Het is op die 50 jaar aanwezigheid, advies en technologie dat Olivier Gillerot, country managing director, kan terug- en vooruitblikken. Zijn bedrijf bedient nog steeds de Belgische en Luxemburgse markt met adviezen inzake ict-technologie, het gebruik ervan in het kader van bedrijfsvoering en het overnemen van complete bedrijfsprocessen in uitbesteding. De eerste activiteiten had Accenture al in de vingers toen het vijftig jaar geleden van start ging rond een business applicatie bij Outboard Marine in Brugge.
...

Het is op die 50 jaar aanwezigheid, advies en technologie dat Olivier Gillerot, country managing director, kan terug- en vooruitblikken. Zijn bedrijf bedient nog steeds de Belgische en Luxemburgse markt met adviezen inzake ict-technologie, het gebruik ervan in het kader van bedrijfsvoering en het overnemen van complete bedrijfsprocessen in uitbesteding. De eerste activiteiten had Accenture al in de vingers toen het vijftig jaar geleden van start ging rond een business applicatie bij Outboard Marine in Brugge. In die vijftig jaar hebben ook consultancy zelf en zijn beoefenaars een evolutie doorgemaakt. Ooit was dat een kwestie van adviseren hoe gebruik te maken van informatietechnologie in bestaande bedrijfsomgevingen en -processen. Vandaag betreft het een inspelen op onzekerheid en veranderingen, zowel inzake bedrijfsaanpak als informatietechnologie. Zo is Accenture vandaag bereid van een bedrijf bestaande technologie of processen over te nemen, als die voor het bedrijf geen 'core' of toekomst meer uitmaken maar er wel nog nood aan heeft tot de vervanging zijn plaats heeft ingenomen. Een stevig voorbeeld hiervan is de overname door Accenture van Nokia's Symbian omgeving, zodat Nokia zich kan toeleggen op het Windows Phone 7 besturingssysteem. En dat steeds met een stevige business case voor de betrokken klant, onderstreept Gillerot, "we moeten steeds de waarde ervan voor een bedrijf bewijzen." Dat impliceert een 'risk/reward'-insteek, zodat Accenture niet zomaar ongebreideld technologie over een klant uitstort, maar "we het voordeel voor de klant kunnen maximaliseren." Of zoals Luc Hendrikx, senior director het stelt, "als de koek van het ict-budget krimpt, kunnen we er voor zorgen dat het stuk van de taart voor innovatie toch groeit." Voor een bedrijf als Accenture is het dan ook cruciaal op basis van eigen en academisch onderzoek uit te maken welke technologieën de toekomst hebben. En vervolgens die te mappen op (veranderende) bedrijfsprocessen in verschillende industrieën - zeg maar zo snel mogelijk te 'industrialiseren'. Dat laat toe om de investering in die kennis wereldwijd, over verschillende sectoren en een groot aantal klanten te amortiseren, aldus Gillerot. "Het risico van investeren in zo'n nieuwe technologie wordt voor ons dan kleiner, en is sowieso kleiner dan voor de klant." Toch maakt ook een bedrijf als Accenture keuzes, met voor België/Luxemburg een vijftal 'speerpunten'. Concreet zijn dat 'mobile life', de 'digital consumer', 'analytics as a service', 'sustainability' en 'eHealth'. Op elk van die gebieden investeert Accenture Belux in aanwervingen, opleidingen en dies meer. Daarbij wordt uitgekeken naar zowel personen met relevante technologie- als sectorkennis. 'eHealth' vormt daarvan een mooi voorbeeld, klinkt het. Het is een sector waar technologie aan belang wint, terwijl de groeiende noden dwingen tot heel wat veranderingen. Bij een bedrijf als Accenture vertaalt dat zich in een vraag naar ervaren personen, zowel inzake (medische) technologie als een diepgaande kennis inzake de werking van ziekenhuizen en de sector in het algemeen. Inclusief personen als "sap'ers met ervaring in die branche." Aangezien het tevens end-to-end oplossingen betreft, mikt Accenture ook op ondersteuning van het change management, tot en met de eindgebruiker. "Dat is nodig met het oog op het creëren van echte business value", aldus Hendrikx. De verhuis naar zijn nieuwe kantoren in het centrum van Brussel moet in datzelfde licht gezien worden - "dicht bij het openbaar vervoer, goed voor de duurzaamheid, ook met het oog op het langskomen van buitenlandse collega's". Daar worden elementen uit 'mobile life' door Accenture zelf in de praktijk gebracht, een kwestie van zelf doen wat ze belijden. Vindt Accenture dan wel de mensen? Met een aanwezigheid van 50 jaar op de lokale markt, stevige naambekendheid en met langlopende relaties met de klanten (we hoorden ooit klanten de relatie van Accenture met hen als 'sticky' omschrijven) "komt het talent wel", aldus Gillerot. Vandaag is de gemiddelde leeftijd van de werknemers 28 jaar, inclusief enkele 'long tailers'. Door een wereldwijd zelfde methodiek en aanpak, biedt Accenture zijn werknemers doorgroeimogelijkheden, ook over de grenzen heen. Tegelijk biedt dit klanten de garantie dat altijd wel ergens de nodige expertise voorhanden is, terwijl voor lokale medewerkers dit tot interessante kennisuitwisselingen kan leiden. Ook over de technologie van de komende jaren - "nee, niet die van over 50 jaar," lacht Gillerot. Of hoe vandaag ict consultancy toch wel wat meer inhoudt dan het neerplonken van een paar honderd pagina's tellend 'advies'. Guy Kindermans