Lenovo wordt globale mobiele operator

© Lenovo Connect
Frederik Tibau expert Digital Innovation & Growth bij Agoria

Lenovo introduceert op het Mobile World Congress een globale roaming-service waarmee je overal in de wereld online kan gaan. De dienst, die Lenovo Connect gedoopt wordt, komt straks ook naar Europa.

Lenovo lanceert met ‘Lenovo Connect’ een dienst die – als hij naar behoren werkt – wel eens een interessante differentiator zou kunnen worden in de competitieve mobiele markt.

Het Chinese bedrijf wordt immers een wereldwijde actieve mobile virtual network operator (MVNO) die met een ‘competitief’ data-abonnement voor zijn toestellen gaat concurreren met lokale telecomoperatoren.

Je tekent één keer in, en je kan overal meteen online, zo wil het idee, een aparte sim-kaart wanneer je naar het buitenland reist is niet meer nodig.

De aankondiging komt enkele maanden nadat de Europese Commissie eindelijk een overeenkomst heeft bereikt over het schrappen van de roaming-kosten in de 28 landen van de EU.

Gepeperde rekeningen omwille van de veel te hoge roaming-tarieven wanneer een burger van de EU zijn land (en dus zijn netwerk) verlaat, vormen al jaren een heikel punt tussen de telecomoperatoren en hun klanten, en tussen werkgevers en werknemers. Lenovo Connect wil daar iets aan doen.

Voor u naar de winkel holt, misschien nog dit. De uitrol zal relatief traag verlopen, en niet alle Lenovo-toestellen zullen zo maar compatibel zijn. Deze maand wordt Lenovo Connect geïntroduceerd in China, voor gebruikers van de LeMeng X3 smartphone en de MIIX 700 tablet. De dienst zou meteen moeten werken in 50 landen.

Binnen enkele maanden zou Connect dan worden uitgerold voor ThinkPad-laptops in 45 landen. De service zelf zou dan al moeten werken in 110 landen.

Strategie

Overigens is Lenovo al langer actief als MVNO. Het bedrijf telt zelfs al 11 miljoen mobiele klanten intussen. Optreden als mobiele operator die een interessant roaming-tarief onderhandelt voor zijn klanten, is een interessante strategie voor Lenovo, dat zich op die manier kan onderscheiden van zijn concurrenten, die allemaal gelijkaardige toestellen verkopen.

Zeker voor zakelijke klanten, die toch nog steeds de hoofdmoot uitmaken bij de Chinese producent, is de dienst zinvol. Als je als hardwareleverancier ook nog eens de roaming-kosten van werknemers kan drukken, heb je toch wel een streepje voor.

Nu is het natuurlijk nog wachten op de precieze prijzen die per land zullen gevraagd worden voor het wereldwijde abonnement.

En de dienst wordt in EMEA eerst uitgerold in het Verenigd Koninkrijk, Ierland, Frankrijk, Spanje, Duitsland, Oostenrijk en de Nordics. Wanneer België aan de beurt is, is nog niet helemaal duidelijk.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content