijn noodzakelijk om mee te draaien in de toekomstige maatschappij. Alle kinderen moeten de kans krijgen deze te ontwikkelen. Maar wel gratis en bij voorkeur op school”, zegt Martine Tempels, voorzitster van CoderDojo Belgium, voorzitster van het Vlaams STEM platform en Senior Vice President Telenet Business.

Het stond deze week te lezen op Data News: vanaf september kunnen 7- tot 12-jarigen in verschillende Vlaamse steden een cursus programmeren volgen. Het maakt me blij als ik over zulke initiatieven lees. Want hoe meer mogelijkheden er zijn om kinderen de basisbeginselen van programmeren bij te brengen, hoe beter.

Het is noodzakelijk dat kinderen bepaalde digitale vaardigheden aanleren om mee te kunnen draaien in de maatschappij van de toekomst. Ook kunnen programmeren is een essentiële 21st century skill.

Elite of basisrecht?

Net omdat het een essentiële vaardigheid is, moet het gratis zijn. Bij CodeFever kost het 240 euro om je kind tien lessen van anderhalf uur te laten volgen. Hierdoor worden de lessen haast een voorrecht voor de elite, waardoor al van jongs af aan een digitale kloof gecreëerd wordt. De kinderen wiens ouders de lessen niet kunnen betalen, missen dan hun kans om digitale vaardigheden de ontwikkelen.

Net omdat coderen een essentiële vaardigheid is, moet het gratis zijn

Wij kozen ervoor om de programmeersessies van CoderDojo gratis aan te bieden. Het project ontstond vier jaar geleden in Ierland en sinds 2013 volgen ook in Vlaanderen zo’n 1200 kinderen tussen 7 en 17 jaar elke maand een codeersessie. We werken daarvoor met meer dan 200 vrijwilligers, die dagelijks professioneel met ICT bezig zijn in bedrijven. Per vijf kinderen is er een coach die hen bijstaat tijdens de codeersessies en voor de complexe zaken werken we soms individueel. Als een kind klaar is voor een volgende stap, worden ze daarin door de coaches begeleid.

Voor kinderen die zelf geen computer hebben, stellen wij er een ter beschikking. Op die manier hoeven de kinderen niets te betalen. Dat doen we bewust, want we willen dezelfde kansen bieden aan alle kinderen, van alle leeftijden en uit alle lagen van de bevolking.

Je hoort me niet beweren dat CoderDojo de enige zaligmakende oplossing is om al onze kinderen te leren programmeren. Dat is het doel waar we naar streven en de visie die we uitdragen, maar de sessies zijn een buitenschoolse activiteit. Het is een groepje vrienden die op ontdekkingsreis gaat in de wereld van het programmeren.

Onze kinderen onderwijzen: dat is en blijft een kerntaak voor scholen. En op dit moment leren kinderen te weinig op de schoolbanken hoe ze digitale toepassingen kunnen bouwen. Dat is jammer, gezien het belang van deze vaardigheden. Ouders zijn daarom genoodzaakt hun toevlucht te zoeken bij alternatieven.

Hallo Hilde?

Bij CoderDojo is de vraag vandaag groter dan het aanbod. De codeersessies zijn snel volzet en de wachtlijsten worden langer. Veel kinderen krijgen niet de kans hun digitale vaardigheden te ontwikkelen, hoe graag ze dat ook willen. We doen er alles aan om meer kinderen te laten deelnemen en zijn voortdurend op zoek naar coaches. Zo kwamen er alleen al dit jaar zeven clubs bij. En de vraag blijft groeien.

Daarom ben ik – in afwachting tot het onderwijs de nodige ondersteuning kan bieden – blij met elk initiatief dat ontstaat. Maar wel gratis, want digitale vaardigheden zijn een basisrecht in de 21ste eeuw.

En eens de minister van Onderwijs de nodige stappen heeft gezet? Dan zijn codeersessies niet langer een noodzakelijke naschoolse activiteit, maar worden ze een hobby. Vergelijk het met een sportclub of een muziekschool. Wie talent en passie heeft, zal zich sowieso willen bekwamen. Wij moeten met z’n allen bij onze kinderen hun digitale gaven in een vroeg stadium ontdekken en aanmoedigen. De rest volgt vanzelf.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content