Voor recruiters, headhunters en bedrijven die IT-talent proberen aan te trekken is het moeilijker dan ooit om het verschil te maken met andere bedrijven. En eenmaal u het broodnodige talent dan eindelijk gevonden en aangetrokken hebt, dan is het zaak om er voor te zorgen dat het goudhaantje na pakweg 2 jaar niet opnieuw de biezen neemt of weggekaapt wordt door de concurrentie.
...

Voor recruiters, headhunters en bedrijven die IT-talent proberen aan te trekken is het moeilijker dan ooit om het verschil te maken met andere bedrijven. En eenmaal u het broodnodige talent dan eindelijk gevonden en aangetrokken hebt, dan is het zaak om er voor te zorgen dat het goudhaantje na pakweg 2 jaar niet opnieuw de biezen neemt of weggekaapt wordt door de concurrentie. Ook dit jaar peilde Data News naar de professionele toestand van de IT'ers, hun verwachtingen en hun loonsvoorwaarden. De resultaten leggen de uitdagingen voor rekruteerders en HR-afdelingen (nogmaals) pijnlijk bloot. Wie een IT'er zoekt, zorgt om te beginnen maar best voor een marktconform loon en een uitgebreid extralegaal pakket want dat blijkt zowat een evidentie te zijn in de ICT-sector. Een kwart van de respondenten uit de Data News Salarisenquête zegt 'zeer tevreden' te zijn over het geheel van zijn of haar verloning. Nog eens 63% houdt het op 'nogal tevreden'. Dat betekent dat amper 9% 'weinig tevreden' en een resterende 5% 'niet tevreden' is over het loonpakket. Dat pakket blijkt in de praktijk uit heel wat extralegale voordelen te bestaan. Hospitalisatie- en groepsverzekeringen zijn zowat vanzelfsprekend met 83% en 81% van alle respondenten: zeker als u weet dat in deze enquête slechts afgerond 10% zelfstandig is of als freelancer werkt. Idem voor maaltijdcheques (79%), laptop (76%) en een firmawagen (72%). Bedrijven geven hun werknemers duidelijk ook graag (een budget voor) een smartphone (66%). En toch opmerkelijk: 44% zegt ook het afgelopen jaar een bonus te hebben ontvangen. 57% van al wie de enquête invulde heeft een verloningspakket dat modulair samengesteld is, al heeft maar 8% volledige zeggenschap over de invulling er van. Een kwart heeft helmaal geen inbreng daarin en 23% kon onderhandelen over de invulling. Een cafetariaplan - oftewel de mogelijkheid om bijvoorbeeld de eindejaarspremie en het vakantiegeld (deels) om te zetten in andere voordelen - is veel minder ingeburgerd: 19% werkt in een bedrijf waar de mogelijkheid van een cafetariaplan aangeboden wordt. De meest voorkomende aangeboden voordelen in zo'n plan zijn een bedrijfsfiets, bedrijfswagen, multimedia (smartphone, tablet, laptop) en extra vakantiedagen. Ondanks die tevredenheid bij een overgrote meerderheid over het totale loonpakket, blijken de voeten toch te jeuken. Eén op de twee staat open voor een nieuwe job. Tien procent is actief op zoek. Op de vraag 'of u in de voorbije 12 maanden gezocht hebt naar een nieuwe job' antwoordt 35% bevestigend: het gaat dan om spontane sollicitaties (13%), het reageren op een personeelsadvertentie (17%), of het zelf contacteren van een selectiebureau (5%). Maar iets wat HR-afdelingen maar beter in hun achterhoofd houden, is dat 28% het afgelopen jaar gecontacteerd werd door een selectiebureau, rekruteerder en/of headhunter. Nogmaals: als u weet dat één op de twee open staat voor een nieuwe job, heeft de headhunter aan de lijn best wel kans dat hij of zij toehapt. Een informaticus wil vooral een uitdagende job met voldoende afwisseling. Slechts 28% van de respondenten wil in de komende 5 jaar in de huidige functie of job blijven. 23% rekent op een hogere functie binnen het bedrijf. 16% zegt nu al zeker te zijn dat hij of zij binnen nu en 5 jaar bij een andere werkgever aan de slag gaat. Welke factoren zetten dan aan om van job te veranderen? Het salaris kan altijd een factor zijn, maar het is niét de meest genoemde reden. En al zeker niet de enige. Bovenaan het lijstje vinden we 'slechte sfeer', 'gebrek aan visie van het bedrijf' en de 'lange pendeltijd'. Dat de job niet langer als uitdagend of interessant ervaren wordt, vinden we ook in de top-5 terug. Het cliché dat mensen kiezen voor een bedrijf, maar vervolgens vertrekken door mensen lijkt dus wel voor een stuk te kloppen. En als de redenen al niet zwaar genoeg doorwegen om zelf op te stappen, zijn ze dat misschien wél als de telefoon gaat en de headhunter aan de lijn hangt.