Exact twintig jaar en zes maanden was Antoine van Diem aan de slag bij de Belgische poot van de Nederlandse uitgever VNU. Aan variatie geen gebrek, want zijn functie besloeg de meest uiteenlopende aspecten: van logistiek over marketing, eventorganisatie (dingen zoals de ICT Manager Contest of de Data News Awards for Excellence), VNU Testlabs tot Europese it-brandjes blussen. Dat alles in nauwe samenwerking met Rob Verbeek, uitgever en oprichter van Diligentia, dat later werd overgenomen door VNU.
...

Exact twintig jaar en zes maanden was Antoine van Diem aan de slag bij de Belgische poot van de Nederlandse uitgever VNU. Aan variatie geen gebrek, want zijn functie besloeg de meest uiteenlopende aspecten: van logistiek over marketing, eventorganisatie (dingen zoals de ICT Manager Contest of de Data News Awards for Excellence), VNU Testlabs tot Europese it-brandjes blussen. Dat alles in nauwe samenwerking met Rob Verbeek, uitgever en oprichter van Diligentia, dat later werd overgenomen door VNU. De strategische wijzigingen bij VNU aan het eind van de jaren '90 zouden echter leiden tot een (vriendschappelijke) breuk. Tegelijk klonk de lokroep van de headhunters steeds luider ... Banksys, beheerder van het Bancontact/MisterCash-netwerk, leverancier van betaalterminals en uitvinder van Proton, deed uiteindelijk het meest aanlokkelijke voorstel: uit het niets het eerste buitenlandse filiaal van de groep oprichten. De groep genoot toen al naam en faam in het buitenland en was aanwezig in 42 landen, maar had geen dochterbedrijven.. "In België was Banksys een end-to-end-operator, die bij alle schakels van de toegevoegdewaardeketen voor elektronische betalingen kon worden betrokken - van R&D tot terminals inclusief de exploitatie ervan", verklaart Antoine van Diem. Banksys ontwikkelt immers zijn eigen betaalterminals, kwestie van "performante, future-proof en hyperbeveiligde kwaliteitsproducten aan te bieden die voldoen aan de open it-standaarden van de markt, met een lange technologische levenscyclus en de voordeligste total cost of ownership." Ook het remote management en het preventieve onderhoud zijn grote troeven van de Banksys-terminals. "Wij zijn inderdaad een nichespeler, maar met vernieuwende, no-non-senseproducten en een hoop ambitie." Het zijn de terminals en de consultancy voor de logische beveiliging van de systemen die aan de basis liggen van de oprichting van de entiteit 'Technologies & Products'. "Het was aanvankelijk niet de bedoeling om terminals te bedenken en te ontwerpen, maar geen enkel product op de markt voldeed aan onze criteria." Vandaag zijn "meer dan 80 procent van de geïnstalleerde terminals in België huurtoestellen; vandaar de nood aan een lange technologische levenscyclus. Wij bezitten meer terminals dan Wal-Mart, de grootste retailer ter wereld en als 'fleetowner' draag je total cost of ownership in je genen." België bleek alras "een te kleine markt voor terminals", en daarom besloot Banksys in 2001 om zich op de Nederlandse markt te storten. "We hadden al een belangrijk indirect kanaal in het buitenland met ons terminalplatform dat een besturingssysteem, de drivers en een eerste applicatielaag combineerde, gekoppeld aan de logische bijstand aan onze partners", aldus Antoine van Diem. Zijn kennis van de Nederlandse markt en geplogenheden en zijn marketing- en it-expertise vormden ontegensprekelijke troeven. Het succes bleef niet lang uit toen het filiaal dan werd opgericht "met beperkte middelen en een businessplan dat niet meer dan een paar A4'tjes in beslag nam." "We hebben in Nederland een marktaandeel van zo'n 40 procent op het vlak van terminals, en 6 betaaltransacties op 10 lopen via Banksys-terminals." In totaal werden bij onze bovenburen 70.000 terminals geïnstalleerd en vooral bij de grotere food- en non-foodretailers staat Atos Worldline sterk. "Voor hen zijn betalingen mission-critical. Nu moeten we nog de kmo's overtuigen." De overname van Banksys door het Franse Atos Wordline in juli 2006 wordt een nieuwe mijlpaal. "Nederland was een van de grootste interne klanten van de entiteit Technologies & Products. Maar die afdeling had een voornamelijk technologische roeping en was niet echt klantgericht", geeft Antoine van Diem toe. In januari 2007 benoemt toemalig ceo Vincent Roland die Technologies & Products in zijn eigen takenpakket heeft zitten, van Diem tot algemeen directeur van de zowat 200 werknemers tellende afdeling. "We moesten ons meer openstellen voor de specifieke en wijzigende behoeften van de klanten. Daarom hebben we onder meer extreme programming ingevoerd om een maximum aan flexibiliteit te garanderen." Er werden ook stand-upmeetings georganiseerd, en de productiviteit is inmiddels met 30% gestegen. De nieuwe structuur van Atos Wordline (belast met de transactionele activiteiten binnen Atos) geeft een nieuwe dimensie aan Technologies & Products. De groep is opgesplitst in drie geografische polen: Zuid-Europa vanaf Frankrijk, Centraal-Europa vanaf Duitsland en Noord-Europa vanaf België. Met, transversaal, voor elke site een competentiepool: uitgifte van kaarten voor Duitsland, e-business voor Frankrijk en acquiring voor België. "Technologies & Products positioneert zich in de groep als leverancier van acquiring-producten voor secured merchant-oriented oplossingen. We zorgen dus niet alleen voor hard-en softwareoplossingen aan merchant's zijde maar zijn tevens fabrikant van data encryption peripherals of host security modules en hoogbeveiligde, vanop afstand bediende terminalbeheeroplossingen." Met op termijn een mooie uitdaging: "Naast het directe en indirecte distributiekanaal bestuderen we een mogelijk nieuw verkoopkanaal door licenties te verlenen voor onze intellectuele eigendom in nieuwe markten zoals Azië en Japan. Ook dat zal voor schaalvergroting zorgen." Marc Husquinet