Frederik Tibau

Fehervari heeft een klassieke startersfout gemaakt

Frederik Tibau expert Digital Innovation & Growth bij Agoria

Hoe vaak gebeurt het niet dat een oprichter die kan proeven van het succes vergeet om zijn bedrijf uit te bouwen en om ervaren managers aan te trekken?

Als beginnend journalist keek ik nogal op naar Gabriël Fehervari, een ondernemend buitenbeentje met een grote mond dat argwanend in het oog gehouden werd door het Vlaamse media-establishment.

Hoongelach was zijn deel toen hij in 2000 het nieuwe hoge definitie televisieformaat hdtv naar ons land haalde, maar enkele jaren later was zijn bedrijf al uitgegroeid tot een speler van wereldformaat.

Even leek het er op dat de flamboyante Belg met Hongaarse roots een ongezien succesverhaal zou gaan schrijven vanuit Lint. Werd er ergens een WK of een ander mega-evenement georganiseerd, dan kon je er van op aan dat Alfacam instond voor het in beeld brengen van het gebeuren.

In 2005 realiseerde het tv-faciliteitenbedrijf nog maar drie procent van zijn omzet in België, en zond Alfacam als eerste in Europa in hdtv uit via de satellietzenders HD1 en HD2 van zusterbedrijf Euro1080. “Dat was een risico”, vertelde Fé toen aan ondergetekende, “maar wel een berekend risico.”

Risico’s is Fehervari altijd blijven nemen. Maar of ze zo berekend waren, valt sterk te betwijfelen. In Lint bouwde hij een megalomaan mediacomplex van 110.000 vierkante meter waar een prijskaartje aan vast zat van 15 miljoen euro. Een voldoende grote bezettingsgraad halen werd een permanente uitdaging.

Toen hij in de tweede helft van het decennium ondanks een beursgang peperdure regiewagens begon te verkopen om de jaren tussen grote sportevenementen in het groen te kunnen afsluiten, fronsten we alvast de wenkbrauwen.

Dat Fehervari het té groot zag werd helemaal duidelijk toen hij met zijn Exqi-project VTM en Eén zou gaan beconcurreren. Een bedrijf dat in essentie opnameapparatuur verhuurde voor grote events -en daarbij flinterdunne marges optekende- ging plots investeren in peperdure televisieproducties met gezichten als Peter Van den Begin en Stany Crets.

Exqi werd een flop zonder weerga (de helft van de programma’s haalde het scherm niet eens), en toen was daar ook nog de crisis. De groei van Alfacam stokte, grote klanten lieten het afweten. Verhalen over werknemers die niet tijdig konden worden uitbetaald, waren schering en inslag.

Het duurde nog tot 2011 voor dat het Fé echt begon te dagen dat zijn moment de gloire voorbij was. Maar toen hij een stap terug zette was het eigenlijk al te laat. Hij liet een te grote schuldenberg na.

Vandaag wordt de stekker uit het televisiebedrijf getrokken en wordt allicht het doodvonnis getekend voor één van Vlaanderens meest in het oog springende technologiebedrijven.

Dat is niet alleen heel erg jammer, het toont nogmaals aan dat een straffe ondernemer niet zo maar een goed manager is. Hoewel hij zichzelf steevast voorhield dat hij zijn sector ‘economisch’ benaderde en dat hij op een ‘slimme manier’ investeerde, is Fehervari gebuisd als ceo.

De sympathieke spring in ‘t veld heeft eigenlijk een klassieke startersfout gemaakt. Hoe vaak gebeurt het niet dat een oprichter die kan proeven van het succes vergeet om zijn bedrijf uit te bouwen en om ervaren managers aan te trekken?

In de beginjaren wordt er ondernomen en heeft men lak aan personeelsbeleid, organisatie en planning. Maar op een gegeven moment volstaat de wilde passie van de ondernemer niet meer om de expansie te managen. Dan is het tijd om een berekende ceo aan te trekken, in het belang van de onderneming.

Je kan je de vraag stellen of de mensen in het entourage rond Fehervari hem daar wel voldoende op gewezen hebben. Hebben figuren zoals de voorzitter van de Raad van Bestuur, Hugo Vandamme, Fe tijdig diets gemaakt dat hij zijn bedrijf op een impulsieve manier bestuurde, dat zijn business model niet waterdicht was en dat het tijd was om een stap opzij te zetten?

Wat er ook van zij, één ding mogen we niet doen, en dat is Fehervari aan de schandpaal nagelen. Meer nog: België zou zelfs goed af zijn met wat meer Fé’s in de buurt.

Volbloed ondernemers met lef zijn dun gezaaid in ons land, en zeker in de technologiesector is het huilen met de pet op. Een beetje -in toom gehouden- Fehervari in elk van ons zou een goede zaak zijn. Want denk van de man wat je wil: hij heeft het tenminste geprobeerd.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content