Frederik Tibau

Is Facebook Home een paard van Troje?

Frederik Tibau expert Digital Innovation & Growth bij Agoria

De eerste reacties op Facebook Home mogen dan aan de lauwe kant zijn, op termijn kan het een serieuze bedreiging vormen voor Google én voor de traditionele telecomoperatoren.

De eerste reacties op Facebook Home mogen dan aan de lauwe kant zijn -dat je een omweg moet maken om aan de apps op je smartphone te geraken valt niet bij iedereen in goede aarde-, op termijn kan het nieuwe stukje software van Facebook een bedreiging vormen voor Google én voor de traditionele telecomoperatoren. Het moet Mark Zuckerberg een grote doorn in het oog geweest zijn dat Facebook de mobiele revolutie aan het missen was. De internetgebruiker, die zich de voorbije jaren massaal tot smartphone en tablet bekeerde, moest het doen met gebrekkige en trage Facebook-apps voor iOS en voor Android, terwijl new kids on the block zoals het volledig mobiele foto-netwerk Instagram aan een ongeziene opmars begonnen.

Anno 2013 zijn de haperende HTML5-apps van Facebook voor Android en voor iOS wel ingeruild voor snellere ‘native’-alternatieven en maakt Instagram deel uit van het Facebook-imperium, de strijd om de aandacht op mobieltjes lijkt nog flink te verhevigen.

Met Facebook Home gooit ‘s werelds grootste sociale netwerk immers een wapen in de strijd dat het potentieel in zich draagt om van elke Android-phone een Facebook-telefoon te maken. Met andere woorden heeft Zuckerberg geleerd uit zijn fouten, en lijkt hij nu een inhaalbeweging te willen maken.

Ter herinnering: Facebook Home is een app die een softwarelaag weeft bovenop Android, en die het startscherm van smartphones omtovert tot een ‘coverfeed’ waarop steeds wisselende statusupdates van Facebook-contacten verschijnen. In plaats van eerst via een startscherm vol apps te moeten passeren, belandt de gebruiker met andere woorden meteen in zijn favoriete sociale netwerk. Een update ‘liken’ of beantwoorden gebeurt simpelweg van op het startscherm.

Er is nog wel een pagina beschikbaar via dewelke je naar je andere Android-apps kan navigeren, maar je moet er wel een omweggetje voor maken. En zelfs wanneer je Angry Birds aan het spelen bent of via de Kinepolis-app naar een film aan het zoeken bent, kunnen je Facebook-vrienden met je praten via de ‘chat head’-functie.

“We willen de mensen centraal zetten, en niet de apps”, klonk het uit de mond van Zuckerberg tijdens de persvoorstelling. Wat hij daarbij vergat te vertellen was dat zijn nieuwe stukje software de traditionele Android-omgeving van grote concurrent Google onzichtbaar maakt.

Nu is Android wel een ‘open’ besturingssysteem dat door steeds meer bedrijven naar hun hand gezet wordt om trafiek weg te halen bij Google (denk aan wat Amazon doet met zijn tablets), maar als je voornaamste concurrent het doet, biedt het toch stof tot nadenken.

Want als Facebook het startscherm van Android-smartphones en tablets overneemt, dan worden belangrijke Google-apps als YouTube, Google Search en Google Maps de facto naar het achterplan verwezen. Terwijl het hele punt van Android juist is dat mobiele gebruikers naar die Google-diensten geleid worden.

Dat is erg belangrijk, want zowel Google als Facebook leven van reclame. Voor beide bedrijven zijn online advertenties de eerste inkomstenbron. Dat ze allebei het voornaamste venster op het internet willen zijn voor hun gebruikers, en dat ze die gebruikers zo lang mogelijk in het eigen ecosysteem willen houden, is dus logisch.

Eén en ander verklaart ook hun wederzijdse antipathie. Zeker nu steeds meer mensen Facebook beschouwen als een synoniem voor het internet, en mobiele surfers reeds 25 procent van hun internettijd besteden op Facebook en op Instagram.

Met Facebook Home maakt Zuckerberg dus handig gebruik (misbruik?) van de -succesvolle- strategie van Google om Android aan te bieden als een open en een gratis platform, dat door iedereen kan worden aangepast. Als een paard van Troje sluipt de nieuwe toepassing binnen in het kamp van de vijand, om het van binnenuit te verzwakken.

Operatoren

Overigens is het niet alleen Google dat zich zorgen moet maken, ook de telecomoperatoren zijn beter op hun hoede. Facebook voert momenteel immers al tests uit met zijn mobiele chat-app Facebook Messenger om leden gratis met elkaar te laten bellen (VoiP).

In landen waar een meerderheid van de bevolking een Facebook-account heeft en een mobiel internetabonnement, zou die dienst wel eens kunnen uitgroeien tot een alternatief voor het traditionele telefoonverkeer.

Als de kornuiten van Zuckerberg dergelijke diensten straks beschikbaar maken van op het startscherm van smartphones (via Facebook Home bijvoorbeeld), worden niet alleen Android en Google omzeild, maar ook operatoren die het vooral van telefonie en van sms’jes moeten hebben.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content