28 procent van de Belgische bedrijven met minstens 50 werknemers gebruikte eind 2007 al een of andere vorm van tele-fonie over internet. Opgesplitst naar de sectoren zijn het - niet geheel onverwacht - it, media, telecom en de business services markt die bovenaan de hitparade prijken. Maar ook de gezondheidssector doet het bijzonder goed wat voip-gebruik betreft. De financiële sector daarentegen is een conservatieve markt, dus die zijn minder snel geneigd om als eerste nieuwe technologie te omarmen. Ook de 'uptake' in de industrie en de transportsector is volgens het onderzoek beduidend trager.
...

28 procent van de Belgische bedrijven met minstens 50 werknemers gebruikte eind 2007 al een of andere vorm van tele-fonie over internet. Opgesplitst naar de sectoren zijn het - niet geheel onverwacht - it, media, telecom en de business services markt die bovenaan de hitparade prijken. Maar ook de gezondheidssector doet het bijzonder goed wat voip-gebruik betreft. De financiële sector daarentegen is een conservatieve markt, dus die zijn minder snel geneigd om als eerste nieuwe technologie te omarmen. Ook de 'uptake' in de industrie en de transportsector is volgens het onderzoek beduidend trager. Maar of ze ook alle mogelijkheden van voip benutten: dat is een andere vraag. "De meeste bedrijven stappen niet meteen voor de volle 100 procent mee in het voip-verhaal", zegt Alfred den Besten. "Meestal zien we dat in het begin enkele takken of afdelingen omgeschakeld worden. Ongeveer 35 procent van de bedrijven met een voip-oplossing zei eind 2007 dat ze ook écht alle ports (zeg maar de fysieke telefoonaansluitingen) van hun voip-verbinding gebruikten. Wel zien we dat het aantal ports stelselmatig blijft toenemen na verloop van tijd." Dat wijst erop dat heel wat bedrijven hun voip-aansluiting intensiever gebruiken van zodra een eerste afdeling met succes omgeschakeld werd. In de financiële sector wordt volgens het onderzoek dan weer eerder een alles-of-niets strategie toegepast. Wie wel op voip overschakelt, engageert zich meteen volledig: alle beschikbare ports worden met andere woorden nagenoeg onmiddellijk gebruikt. Belangrijk is ook dat ongeveer 40 procent van de ondervraagde bedrijven die al voip-technologie in huis hebben, zegt dat ze ook dit jaar opnieuw zullen investeren in voice-over-ip. "Dat is iets wat je zelden ziet bij technologie", beweert den Besten. "Bovendien zegt 15 procent van de ondervraagde bedrijven zonder voip-technologie, dat ze dit of volgend jaar wél zullen investeren in de technologie. Dat wil zeggen dat binnen twee jaar de totale voip-gebruikersgroep zal groeien van 28 procent tot 43 procent. Ik ken geen enkele andere industrie die momenteel zo snel groeit!", aldus den Besten. Huidige voip-gebruikers geven als hoofdreden voor nieuwe investeringen het 'verder verbeteren van de functionaliteit en de flexibiliteit' op. Het terugdringen van telecomkosten komt niet voor in de top-5: bij bedrijven die overwegen om voip te implementeren, is het dan weer wél het topantwoord. Toch zijn er nog steeds bedrijven die nog niet op de voip-trein springen. "Niet omdat ze tegen de technologie zijn, maar omdat hun huidige telecomoplossing voldoet of omdat ze momenteel liever geen investeringen doen. Amper enkele percenten zegt dat ze de voip-technologie echt niet betrouwbaar genoeg vinden", zegt den Besten. "Dikwijls is de reden waarom een bedrijf wacht om voip te omarmen, ook van praktische aard: bijvoorbeeld omdat er binnenkort een verhuis staat aan te komen. Dat is overigens ook een nieuwe trend, dat bedrijven kantorenruimte huren waarbij de voip-infrastrcutuur al inbegrepen is in de prijs", besluit Alfred den Besten.Kristof Van der Stadt