Google geeft Roularta 400.000 euro om fake news te detecteren
Google heeft opnieuw zijn portefeuille opengetrokken om verschillende digitale projecten in de Europese pers te financieren. In de vierde ronde van zijn ‘Digital News Initiative Innovation Fund’ deelde de internetgigant deze maand 20 miljoen euro uit. Roularta krijgt daarvan 400.000 euro om de authenticiteit van burgervideo’s te checken.
Eind 2015 riep Google het innovatiefonds in het leven. De Amerikaanse internetgigant beloofde toen in drie jaar tijd tot 150 miljoen euro in innoverende Europese journalistiek te pompen. Het werd gezien als een charmeoffensief naar de traditionele mediagroepen, met wie het bedrijf niet altijd de beste relatie had. Inmiddels is al 94 miljoen euro uitgedeeld.
Google heeft deze maand beslist over een vierde schijf van 20 miljoen voor 102 projecten in 26 Europese landen. Daarbij zijn vier projecten uit België, samen goed voor 637.766 euro steun. Roularta kreeg daarvan het grootste deel: 400.000 euro. Mediafin (de uitgever van De Tijd en L’Echo) kreeg 147.000 euro, een gezamenlijk project van De Persgroep en Mediahuis 50.000 euro en de openbare omroep VRT 40.000 euro.
Het geld voor Roularta gaat naar VeriFlix, een set tools om video’s van burgers te verifiëren op echtheid. Op die manier moet fake nieuws onderscheiden worden van kwaliteitsvideo’s. Via artificiële intelligentie zullen ongepaste of irrelevante video’s tegenhouden worden door de kwaliteit, relevantie, consistentie en diversiteit te controleren, legt het bedrijf uit. Roularta werkt daarvoor samen met de startup Look Live Media, de Artevelde Hogeschool en de KU Leuven.
Mediafin kreeg fondsen voor een project rond geautomatiseerde journalistiek. ‘Quotebot’ zal zowel een tool zijn voor journalisten als een dienst voor lezers, klinkt het, door de productie van dagelijkse briefings en overzichten te automatiseren en journalisten van gestructureerde data te voorzien.
De advertentie-afdelingen van De Persgroep en Mediahuis kregen dan weer geld los bij Google voor een gezamenlijk onderzoeksproject rond de waarde van ‘premium nieuwswebsites’. Doel is aan te tonen dat de nieuwssites van hoge kwaliteit afstralen op reclamemerken. Op basis van het onderzoek zouden premium nieuwswebsites een label krijgen zodat buitenlandse adverteerders, die de lokale mediamarkt vaak niet goed kennen, ze makkelijker kunnen herkennen.
Het project waarvoor de nieuwsdienst van de VRT geld kreeg, gaat dan weer over gepersonaliseerde video’s voor een divers publiek. Het doel is om nieuws of sport in ‘streams’ te creëren voor duizenden gebruikers. Er wordt gemikt op een chatinterface, waarbij in een gepersonaliseerde nieuwsstroom tekst, artikels en multimedia worden gecombineerd.