Zes maanden na de overname van de Enterprise-afdeling van Ericsson verduidelijkt Aastra zijn strategie. De telecomfabrikant geeft ook meer uitleg over de ontwikkelingen in zijn pbx-aanbod en zijn oplossing voor telefooncentrales.

Op een paar jaar tijd is Aastra een belangrijke speler geworden op de markt voor bedrijfstelefonie. Dat dankt het aan overnames die allemaal zeer waardevol zijn gebleken: Ascom in 2003, EADS Telecom en DeTeWe in 2005, en een half jaar geleden de Enterprise-afdeling van Ericsson. Met die laatste overname wil Aastra zijn marktaandeel in ip-communicatieservers en applicaties voor unified Communications verhogen. In het segment van de bedrijfstelefonie behoort Aastra tot de top 3 in Europa en in België staat het bedrijf zelfs op de eerste plaats met een marktaandeel van 21 procent.

Ondanks het oorspronkelijke scepticisme bij de overname van de Business-lijn van Ericsson in 2008, appreciëren de voormalige Ericsson-klanten de inspanningen van Aastra om een hechtere band te scheppen met de klant, zich exclusief op bedrijfscommunicatie toe te spitsen en sneller nieuwe ontwikkelingen aan te bieden.

Op lange termijn verbindt de Canadese fabrikant zich ertoe de ontwikkeling van nieuwe functies voor de MX-ONE en MD110 communicatieservers van Ericsson voort te zetten en de geleidelijke migratie van bestaande systemen naar ip-telefonie en unified communications mogelijk te maken. Nieuwe toevoegingen aan de laatste versie (3.2) van de MX-ONE server zijn onder meer de mogelijkheid tot Dual Mode (Wifi/GSM), de ondersteuning van DECT-terminals op SIP, een volledige integratie met de Microsoft-applicaties voor unified communications, een nieuwe applicatie voor het beheer van gebruikersgegevens (Manager Provisioning), enz.

Process integrated communication

Aastra legt ook het accent op de openstelling van zijn systemen aan omgevingen van derden om de ontwikkeling van specifieke communicatieapplicaties mogelijk te maken. De fabrikant spreekt van ‘process integrated communication’ als een nieuwe stap naar unified communications (vaste en mobiele telefonie, e-mail, videoconferentie, … die allemaal in één enkel systeem worden beheerd). Volgens Aastra moeten er nog meer stappen worden gezet om de integratie van unified communications in bedrijfsprocessen mogelijk te maken. De fabrikant en zijn partners hebben al verschillende projecten in die zin uitgevoerd in diverse sectoren (gezondheidszorg, logistiek, weersvoorspellingen, …).

Met de overname van de Enter-prise-afdeling van Ericsson wordt Aastra ook eigenaar van een volledig platform voor ip-gesteunde telefooncentrales (Solidus e-Care – een veertigtal installaties in België). Voor de laatste versie (6.0) van Solidus e-Care vermeldt Aastra verschillende verbeteringen wat betreft de agent interface, routing van oproepen, reporting en doorgroeimogelijkheden van het netwerk. In België gebeurt de integratie en het onderhoud van de telefonieplatformen (MX-ONE en MD110) en de telefooncentrales (Solidus e-Care) door Damovo.

Damovo, bevoorrechte partner

Voor de Beneluxmarkt telt Damovo in zijn Brusselse vestiging zo’n 140 werknemers, beheert het meer dan 350 klanten (voornamelijk grote ondernemingen) en haalt het een omzet van 28 miljoen euro in 2007, waarvan 60 procent diensten (advies, installaties, onderhoud). Voor de ondersteuning en het onderhoud van de communicatiesystemen van Ericsson, die nu integraal deel uitmaken van de portfolio van Aastra, is Damovo bijna een verplichte partner. (Het was vroeger, onder een andere naam, de Ericsson-afdeling belast met de verkoop van bedrijfsoplossingen van de groep.) Voor Damovo is de overname van de Enterprise-oplossingen van Ericsson een goede zaak. Aastra bekleedt een dominante positie op de Belgische markt en concentreert zich bijna uitsluitend op bedrijfscommunicatie, de core business van Damovo. De inspanningen die Aastra nu zal leveren voor de verkoop van de MX-ONE en MD110 zullen rechtstreeks voordeel opleveren voor de netwerkintegrator. In ruil biedt Damovo aan Aastra een solide ervaring met integraties in de tele-fonie- en netwerksector en massa’s expertise inzake telefooncentrales en de integratie van crm-applicaties.

Damovo heeft besloten om zijn center of excellence voor alle door Aastra ontwikkelde spraakplatformen in Brussel te vestigen. Alle nieuwe systemen van Aastra – en met name de nieuwste versie van de MX-ONE – worden getest in de laboratoria van Damovo alvorens ze bij de klanten worden geïnstalleerd. De Brusselse site is ook zeer actief bezig met de integratie van applicaties van derden op het Solidus e-Care-platform voor telefooncentrales. Het verzorgt daarnaast een aanzienlijk deel van de activiteiten van de groep voor de Afrikaanse markt.

Zes maanden geleden werd Damovo volledig gereorganiseerd rond vier sleuteldomeinen: infra-structuur, unified communications, contactcentra en crm, en veiligheid over ip (SoIP). Voor elk domein heeft de integrator een specifieke dienstenlijn opgezet. Unified communications vormt momenteel de belangrijkste markt voor Damovo en Aastra is overduidelijk de voornaamste partner in dit domein. Maar Damovo werkt ook samen met andere technologische partners. Voor UC zijn dat Microsoft, Mitel en Cisco (Damovo is een van de drie partners voor de integratie van OCS, het Microsoft-aanbod voor unified communications). HP, Cisco, Riverbed, … werken mee aan verschillende projecten rond data-infrastructuur. Cybertech, Trinicom en Omninet werden gevraagd om specifieke applicaties te ontwikkelen voor telefooncentrales.

Philippe du Busquiel

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content