Eurocommissaris voor Mededinging Margrethe Vestager wijst erop dat vele uitgevers afhangen van 'online display advertenties' om de inhoud van hun websites te financieren. Volgens Vestager zouden Google en Meta via hun zogenaamde Jedi Blue-akkoord een technologie in het vizier genomen hebben die concurreert met Open Bidding van Google. Het doel zou zijn om die concurrerende advertentietechnologie te verzwakken en uit te sluiten van de markt voor online advertenties op websites van uitgevers en apps.

Indien bevestigd door het onderzoek, zou dit 'de concurrentie beperken en verstoren' in de reeds concurrentiële markt voor online reclametechnologie, stelt Vestager. 'Dat zou in het nadeel zijn van concurrentie advertentietechnologie, uitgevers en finaal de consument.'

Ook in de Verenigde Staten zijn al onderzoeken geopend naar Jedi Blue.

Eurocommissaris voor Mededinging Margrethe Vestager wijst erop dat vele uitgevers afhangen van 'online display advertenties' om de inhoud van hun websites te financieren. Volgens Vestager zouden Google en Meta via hun zogenaamde Jedi Blue-akkoord een technologie in het vizier genomen hebben die concurreert met Open Bidding van Google. Het doel zou zijn om die concurrerende advertentietechnologie te verzwakken en uit te sluiten van de markt voor online advertenties op websites van uitgevers en apps.Indien bevestigd door het onderzoek, zou dit 'de concurrentie beperken en verstoren' in de reeds concurrentiële markt voor online reclametechnologie, stelt Vestager. 'Dat zou in het nadeel zijn van concurrentie advertentietechnologie, uitgevers en finaal de consument.'Ook in de Verenigde Staten zijn al onderzoeken geopend naar Jedi Blue.