Lode Uytterschaut

“Het de-hypen van het start-up landschap is de nieuwste hype geworden”

Lode Uytterschaut Oprichter van Start it @KBC

Start it @kbc founder Lode Uytterschaut plaatst kanttekeningen bij een artikel dat dit weekend in De Standaard verscheen, en dat het nut van de Belgische incubatoren en acceleratoren in twijfel trekt.

Die dag waarop je de krant openslaat en een artikel tegenkomt over snelkookpannen en koffie. Op de titel afgaande een kritische analyse over de nieuwste do’s en don’ts in het land van Jeroen Meus. In realiteit een Belgische reflux-reactie over ondernemerschap.

Het de-hypen van het start-up landschap is de nieuwste hype geworden

Het de-hypen van het startup-landschap is de nieuwste hype geworden. Pikant detail: vaak zijn de grootste de-hypers dezelfde als de initiële hypers. Boeken moeten worden geschreven, kranten gevuld, keynotes betaald, relevantie bewezen. Of het nu journalisten zijn, zelfverklaarde start-up guru’s, professoren of mensen die je telkens weer ziet meesurfen op de golven die hen passeren: it’s a revenu model. Noch de start-up initiatieven, noch het start-up landschap worden daar beter van.

In één pennentrek worden start-ups voorgesteld als groenten in een snelkookpan, ondernemers die enkel ondernemen omwille van gratis koffie en een funky plek. Nochtans, de meeste van de 375 startups die in het Start it @kbc programma zitten, werken keihard, ook al weten ze dat ze misschien niet zullen slagen.

Dat een start-up enkel met tech moet bezig zijn, is bullshit. Een start-up bestaat uit een team dat gedurende bepaalde tijd een repetitief en schaalbaar businessmodel onderzoekt. Daarom focust Start it @kbc niet op tech maar net op dat schaal-potentieel. Wanna know more? Check out Steve Blank.

Een start-up team moet de kans en de tijd krijgen om een concept uit te werken, een prototype te bouwen, eerste klanten te vinden, te testen, te itereren, zijn team te balanceren, een netwerk uit te bouwen, skills bij te schaven. Kortom: te groeien en te verbeteren. Het is de rol van een incubator om ondernemers in die zoektocht en dat proces te ondersteunen. Start it @kbc biedt daarom een menu aan van experten, mentoren, klanten, bedrijven, opleidingen, pitching -en netwerkmomenten,… Een start-up team kiest daaruit wat het nodig heeft om dat proces zo goed mogelijk door te komen. En o ja, er is kantoorruimte en koffie beschikbaar ook.

De belangrijkste meerwaarde die we vanuit Start it @kbc bieden (volgens de start-ups zelf) is het ecosysteem dat we ondertussen hebben gebouwd, met honderden mensen die elkaar helpen. Dat er veel initiatieven zijn, breekt enkel de markt open en maakt het start-uplandschap robuuster. Start-ups zullen zelf wel bepalen wie hen het best kan helpen. De initiatieven met slechts enkele start-ups, zonder netwerk en met een pover aanbod, die er enkel inzitten voor het imago van de sponsor, gaan er sowieso uit.

Het is niet aan een incubator om een idee te killen of te liken, dat laten we aan de markt over

Een verrassende nieuwe bezigheid van incubatoren en acceleratoren blijkt “het in leven houden van ideeën die al lang moesten zijn gekilled”. Het is nochtans niet aan een incubator om een idee te killen of te liken, dat laten we aan de markt over. Daarom zet Start it @kbc sterk in op het buy from startups-programma waarbij start-ups worden voorgesteld aan bedrijven die referentieklanten kunnen worden, of waardevolle feedback kunnen geven.

Nooit eerder werd ondernemerschap in ons land zo aangemoedigd. Nog nooit trokken zoveel (jonge) ondernemers hun stoute schoenen aan en probeerden ze iets op poten te zetten, dromen te verwezenlijken. Dat eenzijdig bekritiseren is dan ook een typisch Belgische reactie: heel bescheiden blijven en kop onder het maaiveld houden. Daar moeten we vanaf. En mensen die de pen vasthouden hebben daar een verantwoordelijkheid te dragen.

Zeggen dat een groot aantal start-ups niet zal slagen, zelfs mét alle mogelijke begeleiding en zelfs ondanks het ophalen van kapitaal, is een open deur intrappen. Zeggen dat er initiatieven zijn die minder toegevoegde waarde bieden dan andere, is dat ook.

Ik ben ervan overtuigd dat Techstars, Y Combinator en andere top-initiatieven de tijd hebben gekregen om te groeien, te verbeteren, voor en samen met hun startups. Ongenuanceerde artikels zoals in De Standaard creëren geen meerwaarde, en al zeker niet voor de start-ups en het start-uplandschap.

Als Obama en Marc Zuckerberg een paar dagen geleden samen nog aankondigen om net meer ondersteuning te gaan organiseren voor start-up entrepreneurs, dan ben ik eerlijk gezegd beschaamd dat velen er in België vandaag enkel in slagen om kritisch en negatief te worden en de capaciteit missen opbouwend te zijn en het grotere kader te zien.

Maar bon, zoals elke fantastische start-up bij ons, zijn wij vooral bezig met het creëren van toegevoegde waarde. That’s what we do.

Some create the waves, others surf.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content