Netwerkintegrator Dimension Data, destijds van start gegaan als ComTech, zet zijn 30 jaar bestaan uiteraard met het nodige feestgedruis op 12 december op de kaart. Daarvan heeft Pierre Dumont liefst 22 jaar meegemaakt, waarvan tien jaar als general manager. Hij is een 'survivor' want zag zijn onderneming in handen komen van Nederlanders, Zuid-Afrikanen en vrij recent van Japanners. In de zomer van 2010 tijdens de Wereldbeker voetbal in Zuid-Afrika werd immers de overname beklonken van Dimension Data door Nippon Telegraph and Telephone. NTT betaalde voor de groep toen omgerekend 2,5 miljard euro. Met de zopas aan...

Netwerkintegrator Dimension Data, destijds van start gegaan als ComTech, zet zijn 30 jaar bestaan uiteraard met het nodige feestgedruis op 12 december op de kaart. Daarvan heeft Pierre Dumont liefst 22 jaar meegemaakt, waarvan tien jaar als general manager. Hij is een 'survivor' want zag zijn onderneming in handen komen van Nederlanders, Zuid-Afrikanen en vrij recent van Japanners. In de zomer van 2010 tijdens de Wereldbeker voetbal in Zuid-Afrika werd immers de overname beklonken van Dimension Data door Nippon Telegraph and Telephone. NTT betaalde voor de groep toen omgerekend 2,5 miljard euro. Met de zopas aangekondigde overname van NextiraOne worden de integratie-activiteiten in Europa bijzonder sterk. "Persoonlijk zou ik het strategisch niet anders aangepakt hebben, mocht ik de kans hebben om het te herdoen", zegt Pierre Dumont. "Ik zou wel meer tijd hebben besteed aan marketing." Geen wonder dat headhunters wel eens aan zijn mouw schudden: "Om de twee tot drie jaar krijg ik een bijzonder erg mooi aanbod, maar tot nog toe was het bij Didata altijd positief." Pierre Dumont is een general manager die in een erg directe stijl heel wat tijd besteedt bij zijn klanten. Didata heeft zich in ons land ook steeds gericht op de grote ondernemingen en telt belangrijke referenties zoals de Europese Commissie, Electrabel, Baxter, Barco, Daikin en Agfa Gevaert. Bij de Franse Gemeenschap mocht de integrator het volledige voip-netwerk installeren, goed voor 4.000 toestellen. En samen met Mobistar staat het in voor het Brusselse Irisnet, een contract van mogelijk 100 miljoen euro. Met de zopas aangekondigde overname van NextiraOne worden de integratie-activiteiten bijzonder sterk. NextiraOne is niet alleen marktleider in callcenteroplossingen. Met Ingrid De Latte als managing director wist het heel wat grote contracten binnen te lijven, zoals bij de Raad voor de Europese Unie, de VDAB, Bpost, Digipolis en de Vlaamse Maatschappij voor Watervoorziening. Samen vormen ze een ijzersterk powerhouse van zo'n 240 miljoen euro omzet en behoren ze tot de top-20 van belangrijkste Belgische ict-ondernemingen. In totaal telt Didata (zonder NextiraOne) vandaag 350 werknemers en er zijn plannen om er nog eens 40 aan te werven dit jaar. De ambitie in ons land is dan ook groot. De integrator wil zijn huidige omzet van 155 miljoen euro immers verdubbelen binnen de vijf jaar. Overnames zoals NextiraOne zullen daar ongetwijfeld een grote rol bij spelen. Didata zet echter ook hoog in op clouddiensten en mikt op 25 verschillende projecten. "Cloud staat vandaag op de radar van alle grote ondernemingen", aldus Pierre Dumont. De integrator prijkt bovendien bij Gartner tevens in het leiderskwadrant voor communications outsourcing & professional services. Daarmee staat het boven grote spelers zoals HP en IBM. Met NTT als moederholding wordt het bovendien ook uitkijken wanneer Didata zal uitpakken met pure telecomdiensten en dus ook rechtstreeks de concurrentie zal aangaan met Belgacom, Orange en BT. Dat zal ongetwijfeld op de 'to do'-lijst staan voor de komende jaren. Luc Blyaert