Frederik Tibau

Facebook wil het internet helemaal domineren

Frederik Tibau expert Digital Innovation & Growth bij Agoria

‘De aankondigingen die Facebook deze week de wereld instuurde, bevestigen meer dan ooit dat Zuck niet zal rusten voor hij alles wat u doet op het internet controleert. En dat is best een enge gedachte’, schrijft Data News-redacteur Frederik Tibau.

Facebook is veel meer dan een sociaal netwerk. Het bedrijf controleert uw foto’s en uw video’s (Instagram), volgt u overal op het internet, bepaalt via zijn algoritme welk nieuws u consumeert en welke spelletjes u speelt, is na de overname van Oculus één van de voornaamste spelers in virtual reality, en bouwt zijn Messenger-app uit tot een platform waar je zowat alles mee kan doen: winkelen, een taxi bestellen, converseren met adverteerders (wie heeft er nog email nodig?), GIF’s creëren én betalen.

Facebook heeft enkele dagen geleden ook laten verstaan dat het de content van kranten zoals The News York Times en The Guardian wil hosten op zijn platform, zodat lezers de app zelfs niet meer hoeven te verlaten om volledige nieuwsberichten te kunnen lezen. De mediabedrijven die meestappen in het verhaal, worden gesust met een deel van de advertentie-inkomsten.

Met andere woorden wordt het dus steeds moeilijker om Facebook nog te mijden wanneer je iets doet op het internet. Uiteraard is dat de bedoeling, maar de gevolgen kunnen verreikend zijn.

Hoe nadrukkelijker Facebook bepaalt wat jij te zien krijgt als internetgebruiker, hoe meer het bedrijf ook beslist wat je niet te zien krijgt. Wat als The Guardian uitpakt met een verhaal dat erg kritisch is voor FB-coo Sheryl Sandberg? Of wat als er een bloederige maar relevante fotoreportage gepost wordt uit het Midden-Oosten, of een Belgische strip met blote borsten? Is het eindresultaat geen gefilterde en preutse versie van het internet?

Nu Facebook Messenger een heus platform wordt via hetwelk je kan shoppen, tafels kan reserveren in restaurants en zelfs events kan opzetten, wordt de ‘onvermijdelijkheid’ van het FB-ecosysteem nog groter. Elke nieuwe Messenger-app en elke extra integratie geeft je een bijkomende reden om langer binnen de FB-silo te blijven.

Wie gaat Zuck en co. nog kunnen stoppen straks?

Was ik Google, ik zou me zorgen beginnen maken. Immers, hoe langer iemand binnen de walled garden van Facebook vertoeft, hoe minder redenen hem nog resten om van de Google-diensten gebruik te maken. Binnenkort weet Facebook wat je koopt van welk bedrijf, met wie je waarover belt, en hoeveel je uitgeeft aan welke producten.

Overigens is het niet enkel Google dat ongerust moet zijn. Meer en meer gaat Facebook bedrijven maken maar ook kraken. Spelletjesmaker Zynga (oa Farmville) kan er over meepraten: wanneer Zuck en zijn vriendjes beslissen om een andere richting uit te gaan, laten ze vroegere partners vallen zonder er één traantje om weg te pinken.

Nog voorbeelden? Wereldwijd is tot 40 procent van het verkeer op nieuwssites afkomstig van Facebook. De mediahuizen die niet meegaan in de laatste grillen van de internetgigant (zie hoger) hebben dus heel wat te verliezen. En retailers die weigeren om via de vernieuwde messenger-app met de consument te interageren, kunnen snel heel wat klanten verliezen.

Facebook heeft ons al heel wat gebracht, maar de manier waarop het bedrijf het hele online-gebeuren naar zich toe probeert te trekken doet ons bijna schrik krijgen. Wie gaat Zuck en co. nog kunnen stoppen straks?

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content