Data News: Hoe kijkt u tegen het huidige consolidatiefenomeen aan?
...

Data News: Hoe kijkt u tegen het huidige consolidatiefenomeen aan? Gerry Cohen: Voor ons is dit een opportuniteit, voor zover de klanten 'best of breed' -producten willen blijven kopen. BI is te belangrijk om zomaar in de marge aan een ruimere verkoop te worden toegevoegd. Bij BI komt het er vooral op aan te bewijzen dat men een probleem oplost. Innovatie is in dit segment altijd al het werk geweest van onafhankelijke uitgevers. Dat zal in de toekomst niet anders zijn. De overgenomen bedrijven zullen gas moeten terugnemen omdat ze in beslag genomen worden door het hele integratieproces met het nieuwe moederbedrijf. Bovendien houden bestaande klanten niet noodzakelijk van de nieuwe eigenaar. Een Peoplesoft-klant die Business-Objects gebruikt, vindt het wellicht niet zo fijn dat BO nu deel uitmaakt van SAP. Precies dáár liggen kansen voor de onafhankelijke uitgevers. En wij zullen ze grijpen. DN: Inmiddels vormen er zich 'ecosystemen' die zwaar op de markt wegen...GC: De bedrijven waaraan wij verkopen, gebruiken die ecosystemen al. Het is overigens niet bewezen dat een klant met slechts één ecosysteem wil werken. Zo verliest hij in één klap de controle over zijn terrein, zijn technische samenwerking met de leverancier en zijn keuzevrijheid. De overnames van Cognos en van BusinessObjects waren in het vierde kwartaal al bekend. Wij hebben intussen geen enkele hapering in onze verkoop vastgesteld, geen enkele reactie van"even afwachten wat er met BO/SAP gaat gebeuren". Het bleek één van onze betere kwartalen te zijn. DN: Hoe gaat u in de toekomst het verschil maken? Van waar zal de innovatie komen?De grote megavendors innoveren niet. Zij kopen. Information Builders van zijn kant blijft focussen op operationele BI. Dit impliceert dat wij de toegang tot alle databronnen vrijwaren. Dit is voor de onafhankelijke uitgevers een onmiskenbaar voordeel tegenover een SAP dat zich weinig inspanningen zal getroosten om u toegang te geven tot Oracle enz. De 'BI for the masses' impliceert eveneens toegang tot alle bronnen. DN: Als Oracle de Hyperion-oplossingen integreert in zijn middleware-groep, bent u dan niet geneigd om IBI en iWay bijeen te brengen?GC: Integratie en BI blijven twee aparte markten, zelfs nu hun intersectie wat groter wordt en er steeds meer redenen zijn om beide te verkopen, bijvoorbeeld in de context van onderzoeksoplossingen. IBM en Oracle hebben de twee dimensies overigens niet echt geïntegreerd. WebSphere blijft los van de Information Management-divisie. En bij Oracle mikken de groepen Fusion en BI op andere kopers. De eerste heeft technische oplossingen voor ervaren kopers. De integratieoplossingen worden vooral aan it-departementen gesleten. De verkoop van BI ligt bij de business-entiteiten. Die hebben andere beslissingslijnen. DN: Zullen de recente overnames uw strategie versnellen of op welke manier dan ook beïnvloeden?GC: Wat producten aangaat, verandert er niets. Wij blijven de weg van de operationele BI bewandelen. Wat nieuw is, is de boodschap die we richten tot een markt die vandaag veel verwarring en onzekerheid kent. Die boodschap benadrukt drie belangrijke argumenten: innovatie, onafhankelijkheid en klantenservice. Het soort service dat klanten bij ons krijgen, zullen ze bij Oracle niet vinden. DN: Is Information Builders een doelwit geworden? Komt er een einde aan de consolidatieslag?GC: Voor zover ik weet, zijn we geen doelwit. Er heeft zich nog niemand gemeld. Maar alles is mogelijk, ook voor ons. Wat consolidatie betreft: er blijven nog weinig grote onafhankelijke spelers over: MicroStrategy, Actuate, SAS, wijzelf. De andere bedrijven zijn klein. In die hoek zouden de komende weken of maanden nog nieuwe overnames kunnen volgen. Aan geruchten geen gebrek... Ik was bijvoorbeeld verrast door de overname van Spotfire door Tibco. Van dit type zullen allicht nog meer overnames volgen. Dat is misschien ook een gelegenheid voor Information Builders... In het verleden hebben wij ons niet als overnemer geprofileerd, al hebben we wel technologieën ingekocht. Een acquisitie is een mogelijkheid, maar onze groei zal niettemin een interne kwestie blijven. DN: Wat zijn nu uw prioriteiten?GC: Wij moeten in de eerste plaats groei kunnen tonen. Omvang is belangrijk, zelfs voor onafhankelijke bedrijven. Je moet immers een kritische grootte hebben om een wereldwijd cliënteel te begeleiden. Verder komt het erop aan onze reputatie bij de klanten te handhaven, ons partnerprogramma te versterken en goede relaties te onderhouden met alle 'ecosystemen'. IBM verkoopt WebFocus op zijn iSeries. SAP en Oracle verkopen iWay. Wij werken direct samen met deze ecosystemen. DN: Welke ontwikkelingen zullen een impact hebben op de oplossingen van Information Builders?GC: Om te beginnen is er de kruising tussen zoektools en BI. Verder heb je de extranet-toepassingen waarin wij sterk betrokken zijn. We willen ook onze aanwezigheid in de kmo's [ondernemingen van minder dan een miljard dollar volgens de IBI-definitie, nvdr] benadrukken. En we stellen voorts enkele verticale toepassingen voor (risicobeheer in de verzekeringssector, geïntegreerde oplossingen voor justitie,...) maar die krachtlijn is voor ons niet bijzonder belangrijk. Wij zullen een generieke BI-leverancier blijven. Onze strategie is aanwezig te zijn in elke vorm van BI. Ik denk daarbij aan onze nieuwe oplossing WebFocus Flex Enable die veel aandacht heeft voor het visuele en voor samenwerking. Brigitte Doucet