Het is al langer geweten dat smartphones de groei van sociale netwerken versnellen, en dat mensen met een slim mobieltje vaker op Facebook en co. vertoeven dan hun collega's die de overstap van desktop naar mobiel nog niet gemaakt hebben. Met Instagram zagen we zelfs een nieuwe soort sociaal netwerk ontstaan, namelijk ééntje dat volledig vanuit de mobiele wereld aan zijn groeispurt begon, met het gekende gevolg.
...

Het is al langer geweten dat smartphones de groei van sociale netwerken versnellen, en dat mensen met een slim mobieltje vaker op Facebook en co. vertoeven dan hun collega's die de overstap van desktop naar mobiel nog niet gemaakt hebben. Met Instagram zagen we zelfs een nieuwe soort sociaal netwerk ontstaan, namelijk ééntje dat volledig vanuit de mobiele wereld aan zijn groeispurt begon, met het gekende gevolg. Maar hoeveel Belgen bezoeken er nu eigenlijk al hun favoriete sociale netwerken op hun mobieltje? Iets meer dan één vierde (27 procent), zo blijkt uit nieuwe cijfers van marktonderzoeker TNS. Bij onze bovenburen in Nederland is dat 35 procent. Opvallend is dat een kleine helft van onze landgenoten (48 procent) aangeeft niet geïnteresseerd te zijn in social networking op de gsm. 25 procent is wel geïnteresseerd, maar doet het nog niet. Twintig procent van de Belgen gebruikt intussen locatiegebaseerde toepassingen zoals Foursquare en Facebook Places op zijn smartphone. 36 procent geeft aan geïnteresseerd te zijn in dergelijke diensten, 44 procent wil er niet van weten. In deze categorie is het verschil met Nederland trouwens kleiner, want boven de Moerdijk checkt 'slechts' 22 procent van de smartphonegebruikers regelmatig in. Vierendertig procent van de Belgen maakt volgens de cijfers van TNS gebruik van een mobiele browser op zijn smartphone. 29 procent gebruikt zijn toestel om mails te checken. 40 procent van onze landgenoten blijft ongeïnteresseerd in het opvragen van elektronische berichten op het mobieltje, en 36 procent ziet geen brood in browsen. Nog opvallend is dat 26 procent van de Belgen apps downloadt naar zijn toestel. Terwijl al 27 procent tijd doorbrengt op sociale netwerken (lees: Facebook). Eén en ander wil zeggen dat er ook personen zijn die géén apps (kunnen of willen) downloaden, maar intussen toch actief zijn op hun favoriete social media-platform. 0.facebook.com zou daar voor iets tussen kunnen zitten; een geoptimaliseerde en lichte versie van FB voor mobiele toestellen, die gratis kan gebruikt worden. Tenslotte blijkt nog uit het onderzoek dat entertainment-apps momenteel het populairst zijn in ons land. 28 procent van de smartphonebezitters gebruikt momenteel dergelijke toepassingen. Op de tweede plaats volgen fotografie-gerelateerde apps, goed voor 18 procent van de smartphone-aficionado. Op een gedeelde derde plaats klokken werk gerelateerde apps en -rara- kookapps af, beiden goed voor 11 procent. [FT]