PROPERTYGURU

Toen de Brit Steve Melhuish en de Fin Jani Rautiainen op zoek gingen naar een woning in Singapore, merkten ze dat er nog geen vastgoedportalen waren, terwijl Aziaten geobsedeerd zijn door een eigen huis. In 2008 kwamen ze zelf met een initiatief, en intussen is PropertyGuru de nummer 1 in bijna heel Zuidoost-Azië. Deutsche Telecom investeerde vorig jaar 32 miljoen euro in de plaatselijke Immoweb (voor een belang van 40 procent).

PLAYMOOLAH

PlayMoolah heeft een online platform gebouwd met games die jonge kinderen ‘financieel geletterd’ moeten maken (‘moolah’ is slang voor ‘cash’). Wanneer je kids een bepaald bedrag bij elkaar sparen, krijgen ze toegang tot nieuwe levels. Heel wat grote banken zijn geïnteresseerd en bieden het platform aan hun klanten aan. PlayMoolah heeft al 500.000 euro zaaikapitaal opgehaald bij een rist business angels, en werd geselecteerd voor een onderscheiding door de Belgische bankpartner Swift.

BUBBLY

Bubbly ging van start als een ‘analoge’ dienst waarmee berichtjes opgenomen kunnen worden en doorgestuurd via sms: de ontvanger hoefde enkel de code in te tikken om de boodschap te horen te krijgen. Vandaag is Bubbly een Twitter voor voice-berichten. In plaats van een boodschap naar 1 persoon te sturen, kan je geluidsclips ‘broadcasten’ naar je volgers. Wie berichten van bekende mensen wil volgen, kan zich abonneren. Vooral in India is die service mateloos populair, daar is Bubbly een heus celebrity network. De starter kon al 40 miljoen euro ophalen, en telt intussen ruim 30 miljoen gebruikers in Zuidoost-Azië.

NEO

Neo is een consultant die websites en iOS- en Android-apps bouwt. Het bedrijfje probeert klanten te lokken die slechte ervaringen gehad hebben met het outsourcen van hun applicaties naar landen als de Filipijnen of India. Neo gaat te werk volgens de lean-methodologie en doet aan extreme programming. De bekendste klant Viki, een lokale start-up die video’s laat ondertitelen via crowdsourcing. Viki werd in september voor 120 miljoen euro overgenomen door de Japanse e-commerce gigant Rakuten.

SABINE’S BASKETS

Het team van Sabine Seillière levert mandjes met fruit en groenten uit een lokale versmarkt. Het bedrijfje ging van start in april en verwerkt intussen al 250 kg per dag (goed voor 20 klanten en 40 manden). Sabine heeft wel concurrenten in food delivery (RedMart bijvoorbeeld), maar omdat die niet meteen focussen op verse producten heeft ze de markt voorlopig nog even voor zich alleen. Sabine’s Baskets draait al break-even, en hoopt volgend jaar enkele investeringen te kunnen doen om nog te groeien.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content