Koop zonder gedoe een cadeau in groep met Kadonation
Samenleggen met vrienden voor een geschenk levert vaker wel dan geen gedoe op. Hoeveel geven we? Wie schiet voor? En vooral: wanneer zal de laatste deelnemer betalen? Twee jonge Gentse starters konden het niet meer aanzien en proberen er met Kadonation iets aan te doen.
“Natuurlijk is Kadonation een gevolg van persoonlijke ervaringen”, lacht medeoprichter Bruce Verburgh. En als je dan it-student bent, dan programmeer je zo’n website wel even. Zo ging het toch toen Fabrice Guillermin, het technische brein achter de site, ergens het woord “Group Gift” zag staan en ter plekke een ingeving kreeg. “Helaas was het domein groupgift.com al ingenomen, en dus bedachten we de naam Kadonation”, oppert Verburgh, die marketing en promotie op zich neemt.
Het idee is eenvoudig: op kadonation.com maak je een pagina voor je cadeau, je stelt het beoogde bedrag in, en mailt de link rond naar wie zal bijleggen. Die mensen kunnen dan met hun bankkaart hun deel storten in de digitale portefeuille. Is het zaakje rond kun je kiezen: of je laat het volledige bedrag storten op rekening van de organisator (die zo het geld in handen heeft om het collectieve geschenk te kopen), of je laat het uitkeren in de vorm van een geschenkcheque van één van de partnerwinkels van Kadonation: Coolblue, United Brands, Connections en binnenkort ook Bongo.
Hoe verdienen Verburgh en Guillermin daar aan? “Als we moeten doorstorten houden we 4 procent commissie af om onze kosten te dekken, kies je voor een cadeaucheque, dan krijgen we van die partners een percentage doorgestort. Dat levert geen grote bedragen op, neen.”
Het is dus zaak van snel véél cadeaus te genereren, en voor volumes te gaan. “We moeten groeien, en op termijn ook buiten België kijken. We zijn net gestart, en louter op basis van een aantal artikels in de pers zagen we al een honderdtal geschenken samengelegd worden. In september en oktober willen we de site volop gaan promoten. Om te beginnen door opgenomen te worden in de nieuwsbrieven van onze partnerwinkels, en verder ook met gerichte advertenties via search engines en Facebook. We kunnen perfect zorgen dat mensen die googelen op “Cadeau huwelijk” of “housewarming”, of binnen een drietal weken verjaren, reclame te zien krijgen. En ook op de Kerst willen we stevig inzetten.”
Nieuw is het concept niet, geeft Verburgh toe. “In Frankrijk zijn er sinds 2008 al enkele gelijkaardige sites actief, en die zijn samen goed voor miljoenen klanten. Er zit dus potentieel in, zeker als je weet dat die bedrijven al zijn uitgebreid naar Spanje.” En dus moet Kadonation snel groeien, voor zij naar België komen.
iStart.Light
“We zijn met onze start-up opgenomen in het iStart.Light-programma voor studentenstarters van iMinds. Zij hebben de eerste 25.000 euro geïnvesteerd in Kadonation, en helpen ons verder met goedkope deals met internetproviders en andere leveranciers. Maar natuurlijk hebben we meer dan dat nodig om snel te groeien. Het is dus de bedoeling meer investeerders aan te trekken, maar onder welke vorm dat zal zijn moeten we nog bekijken. Misschien worden we opgenomen in het vervolgprogramma iStart van iMinds, maar net zo goed kunnen we op zoek gaan naar een business angel en onderzoeken we crowdfunding.”
Voorlopig kan Kadonation nog even verder. Twee weken na de lancering vonden al een duizendtal mensen de weg naar de site, en dat is nog maar het begin. “Het volgende is een promo-actie in samenwerking met Jules Destrooper waarbij we geschenkenvelopjes gaan uitdelen waarin niet alleen een koekje zit, maar ook een tegoed van vijf euro als startbedrag voor een geschenk op Kadonation.”
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier