Luc Blyaert vroeg me als uittredend CIO of the Year, de uitdagingen eens op te lijsten die wij cio’s de komende 2 à 3 jaren tegemoet zien. Ik vroeg hem of ik een ganse Data News mocht vullen, want dat zou het worden wanneer ik min of meer volledig zou zijn. Dat was nu ook weer niet de bedoeling, 5.000 tekens was al meer dan voldoende. Mijn verontschuldiging dan maar op voorhand voor de onvolledigheid die nu volgt.

Een van de belangrijkste trends momenteel die zich de komende jaren nog veel sterker zal doorzetten is de tabletisering van de gebruiker, of het nu een klant is of een medewerker. Met de byod-trend wordt dit nog een grotere uitdaging ook voor de bedrijfstoepassingen. Ontwikkelen in html5 met een responsive design benadering is the way to go. Echter nog erg onvolwassen en nog niet ten volle ondersteund door de verschillende OS’en van de tablets. Soms heb je zelfs de indruk dat het een bewuste strategie is om zogezegd onderscheidend te blijven. Bovendien levert een responsive design app een tergend trage user experience op wanneer je niet over een tablet beschikt met de meest recente cpu’s. Native ontwikkelen voor elk platform is echter geen optie want op termijn onbetaalbaar.

Een ander interessant topic wordt softwaredistributie. Bij De Persgroep hebben we 400.000 klanten die een of meerdere van onze kranten-apps gedownload hebben. Zoals met alle software worden er regelmatig nieuwe releases uitgebracht. We distribueren die dan naar 400.000 voor ons onbekende en ongecontroleerde devices. De scripts die het installatieproces aansturen worden ongelofelijk ingewikkeld wanneer je een robuuste procedure beoogt die met alle mogelijkheden en statussen van de devices rekening houdt. Dit wordt een kunst op zich als je weet dat er momenteel meer dan 8.500 mogelijke combinaties bestaan en dat aantal blijft maar toenemen. De marge voor fouten is echt gering want zelfs 99 % correctheid levert in ons geval nog altijd 4.000 klachten op voor onze call centra. Niet aanvaardbaar dus.

Wij worden allen hoe langer hoe meer geconfronteerd met cybercriminaliteit. Gaande van pogingen tot hacking of phishing of zelfs gerichte inbraken. Dit kan aan de gang zijn zonder dat je dit als bedrijf of als individu opmerkt. Het is een illusie te denken dat je hiertoe een waterdichte verdediging kan uitbouwen. Afhankelijk van het risico dat je als bedrijf loopt, kan je daar meer of minder middelen aan spenderen, maar dan nog is het dweilen met de kraan open. Je kan je inbeelden wat een mogelijkheden een cybercrimineel heeft wanneer het internet of things een realiteit wordt. Stel: je rijdt met je fully electric Tesla rond en een slimmerik kraakt de computer van je wagen. Je mag er niet aan denken. De leveranciers nemen in deze onvoldoende hun verantwoordelijkheid op. Zij zouden hun klanten kunnen helpen door beter beveiligde software af te leveren, zelf te zorgen voor intrusion-resistente packages, in de netwerken beveiliging in te bouwen die abnormaal gedrag opspoort en verhindert, en ga zo maar door. Dit is een strijd die we samen moeten strijden en waarin elk zijn verantwoordelijkheid dient te nemen. Hier blijven onze leveranciers nu nog te veel aan de kant staan.

Er is de laatste tijd veel te doen geweest over big data. An sich waren we voorheen allen ook al wel bezig met grote volumes aan data in onze datawarehouses of in onze b2c crm-systemen. Echter het volume aan data (niet te verwarren met informatie!) dat nu ter beschikking komt is immens. Wanneer het eerder genoemde internet of things een realiteit wordt, zal dit werkelijk exponentieel toenemen. Uit die massa aan gegevens de voor onze business relevante informatie destilleren wordt dé kunst. En dat vergt vanuit het oogpunt van zowel hardware, als software en skillsware een volledig nieuwe benadering. Momenteel nog erg nieuw en nog erg in evolutie. Maar dit is zeker geen voorbijgaande hype, neen, dit wordt een nieuw metier.

Een belangrijke bedreiging die we binnen onze bedrijven meemaken, is de breder wordende kloof tussen marketing en ict. In de meeste bedrijven is de marketingafdeling by far de grootste interne klant van de ict-afdeling. Het onvermogen van sommige ict-afdelingen om in te spelen op de vragen van de marketingafdeling aan het tempo dat die marketingafdeling verwacht, drijft de marketingafdeling er toe naar andere oplossingen te zoeken. En die zijn er. Het gemak waarmee externe diensten of apps kunnen ingekocht worden, het voorhanden zijn van cloudgebaseerde oplossingen, dreigt de ict-afdeling buiten spel te zetten.

De ict-afdeling en de cio op kop, dient hierop in te spelen of de ict-afdeling wordt herleid tot een data processing departement and no more. Dit is echter een lastige. De cmo en de cio spreken een ander taaltje, ze hebben een totaal andere focus en ze hebben meestal erg verschillende persoonlijkheden. Hier is werk aan de winkel en het is in grote mate onze verantwoordelijkheid om deze gap te sluiten. Daarin verschillen wij niet van eender welk bedrijf dat ook de brug moet slaan naar zijn klanten, niet andersom.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content