Gentse TapCrowd overgenomen door Amerikaanse event management specialist etouches

© Istock
Frederik Tibau expert Digital Innovation & Growth bij Agoria

Het Amerikaanse etouches slokt zijn Gentse sectorgenoot TapCrowd op voor een niet nader genoemd bedrag. Het TapCrowd-team blijft vanuit Gent opereren, maar wordt een integraal onderdeel van de Amerikaanse softwareboer.

etouches is een Amerikaanse specialist in event management software. Het bedrijf werd opgericht in 2008 in Connecticut en telt intussen meer dan 1.000 klanten in 35 landen.

Het platform van etouches voorziet in de verschillende stappen bij het plannen van een evenement, met meer dan 15 verschillende modules zoals registratie, budgetcontrole, enquêtes, én een module voor het opzetten van een mobiele applicatie.

“etouches was echter op zoek naar een partner die een betere mobiele ervaring kon garanderen, en is zo bij ons terecht gekomen”, geeft medeoprichter Brecht Fourneau van TapCrowd een woordje uitleg.

Sinds zijn oprichting in 2010 specialiseert TapCrowd in event-apps voor mobiele platformen als iOS, Android en Windows Phone. De Gentse starter heeft tevens een uitgebreid platform in de portfolio via hetwelk event-organisatoren hun apps kunnen opvolgen, controleren en bijsturen.

“Daarbij bieden we heel wat interactieve mogelijkheden aan”, klinkt het. “Zo kan een spreker bijvoorbeeld een vraag stellen aan het publiek, en de mensen kunnen antwoorden via de eventapp, waarna de resultaten meteen op het scherm getoond worden. Het platform houdt bij wie wat doet met de apps, en geeft klanten inzicht in het beheer en de ROI van hun events.”

Analytische tools

Dat TapCrowd een ‘datacentrische’ visie heeft op mobiele apps en tegemoet komt aan de groeiende vraag naar analytische tools voor mobiele marketing en automatisering, speelt zeker mee in de beslissing van de Amerikanen om de onderneming over te nemen.

“Er zijn drie grote spelers in de sector: etouches, Lanyon en Cvent”, legt Fourneau uit. “Alle drie hebben ze onlangs een bedrijf gelijkaardig aan TapCrowd overgenomen. Dat zegt genoeg.”

“Met de acquisitie van TapCrowd staan we een stap dichter bij ons doel om onze klanten de meest omvattende event management technologie op de markt aan te kunnen bieden”, reageert ceo Oni Chukwu van etouches. “Ik ben ook blij dat we dankzij deze overeenkomst een vooruitstrevend en technologisch sterk team van 16 professionals aan ons bedrijf kunnen toevoegen.”

Eens de overname is afgerond, wordt het TapCrowd-team (inclusief de twee oprichters) een integraal onderdeel van etouches. Daarnaast zal huidig ceo Niko Nelissen het managementteam van etouches vervoegen als vp mobile, engagement & data.

TapCrowd telt klanten in Europa, Noord- en Zuid-Amerika en het Midden-Oosten. Enkele grote namen in het portfolio zijn Carrefour, Kia, Marketo, Nokia en SAP.

Strike4, het investeringsvehikel van Toon Vanparys, was de enige zaaikapitaal-investeerder in het Gentse softwarebedrijf (naast het management zelf). Vanparys maakt gewag van een ‘goeie deal’, zowel voor Strike4 als voor de jongens van TapCrowd zelf.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content