Italianen snoepen .cloud weg voor de neus van Amazon en Google

© .
Frederik Tibau expert Digital Innovation & Growth bij Agoria

Het Italiaanse internetbedrijf Aruba heeft de felbegeerde .cloud-internetextensie op de kop kunnen tikken. Andere geïnteresseerden, zoals Amazon, Google en Symantec, bijten in het zand.

Aruba is een Italiaans internetbedrijf dat zich bezig houdt met hosting, clouddiensten, e-mail, datacenterservices en domeinnaamregistraties. En voortaan mag het bedrijf zich dus ook de beheerder noemen van de .cloud-internetextenstie. Op zich is dat misschien niet het grootste nieuws, ware het niet dat ook Amerikaanse internetgiganten als Google (‘Charleston Road Registry’), Amazon en Symantec aasden op de felbegeerde extensie.

In totaal waren er zes bedrijven geïnteresseerd in .cloud. Alle zes hadden ze een waterdicht dossier ingediend bij Icann. En dan stipuleert het reglement van de internationale domeinbeheerder dat er moet worden overgegaan tot een veiling, wat volgens ingewijden ook gebeurd is. De partij die daarbij het meeste geld op tafel legt, wint.

Hallo general manager van Aruba in Frankrijk, Eric Sansonny. Hoeveel heeft uw bedrijf opgehoest om Google en Amazon het gras voor de voeten te kunnen wegmaaien? “Ik mag niets verklappen over de manier waarop we .cloud hebben binnengehaald”, oppert de man ietwat voorspelbaar aan de telefoon, “dat is confidentieel.”

“Wat ik wel kan zeggen is dat Icann gecharmeerd was door het feit dat we van .cloud een open extensie willen maken die door iedereen gebruikt kan worden. Vooral dat was doorslaggevend bij de beslissing.”

Aruba Cloud

Aruba is drie jaar geleden begonnen met de uitrol van iaas-diensten in Italië, en heeft daar toen veel geld in geïnvesteerd. Voortaan wil de internet service provider meer dan ooit andere Europese en niet-Europese markten bespelen. De .cloud-extensie moet daarbij helpen.

“Onze strategie bestaat er in om in elk land waarin we actief zijn een datacenter neer te poten en een bedrijf op te starten”, klinkt het nog. “Privacy-gewijs is dat voor veel potentiële klanten een interessante formule, en de responsetijden tussen Brussel en Charleroi zijn ook kleiner dan die tussen Brussel en Seattle.”

Sansonny: “Het cloudgebeuren is essentieel om ook buiten Europa voet aan de grond te kunnen krijgen. Want het internet IS eigenlijk de cloud geworden, beiden smelten samen. Er is dus ook een semantische reden waarom we voor deze extensie zijn gegaan. De cloud blijft zich ontwikkelen tot een belangrijk gegeven in de economie, zeker in de it-wereld. Bij Aruba zien we de wolk dan ook steeds minder als een product, en steeds meer als een langetermijnvisie.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content